Debat

Konsulenter: Motivation til uddannelse er et fælles ansvar

DEBAT: En af de store barrierer for kompetenceløft er manglende motivation, men der mangler konkrete anbefalinger til, hvordan man motiverer medarbejdere til at efteruddanne sig, skriver konsulenter i Netværkslokomotivet. 

Netværkslokomotivet opfordrer til at indtænke måder og økonomi til konkret indsats vedrørende motivation til efteruddannelse.
Netværkslokomotivet opfordrer til at indtænke måder og økonomi til konkret indsats vedrørende motivation til efteruddannelse.Foto: /ritzau/Peter Hove Olesen
Emil Dyrby
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gregers Hartmann-Petersen, Per Andersen og Kirsten Elisabeth Petersen
Konsulenter, Netværkslokomotivet

Man kan trække hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke. Denne talemåde beskriver den store udfordring, der er forbundet med at styrke brugen af voksenefteruddannelse.

Når regeringen og arbejdsmarkedets parter i disse uger forhandler om at lave en aftale om rammerne for den fremtidige voksen-/efteruddannelse i Danmark, sker det med input og anbefalinger fra VEU-ekspertgruppen; gruppen kommer med mange gode anbefalinger, der vil kunne fjerne mange af stenene på vejen for uddannelse på virksomhederne. En af anbefalingerne er en personlig uddannelseskonto; den vender vi tilbage til.

Viljen til efteruddannelse
Konsulenterne i Netværkslokomotivet har gennem 20 år beskæftiget sig med at integrere kompetenceløft – specielt vedrørende de grundlæggende kompetencer – i små og store virksomheder. Vi savner konkrete anbefalinger til, hvordan man motiverer medarbejderne til at deltage i efteruddannelse.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

Netværkslokomotivets erfaringer som et institutionsuafhængigt tilbud til virksomheder om rådgivning og vejledning i spørgsmål om kompetenceløft af medarbejdere viser, at en af de store sten på vejen er medarbejderens barrierer mod efteruddannelse. Den fjernes bedst med målrettet motivation af medarbejderne; en god, saglig og ’i øjenhøjde’ orientering om efteruddannelse.

Plads til motivation
I Netværkslokomotivet sætter vi i det daglige arbejde fokus på læse-, skrive- og regnefærdigheder på arbejdspladsen – det er starten på en positiv uddannelsesspiral. For at få den i gang er det vores erfaring, at det kræver en fælles indsats fra ’nøglepersoner’ som ledere og tillidsrepræsentanter, før den enkelte får lyst til at gå i gang.

De skal have større indsigt i de mekanismer, der skaber medarbejdernes barrierer mod uddannelse.

Gregers Hartmann-Petersen, Per Andersen og Kirsten Elisabeth Petersen
Konsulenter, Netværkslokomotivet

Når I forhandler om fremtidens løsninger, vil vi opfordre meget til, at I skaber plads til, at der kan arbejdes målrettet med motivation til uddannelse. Men det kræver ressourcer at arbejde med motivation målrettet medarbejderne:

Motivation forudsætter direkte dialog med målgruppen og den enkelte i målgruppen. For at være klar til konfrontationen med og motivationen af medarbejderne er det nødvendigt med ressourcer til at efteruddanne konsulenter, nøglepersoner, faglige organisationer, undervisere og andre, der har ansvar for motivering af medarbejderne. De skal have større indsigt i de mekanismer, der skaber medarbejdernes barrierer mod uddannelse. For eksempel kunne et bedre kendskab til læringsstile give ’nøglepersonen’ et godt fundament for samtalen med medarbejderen, der vægrer sig mod uddannelse.

Uddannelseskontoen
Den personlige uddannelseskonto, som anbefales, skal være med til at give alle mulighed for at efteruddanne sig, når der er behov, og den skal tænkes ind som en del af overenskomsterne på lige fod med pensionsindbetalinger.

Så langt, så godt. Men udfordringen er – på baggrund af Netværkslokomotivets erfaringer – at virksomheder, ledere, faglige organisationer og medarbejdere skal blive bedre til i fællesskab at få sat rammer, som motiverer den enkelte til efteruddannelse. Vi tror ikke, at f.eks. en uddannelseskonto vil skabe motivation, men den kan være med til at fjerne nogle af stenene på vejen.

Så Netværkslokomotivets opfordring til forhandlingspartnerne er: Indtænk måder og økonomi til konkret indsats vedrørende motivation til at modtage undervisning. Vi stiller os gerne til rådighed med erfaringer fra vores og vore samarbejdspartneres arbejde gennem de seneste 20 år.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00