OECD fremhæver danske udfordringer med indvandrerelever

OECD: Elever med indvandrerbaggrund er i høj grad koncentreret på enkelte skoler i Danmark. Samtidig har de faglige udfordringer. Det er blandt konklusionerne i en ny OECD-rapport.

OECD dykker i en rapport ned i det danske uddannelsessystem.
OECD dykker i en rapport ned i det danske uddannelsessystem.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall

Der er en faglig kløft mellem elever med indvandrerbaggrund og etnisk danske elever.

Det skriver OECD i rapporten Education Policy Outlook.

Ifølge OECD er det særligt i forhold til læsning, at eleverne med indvandrerbaggrund halter.

Forskellen på læsefærdighederne imellem elever med indvandrerbaggrund og de øvrige elever er således større i Danmark end i de fleste andre OECD-lande.

I forlængelse heraf fremhæver OECD også, at elever med indvandrerbaggrund i Danmark skiller sig ud ved, at de i mindre grad taler det samme sprog derhjemme, som man gør i skolesystemet.

Klumper sig sammen
Den internationale organisation har kigget på en lang række forhold i det danske uddannelsessystem.

Og på flere plan finder den negative tendenser i forhold til Danmarks elever med indvandrerbaggrund.

OECD skriver blandt andet, at elever med indvandrerbaggrund er isoleret i forhold til etnisk danske elever.

Ifølge OECD er Danmark således kun overgået af Finland, når det kommer til "segregation of immigrant students".

Betegnelsen dækker over OECD’s opgørelse over, i hvor høj grad elever med indvandrerbaggrund går i skole med andre af samme baggrund.

Her ligger Danmark således langt over OECD's gennemsnit, mens lande som Sverige, Norge og Tyskland ligger markant under.

Minister: Det går ikke
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har også læst OECD-rapporten, og er ikke opløftet.

I en pressemeddelelse på ministeriets hjemmeside udtaler hun:

”Det er et problem for hele samfundet, hvis vi ikke møder hinanden på kryds og tværs i skolen. Det går ikke, at børn med indvandrerbaggrund halter efter fagligt, og at vi ser så stor en etnisk opdeling i vores skoler og også på ungdomsuddannelserne. Det skader fællesskabet og sammenhængskraften og skaber grobund for parallelsamfund.”

Som Børne- og Undervisningsministeriet også noterer sig i pressemeddelelsen, så kører der aktuelt forhandlinger mellem regeringen og Folketingets partier om elevfordeling på de gymnasiale uddannelser.

Læs mere om det emne her.

Dokumentation

De omtalte tal fra OECD-rapporten kommer i høj grad fra PISA 2018-undersøgelsen. Her er læsefærdighed og andet målt hos unge mellem 15 år og 3 måneder til 16 år og 2 måneder.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

0:000:00