Ny rapport afdækker problemer med erhvervsuddannelse for voksne

EVU: Ifølge Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) halter det flere steder med erhvervsuddannelsen for voksne (euv). Mange nye elever får bl.a. ikke vurderet eksisterende kompetencer godt nok.

EVA retter i en ny rapport et kritisk fokus på erhvervsuddannelse for voksne (euv).
EVA retter i en ny rapport et kritisk fokus på erhvervsuddannelse for voksne (euv).Foto: /ritzau/Simon Fals
Tyson W. Lyall

Man kunne sige, at ambitionen er, at de unge skal være så dygtige som muligt, men de voksne skal så hurtigt igennem som muligt

Michael Andersen
Chefkonsulent, EVA
Fakta
EVA anbefaler om realkompetencevurderinger (RKV):

* Obligatoriske samtaler med fokus på vurdering af realkompetencer på euv

For at sikre, at euv-elever får lavet en grundig RKV, anbefaler EVA, at alle får en personlig samtale med en fagperson, der vurderer ansøgerens realkompetencer i forhold til de faglige mål for den pågældende uddannelse.

* Styrket systematisk grundlag for vurderingssamtalerne

For at sikre, at RKV-bedømmerne forholder sig til alle uddannelsens faglige mål, og at bedømmelsesgrundlaget bliver mere ensartet på tværs af bedømmere og skoler, anbefaler EVA, at de faglige udvalg udarbejder tjeklister, der konkretiserer de faglige mål for alle erhvervsuddannelser.

Tjeklisterne skal gøres obligatoriske at anvende i forbindelse med RKV.

* Overvej, hvordan alle bedømmere sikres nødvendige kompetencer

EVA anbefaler, at ministeriet overvejer, hvordan det kan sikres, at alle RKV-bedømmere har grundkompetencer i forhold til at lave RKV af høj kvalitet. Dette kan fx sikres ved at indføre uddannelsestilbud og/eller en certificeringsordning for bedømmere. Et sådant tilbud bør omfatte viden om evaluering af kompetencer, spørgeteknik samt forståelse for regelgrundlaget for RKV.

Kilde: EVA

Meningen var at gøre det mere attraktivt for voksne at tage en erhvervsuddannelse, men det halter stadig.

EVA har i en ny evaluering udpeget flere problemer med erhvervsuddannelse for voksne (euv) her to år efter dens indførelse med eud-reformen fra 2015.

Problemerne omhandler blandt andet de såkaldte realkompetencevurderinger (RKV), hvor elever får vurderet egenskaber, de har med sig i bagagen – og på den baggrund får afkortet uddannelsen.

Dokumentation

Fakta om erhvervsuddannelse for voksne (euv) 

Euv er en del af den samlede reform af erhvervsuddannelserne (eud), der trådte i kraft 1. august 2015. Den hidtidige grunduddannelse for voksne (gvu) blev nedlagt i forbindelse med reformen. 

Man skal være min. 25 år for at søge optagelse på en euv. 

Som hovedregel gælder, at man skal afsluttet folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik med karakteren 02 i gennemsnit. 

Uddannelsen er som hovedregel kortere end en tilsvarende erhvervsuddannelse for unge. Uddannelsens sammensætning afhænger af forudgående erfaring og uddannelse. 

Euv er delt op i tre: 
Euv-1 - for voksne med mindst to års relevant erhvervserfaring. 
Euv-2 - for voksne med mindre end to års relevant erhvervserfaring eller med forudgående uddannelse. 
Euv-3 - for voksne uden relevant erhvervserfaring eller forudgående uddannelse.

Erhvervsskolen vurderer den voksnes samlede kompetencer i forhold til den uddannelse, vedkommende søger ind på. 

Skolen foretager en realkompetencevurdering og fastlægger på den baggrund det konkrete uddannelsesforløb. Realkompetencevurderingen afgør om og hvor meget af grundforløbets 2. del den enkelte skal gennemføre. 

Kilder: EVA, UG.dk og UVM.dk.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00