Debat

Rektor: Beløbsgrænse på studierejser er et søm i ligkisten for fremmedsprog

DEBAT: Undervisningsministeren lægger sit fokus forkert, når hun ønsker et prisloft for studieture. Diskuter i stedet, hvorfor vi overhovedet rejser i gymnasiet, skriver rektor Sune Agger.

Unge mennesker skal opleve på egen krop, hvordan folk lever og tænker anderledes ude i verden, skriver rektor Sune Agger. (Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix)<br>
Unge mennesker skal opleve på egen krop, hvordan folk lever og tænker anderledes ude i verden, skriver rektor Sune Agger. (Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix)
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Sune Agger
Rektor, Learnmark Gymnasium, HHX og HTX Horsens

Det har været forbavsende og forbløffende at følge debatten om et loft på 3.000 kroner for studierejser i gymnasiet.

Debatten har nærmest ensidigt handlet om, at eleverne i gymnasiet rejser for at styrke klassesammenholdet, og så kunne Rostock være lige så godt som Rom. Hvis ikke alle kan, så skal ingen kunne, har synspunktet været.

Det er en omvendt debat, hvor man begynder med konklusionen: at en studietur kun må koste 3.000 kroner, og man slet ikke diskuterer, hvorfor vi rejser. Gymnasiet skal åbne elevernes verden og inspirere unge til at søge viden og give dem mod på (uddannelses)livet.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Det skal gøres i klasserummet, hvor dygtige undervisere brænder for deres fag. Men også ved at rejse ud i verden, hvor eleverne i mødet med det anderledes både forstår andre kulturer, og hvad det vil sige at være dansk.

Fremmedsprog under pres
På det seneste er blikket for verden blevet noget mindre i Danmark. Vores fremmedsprog lider i en sådan grad, at den forrige regering i 2017 lavede en national sprogstrategi på grund af "generelt faldende fremmedsproglige kompetencer".

Vi skal have et uddannelsessystem med udblik og udsyn og en befolkning, der kan begå sig på andet end dansk og engelsk.

Sune Agger
Rektor, Learnmark Gymnasium, HHX og HTX Horsens

I den står der, at det ikke er lykkedes at få flere til at vælge sprog. "Tværtimod vælger færre elever sprog i gymnasiet og som undervisningsfag på læreruddannelsen, og søgningen til universiteternes sproguddannelser er faldet."

Siden er det kun blevet værre. Senest har Aalborg Universitet lukket tysk- og spanskstudierne. Ifølge Det Nationale Center For Fremmedsprog er 32 sprog- og kulturuddannelser blevet sløjfet de seneste fem år.

Optaget på sproguddannelserne faldt med seks procent fra 2018 til 2019 – vel at mærke efter at den nye sprogstrategi blev sat i søen. Når man i 2017 kunne konkludere, at der er "et akut behov for at se samlet på, hvordan der arbejdes med sprog i uddannelsessystemet", savner jeg ord i 2020.

Afgørende rejser
På vores gymnasium har vi i mange år haft kinesisk som A-fag som fremmedsprog. Kina er trods handelskrig det måske mest interessante vækstmarked i verden, og det er afgørende, at vi kan kommunikere og handle med kineserne.

Loftet på 3.000 kroner umuliggør rejser til Kina. Flere elever fortæller mig, at de netop her fik mod på kinesisk og oplevede, at de kunne bruge sproget. Adskillige er efterfølgende taget i praktik i Kina og derefter begyndt på kinesisk på universitetet. En tidages rejse til Kina koster 12.000 kroner. Det er kendt inden sprogvalg, og der eksisterer en opsparingsordning.

Kina dur ikke. Så svensk og tysk? Måske svensk. Det er svært at tage på sprogskole i Tyskland for 3.000 kroner. Vi udbyder sprogrejser for elever med A-fag i tysk (Heidelberg), spansk (Malaga) og fransk (Nice) på en uge med privat indkvartering og sprogskole til 5.500 kroner. Det er ophold, hvor eleverne rykker sig med stormskridt.

Flere skal lære sprog, men det går den forkerte vej, og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theils (S) forslag vil være et markant søm i ligkisten til fremmedsprog i Danmark.

Vi må ikke skabe en situation, hvor det kun er de rige, som kan opleve et andet land indefra købt gennem private udbydere, der skal tjene på tilbuddet. Den mulighed skal alle elever have.

Læs også

Rigide regler er ikke løsningen
Vi skal have et godt tilbud til alle elever. På vores gymnasium lægger vi stolthed, energi og ære i vores ture til for eksempel London og Dublin, som vi spækker med fagligt indhold og kultur. De rejser koster cirka 4.000 kroner.

Det er et ærligt politisk ønske at støtte de elever, der ikke har midlerne til en studierejse, også selvom det er ganske få. Det kan gøres gennem for eksempel fonde eller indsamlinger. Men ikke med rigide og lidet gennemtænkte regler.

Vi har også en opgave i at nedbringe vores klimaaftryk, og vi kommer i stigende grad til at tage tog. Skal vi så holde op med at flyve? Nej, for skal vi løse klimakrisen, skal vi have en international forståelse for hinanden og netop mødes på tværs. 

Klimaaftryk skal som økonomi afvejes i forhold til den faglige og dannelsesmæssige værdi i studierejserne. Unge mennesker skal opleve på egen krop, hvordan folk lever og tænker helt anderledes ude i verden. De skal inspireres til selv at rejse ud.

Vi skal have et uddannelsessystem med udblik og udsyn og en befolkning, der kan begå sig på andet end dansk og engelsk.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00