Riisager: Sag om ulækre skoletoiletter udstiller forskel på rød og blå

SAMRÅD: Undervisningsministeren var tirsdag i samråd om ulækre toiletter på folkeskoler. Det er op til kommunerne at prioritere, siger hun og kalder debatten et skoleeksempel på forskellen mellem rød og blå blok.

Debatten om uhumske skoletoiletter illustrerer ifølge undervisningsminister Merete Riisager (billedet) forskellen på rød og blå blok. "Det handler om, hvorvidt staten skal klare alt," siger hun.
Debatten om uhumske skoletoiletter illustrerer ifølge undervisningsminister Merete Riisager (billedet) forskellen på rød og blå blok. "Det handler om, hvorvidt staten skal klare alt," siger hun.Foto: Katja Holm/Altinget
Tyson W. Lyall

Det handler om, hvorvidt staten skal klare alt. Kan vi bare hæve skatten, eller skal vi have et samfund, hvor det personlige ansvar spiller en rolle? 

Merete Riisager (LA)
Undervisningsminister
Fakta
Samrådsspørgsmålet fra Pernille Rosenkrantz-Theil (S) og Annette Lind (S):

"Mener ministeren, at det vigtigere at bruge penge på historisk store skattelettelser i en situation, hvor økonomien på landets folkeskoler er under pres, og der er udfordringer med helt basale forhold som ordentlige toiletforhold, hvilket bl.a. beskrives i ”Ulækre skoletoiletter giver børn inkontinens”, dr.dk, den 14. december 2017?"

Skoletoiletter var tirsdag rykket ind som omdrejningspunkt for et samråd på Christiansborg.

Socialdemokratiet ville vide, om undervisningsminister Merete Riisager (LA) synes, det er vigtigere at bruge penge på ”historisk store skattelettelser”, når folkeskolerne blandt andet har problemer med at sikre ordentlige toiletforhold.

Det spørgsmål var ministeren øjensynligt ganske tilfreds med at få.

Dokumentation

Socialdemokratiet: Reform blev født med "utrolig stram økonomi"

Under tirsdagen samråd udtalte Pernille Rosenkrantz-Theil (S), at folkeskolerefomen fra 2013 under daværende undervisningsminister Christine Antorini (S) "blev født med en utrolig stram økonomi". 

Pernille Rosenkrantz-Theil sagde: 

"I forbindelse med, at vi lavede skolereformen, er det de fleste bekendt, at man skulle afholde en meget stor del af omkostningerne ved den skolereform inden for rammen af det, vi lavede. Det vil sige, at den blev født med en utrolig stram økonomi."

"Derfor har det jo været os meget magtpåliggende, at når der kom flere penge, at vi så prioriterede, at en del af de penge blev brugt på en måde, så man har mulighed for at prioritere i kommunerne –og give nogle flere penge til folkeskolen."


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00