Debat

Produktionsskole: Det handler ikke om alder, men om individuelle behov

REPLIK: Selvom VUC har ret i, at der er brug for et differentieret tilbud til de unge, koncentrerer de sig for meget om forskellene mellem en 16-årig og en 23-årig. De overser, at det ikke handler om alder, men om individuelle behov, skriver Hvidovre Produktionsskole.

"Den måde, hvorpå VUC-lederne ser på de 16-17-årige i relation til en for eksempel 23-årig, må bekymre. Den bygger på en forestilling om, at en 23-årig, der har været arbejdsmand, ser nedsættende på yngre mennesker og omvendt," skriver Hvidovre Produktionsskoles forstander.
"Den måde, hvorpå VUC-lederne ser på de 16-17-årige i relation til en for eksempel 23-årig, må bekymre. Den bygger på en forestilling om, at en 23-årig, der har været arbejdsmand, ser nedsættende på yngre mennesker og omvendt," skriver Hvidovre Produktionsskoles forstander.Foto: Jonas Frank/Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Martin Taarup
Forstander på Hvidovre Produktionsskole

VUC-lederne har ret i, at der er brug for et differentieret tilbud til de unge. Tanken om ’one size fits all’ er en utopi uden hold i virkeligheden.

Der er desuden brug for et individuelt baseret tilbud til de unge, som er uafklarede. Netop Ekspertudvalgets inspiration fra Produktionsskolerne tager højde for den mulighed. Det er rigtigt, at der er nogle enkelte forsøg i Danmark, hvor VUC og Produktionsskoler arbejder sammen og opnår gode erfaringer, som ville kunne bruges i den videre udvikling af den nye Forberedende Uddannelse.

Hvis man som VUC taler om, at ”one size fits all”, har man ikke forholdt sig til oplægget fra ekspertgruppen. Netop diversiteten i blandt andet aldersspændet giver mening, fordi der er taget hensyn til de individuelle behov, som de enkelte har - ikke nødvendigvis ud fra alder, men ud fra behov.

Martin Taarup
Forstander på Hvidovre Produktionsskole

Ikke alder, men individuelle behov
Den måde, hvorpå VUC-lederne ser på de 16-17-årige i relation til en for eksempel 23-årig, må bekymre. Den bygger på en forestilling om, at en 23-årig, der har været arbejdsmand, ser nedsættende på yngre mennesker og omvendt.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Hvad sker der så, når der kommer en på 17 eller 19 år og en på 26? Ja, så risikerer man, at de fungerer i et fællesskab, inspirerer hinanden, knytter venskaber og lærer af hinanden. Har man i øvrigt nogensinde hørt om, at nogen har ødelagt et undervisningsfællesskab, kun fordi der er et aldersspænd?

Hvis man som VUC taler om, at ”one size fits all” har man ikke forholdt sig til oplægget fra ekspertgruppen. Netop diversiteten i blandt andet aldersspændet giver mening, fordi der er taget hensyn til de individuelle behov, som de enkelte har – ikke nødvendigvis ud fra alder, men ud fra behov.

Ressourcer frem for mangler
Det er det, fordi de unge har en differentieret problemstilling, og de vil netop vil være til gavn for hinanden i et undervisningsfællesskab. Se bare, hvordan det er muligt at arbejde med voksenlærlinge på erhvervsuddannelserne på en konstruktiv måde i et bredt aldersfællesskab, hvor man inspireres, trods det at man har forskellig livserfaring.

En bred målgruppe giver mening, fordi den er udtryk for et nuanceret menneskesyn. Vi bør i mindre grad bare holde øjnene på, hvad folk har været dårlige til, men mere fokusere på, hvad den enkelte er god til. Ressourcer frem for mangler. I oplægget er der også forslag om en styrket vejledning, der skal bakke op om dem, der har behov for støtte til deres udvikling – det kan ikke være bedre.

Almen undervisning og værkstedsundervisning
Jeg kan godt forstå, at VUC-lederne vil reducere målgruppen, så man ikke mister kunder på VUC. Det går stik imod ideen om, at der skal laves en afklarende uddannelse, hvor det er muligt at gå i op til to år. Hvis man kun behøver tre eller seks måneder, er det også muligt i oplægget.

Netop kombinationen af almen undervisning og værkstedsundervisning giver i høj grad mulighed for at se, hvad folk kan – og fokuserer ikke på, hvad de ikke kan. Det er ikke bare skrivebordsarbejde; det er for en gangs skyld baseret på nogle mennesker, der har lyttet til, hvad der foregår i virkelighedens verden.

Flere forskellige tilbud er et problem
Måske skulle man hellere se på, at det er nødvendigt at rydde op i de mange forskellige kommunale tilbud, der er på området. Disse pop-up-tilbud skaber en unødvendig og forvirrende konkurrence. Heller ikke ekspertgruppen har fokus på disse knopskydninger, og hvordan alle disse tilbud bliver finansieret i kommuner og regioner.

Problemet med alt for mange forskellige tilbud er langt større end aldersspændet.

Det gælder om at se kvaliteten i at støtte hinanden på tværs af alder. Man skal ikke unødigt forvirre folk med for mange forskellige afklarende tilbud, men fokusere på, at det er en afklarende og forberedende uddannelse, der skal være omdrejningspunkt for afklaring og kvalificering. Den nye forberedende uddannelse peger hovedsageligt mod erhvervsuddannelserne, hvor vi har brug for, at der kommer flere elever, der er parate til uddannelserne – det får de bedre muligheder for i det nye tiltag.

Der er plads nok til det fine arbejde, VUC udfører, blandt andet med HF. Her kan man jo forestille sig, at der også er unge fra den afklarende uddannelse, der kan komme hen og fortsætte udviklingen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00