Minister vil sætte fokus på god undervisning

PEJLEMÆRKER: Med 12 pejlemærker for god undervisning vil undervisningsministeren og Danske Underviserorganisationers Samråd sætte fokus på skolernes og uddannelsesinstitutionernes kerneopgave.

Erik Bjørn Møller
Fakta
Pejlemærkerne:

Formål og værdier

1. God undervisning fremmer elevernes faglige, sociale og personlige udvikling og dannelse og lever op til uddannelsernes mål, formål og værdier.
Rammer og forudsætninger for god undervisning
 2. God undervisning bygger på lærerens engagement, motivation og professionelle ansvar og dømmekraft.
3. God undervisning udføres og udvikles af fagligt og pædagogisk kompetente og opdaterede lærere.
4. God undervisning sker inden for tidsmæssige, fysiske og organisatoriske rammer, der skaber rum til faglig dialog, udvikling, planlægning, opfølgning og feedback.
5. God undervisning udvikles fagligt og pædagogisk i et miljø præget af tillid, åbenhed og samarbejde.
God undervisning – i samspillet mellem lærer og elever
6. God undervisning har faglig ambition, en tydelig retning og struktur.
7. God undervisning bygger på høje forventninger til alle elever og fremmer elevernes progression.
8. God undervisning fremmer og praktiserer demokratiske principper.
9. God undervisning bygger videre på og udvider elevernes erfaringsverden.
10. God undervisning sker i et trygt læringsmiljø med rum til at stille spørgsmål, reflektere og begå fejl.
11. God undervisning bygger på gensidig respekt mellem lærere og elever.
12. God undervisning er varieret og sætter elevgruppens mangfoldige kompetencer i spil.

Der skal bruges flere kræfter på skolernes og uddannelsesinstitutionernes kerneopgave, nemlig undervisningen.

Sådan lyder det fra undervisningsminister Merete Riisager (LA), der henviser til, at det sjældent er selve undervisningen, der er til debat i offentligheden, når der står uddannelse på dagsordenen.

Derfor har Undervisningsministeriet nu sammen med Danske Underviserorganisationers Samråd (DUS) udarbejdet 12 pejlemærker for god undervisning. Pejlemærkerne skal sætte fokus på, hvad god undervisning er, og hvad der bidrager til at styrke lærernes engagement og professionelle ansvar.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00