Særlig indsats mindsker frafald på erhvervsskoler

FRAFALD: De mest udfordrede elever på erhvervsuddannelserne dropper i mindre grad ud, hvis underviserne arbejder med motivationspædagogik, viser en ny rapport om særlig indsats på ti erhvervsskoler. 

Et af eksemplerne på motivationspædagogik er en stafet, der går ud på, at eleverne skal finde indlagte fejl i en bilmotor.
Et af eksemplerne på motivationspædagogik er en stafet, der går ud på, at eleverne skal finde indlagte fejl i en bilmotor.Foto: Colourbox.com
Erik Bjørn Møller

Når lærerne på erhvervsskolerne arbejder med motivationspædagogik, bremser det frafaldet blandt de mest udfordrede elever.

Det viser en ny rapport, som evaluerer samarbejdet mellem ti udvalgte erhvervsskoler og den såkaldte FastholdelsesTaskforce, der blev etableret af Undervisningsministeriet i 2013.

På ti erhvervsskoler er frafaldet reduceret med 25 procent på de hold, hvor man er begyndt at arbejde med motivationspædagogik. Samarbejdet med skolerne har medført, at de de seneste tre år har uddannet 140 undervisere i at undervise eleverne ud fra pædagogiske principper, som sigter mod at motivere og engagere elever, der har svært ved at gennemføre en erhvervsfaglig uddannelse.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00