Debat

Minister: Folkeskolereformens mål er ikke nået, men en ny, stor reform er ikke løsningen

Selvom folkeskolereformens mål ikke er blevet indfriet, er der ikke brug for en ny giga-reform. I stedet bør vi hæve ambitionsniveauet og lave ændringer i tæt samarbejde med skolens parter. På den måde kan skolen få arbejdsro , samtidig med at vi løser problemerne, skriver Pernille Rosenkrantz-Theil (S).

Skolen har både brug for, at vi får løst de problemer, der er, men den har også brug for ro. Derfor kommer der ingen ny giga-reform, skriver Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
Skolen har både brug for, at vi får løst de problemer, der er, men den har også brug for ro. Derfor kommer der ingen ny giga-reform, skriver Pernille Rosenkrantz-Theil (S).Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Pernille Rosenkrantz-Theil
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Folkeskolereformen introducerede vigtige nye elementer til vores fælles skole. Det gælder for eksempel det stærke fokus på mere bevægelse i løbet af skoledagen. Det styrker både elevernes læring og trivsel ikke at sidde på en stol en hel dag.

Med mere bevægelse har vi fået en skole, som taler til flere elever og som anerkender, at der er flere måder at lære på. Det er svært ikke at være begejstret for det.

Men otte år efter reformen står det også klart, at mange af ambitionerne ikke er indfriet. Det vil jeg ikke lægge skjul på. De faglige resultater er ikke blevet bedre, skolen har for smalt et dannelsesbegreb med for meget vægt på de boglige fag, arbejdsmiljøet for de ansatte er ikke altid tilfredsstillende og vi er fortsat for dårlige til at bryde den negative sociale arv. 

Jeg forestiller mig under ingen omstændigheder en ny giga-reform, der kaster lærere, elever og kommuner ud i endnu et årti med gennemgribende forandringer af deres hverdag.

Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Børne- og undervisningsminister

Samtidig ser vi en stigende opdeling af eleverne ud fra deres baggrund – folkeskolen er ikke i så høj grad den sociale smeltedigel, den var engang.

Ingen ny giga-reform
Ret skal være ret: Der er også mange ting, vi er gode til i den danske folkeskole. I den seneste PISA-undersøgelse fra 2018 ligger danske elever således over OECD-gennemsnittet i både læsning, matematik og naturfag. Derudover viser en brugertilfredshedsundersøgelse fra 2020, at forældre over hele landet overordnet er godt tilfredse med deres børns folkeskole og SFO.

Men det ændrer ikke ved, at vi bør hæve ambitionsniveauet for vores fælles skole. Og her er folkeskolereformens mål sådan set et godt udgangspunkt. De går blandt andet ud på, at vi år for år skal reducere antallet, der klarer sig dårligt i matematik og læsning og at eleverne skal trives bedre.

Det er ikke lykkes indtil nu, og derfor må vi gå fordomsfrit til at justere de ting ved skolen, som ikke bringer os tættere på de mål, vi har for skolen.

Men jeg forestiller mig under ingen omstændigheder en ny giga-reform, der kaster lærere, elever og kommuner ud i endnu et årti med gennemgribende forandringer af deres hverdag. Skolen har på én og samme tid brug for arbejdsro, og for at vi får løst de problemer, der vitterligt er.

Ændringer i tæt samarbejde med skolens parter
Folkeskolereformen blev født på en baggrund af konflikt og lockout. Et uskønt forløb, som udgør et trist kapitel i skolens historie. Den vej skal vi under ingen omstændigheder igen. De ændringer, der skal laves af skolen, skal ske på et fundament af samarbejde og tillid.

Læs også

Derfor er det – hvor kedeligt og procesagtigt det end må lyde – afgørende for mig at have et helt tæt samarbejde med parterne på området, når vi begynder at ændre på folkeskolen. Det gælder lærere, pædagoger, ledere, forældre, elever og kommuner. Det er afgørende for folkeskolens fremtidige ve og vel, og det er afgørende for at finde de klogeste og bedste forandringer.

Lige nu fylder corona og de udfordringer, der følger med på skoleområdet, de fleste af vores vågne timer. Men jeg glæder mig til at tage hul på en fælles samtale om vores fælles skole, når corona-situationen er kommet under kontrol.

Temadebat: Hvordan skal fremtidens folkeskole se ud?

Folkeskolen har på det seneste klaret sig dårligt i nationale tests og undersøgelser som TIMSS 2019, mens elevernes kompetencer i matematik og læseevner bliver ringere.

Er det behov for ændringer af folkeskolen igen, eller skal folkeskolereformen fra 2014 have mere tid og ro til at blive implementeret? 

Det spørger Altinget Uddannelse om i denne debat.  

Her er debattørerne:

  • Dorte Andreas, næstformand, Skolelederforeningen
  • Jesper Bergman, direktør, TeachFirst
  • Agi Csonka, formand, Børnerådet
  • Rasmus Edelberg, formand, Skole og Forældre
  • Thomas Gyldal , formand, Børne- og undervisningsudvalget i KL
  • Caroline Holdflod, forperson, Lærerstuderendes Landskreds
  • Jens Joel (S), undervisningsordfører
  • Esben Kullberg, sekretariatschef, Foreningsfællesskabet Ligeværd
  • Gro Emmertsen Lund, ph.d. og konsulent, Taos Associate og en del af NO!SE
  • Ole Heinager, formand, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier - Lederne
  • Camilla Louise Lydiksen, direktør, ADHD-foreningen
  • Gordon Ørskov Madsen, formand, Danmarks Lærerforening
  • Jacob Mark (SF), undervisningsordfører
  • Mai Mercado (K), undervisningsordfører
  • Lise Tingleff Nielsen, områdechef, Danmarks Evalueringsinstitut
  • Alexander von Oettingen, prorektor, UC Syd
  • Thorkild Olesen, formand, Danske Handicaporganisationer
  • Nicklas Hakmann Petersen (ALT), uddannelsesordfører
  • Mie Dalskov Pihl, chefanalytiker, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
  • Elisa Rimpler, formand, BUPL
  • Lotte Rod (R), undervisningsordfører
  • Claus Rosenkrands Olsen, uddannelseschef, Dansk Erhverv
  • Charlotte Rønhof, formand, Rådet for Børns Læring
  • Jakob Sølvhøj (EL), undervisningsordfører
  • Mette Fjord Sørensen, underdirektør, Dansk Industri
  • Mette Thiesen (NB), undervisningsordfører
  • Anders Thorsen, skolelærer
  • Esther Vyff, formand, Danske Skoleelever

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner. Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00