Debat

Selveje Danmark: Bevar det brede udvalg af skoletilbud til børn og unge

DEBAT: Alle børn og unge fortjener den bedst mulige skolegang, og vi vil gerne bidrage til at styrke de interne skoler, hvor der er et behov. Men vi kan frygte, at der er meget vidtgående forslag på vej, som vil løse problemerne på en ugunstig måde, skriver Selveje Danmark.

Det er glædeligt, at vores minister på børne- og undervisningsområdet både kan og vil arbejde benhårdt for at løfte uddannelsesniveauet, skriver Gitte Landors.
Det er glædeligt, at vores minister på børne- og undervisningsområdet både kan og vil arbejde benhårdt for at løfte uddannelsesniveauet, skriver Gitte Landors.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gitte Landors
Chefkonsulent i Selveje Danmark

De mange børn og unge, hvis reelle undervisningsbehov vi ikke kender, bør også få mulighed for en langt bedre screening af deres kundskaber og niveau.

Gitte Landors
Chefkonsulent i Selveje Danmark

”Børnene på bagerste række” hedder en dokumentar, som DR sendte i sidste uge. Den handler om en række unge, som er efterladt på en uddannelsesperron.

Udsendelsen opsummerer meget af det, vi desværre ved i forvejen, nemlig at alt for mange børn og unge ikke får den skolegang og det skoletilbud, som de har krav på og behov for.

Slutresultatet for fleres vedkommende er nedslående og især en ung piges længsel efter en førtidspension understreger i høj grad et akut behov for at gøre uddannelse til børn og unge i udsatte positioner til et kardinalpunkt i enhver indsats rettet mod dem.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Frygter drastiske indgreb
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz Theil har rettet fokus på interne skoler og kvaliteten af disse og har stillet en markant ændring i udsigt. Kritikken baserer sig på blandt andet en række undersøgelser af interne skoler, hvori det blev påvist, at flere elever ikke fik den undervisning, som de har krav på.

Der er nu nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der inden sommerferien skal aflevere et udkast til den videre politiske proces.

Vi glæder generelt os meget over regeringens store fokus på børn og unge. Det er også glædeligt, at vores minister på børne- og undervisningsområdet både kan og vil arbejde benhårdt for at løfte uddannelsesniveauet og skabe bedre rammer for at dette sker.

Styrk kvalitet og mangfoldighed
Alle børn og unge fortjener den bedst mulige skolegang, og vi vil gerne bidrage til at styrke de interne skoler, hvor der er et behov. Men vi kan frygte, at der er meget vidtgående forslag på vej, som vil forsøge at løse problemerne på en uhensigtsmæssig måde.

Vi vil i Selveje Danmark anbefale, at de interne skoler fastholdes som et relevant skoletilbud til målgruppen, og at der arbejdes politisk for at sikre og styrke både mangfoldighed og kvalitet.

Allerførst kunne vi starte med at sikre et centralt og ensartet tilsyn og sikre, at børnene får 1800 dages skolegang- også selvom de har haft massivt fravær i længere perioder.

De mange børn og unge, hvis reelle undervisningsbehov vi ikke kender bør også få mulighed for en langt bedre screening af deres kundskaber og niveau og vi bør arbejde for at sikre en langt bedre sammenhæng i indsatsen.

Det er ikke okay, at det først er i 9. klasse at eksempelvis ordblindhed hos en elev opdages. Vi vil også gerne arbejde for, at eleverne får en langt mere fyldestgørende lærings- eller skolehandleplan, som følger dem uanset, hvor de bor eller går i skole. Og en plan, der fokuserer på læring bredt, så også deres kundskaber og niveauer i ikke-boglige fag dokumenteres og tydeliggøres.

Læs også

Helt centralt står også ønsket om, at der udvikles nye skoleafklarende tilbud, hvor elevernes niveau og behov – både fagligt og socialpædagogisk kan afdækkes sammen med de voksne, der skal støtte, hjælpe og undervise dem.

Vi kan eksempelvis hente inspiration fra en døgninstitution i Oslo, hvor nogle elever med faglige udfordringer tilbydes et 8 ugers afklarende forløb, hvor de unge, deres pårørende, lærere og pædagogisk personale omkring dem sammen bliver klogere på, hvad det rette tilbud er.

Nogle elever fastholdes i den interne skole andre kommer med støtte på den lokale folkeskole og 6 måneders opfølgningsforløb sikrer, at eleverne til stadighed får det rette tilbud. Lær for Livet, som vi kender herhjemme er også en af de indsatser, som vi kan styrke eller lade os inspirere af.

Partnerskab om anbragte børns uddannelse og læring
Vi håber, at de kommende politiske drøftelser om interne skoler vil resultere i reelle investeringer på området. Investeringer, der både handler om at sikre den rette faglighed, de rette tilbud og de rette ressourcer.

Vi er mange parter, der sammen kan bidrage til at udvikle nye modeller og partnerskaber, som kan give langt flere børn og unge en plads i uddannelsesfællesskabet. At lukke interne skoler er ikke løsningen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Landors

Chefkonsulent, Selveje Danmark
Master (DPU, 2011)

0:000:00