Debat

Studenterforening: Akademiseret læreruddannelse hører ikke hjemme i Danmark

DEBAT: LA's undervisningsordfører, Henrik Dahl, foreslår en ny læreruddannelse på universitetet, men det er den forkerte vej at gå, mener formand Christopher Ammentorp. I stedet bør fokus være på de mange besparelser, som forringer læreruddannelsens kvalitet. 

Læreruddannelsen skal ikke udsættes for akademisering, mener Christopher Ammentorp fra Studenterforeningen UC.
Læreruddannelsen skal ikke udsættes for akademisering, mener Christopher Ammentorp fra Studenterforeningen UC.Foto: colourbox.com
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christopher Ammentorp
Formand for Studenterforum UC

Forslaget fra 23. august 2017 om en ny læreruddannelse på universitetet er et forsøg på at højne niveauet på landets folkeskoler. Henrik Dahl, undervisningsordfører fra Liberal Alliance, foreslår, at universiteterne skal have mulighed for at udbyde læreruddannelser på kandidatniveau. Det er en uigennemtænkt idé, og det er ikke dén vej man skal gå, når Danmark i forvejen er ramt af overakademisering.

Læreruddannelsen er en professionsuddannelse, hvor det praktiske fylder meget, og det skal den blive ved med at være. Man skal ikke komme ud som nyuddannet lærer uden at have prøvet at stå foran en klasse flere gange i løbet af sin uddannelse, hvilket man netop gør i praktikken på den nuværende læreruddannelse.

Dermed ikke sagt, at den nuværende læreruddannelse er perfekt – det er den langtfra. Det skyldes i høj grad de mange besparelser, der har været på en af Danmarks vigtigste uddannelser.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

I stedet for at bevæge sig væk fra det, der virker (nogenlunde), skal man i stedet investere flere midler til de nuværende læreruddannelser, så det faglige niveau styrkes på den nuværende professionsuddannelse.

Kvalitet koster penge
I øjeblikket har de studerende cirka 11 timers undervisning om ugen, hvilket gør det svært at nå op på en fuld studieuge på 43 timer om ugen. 2. juni 2017 udsendte Uddannelses- og Forskningsministeriet en pressemeddelelse, hvori de hævdede, at der gennemsnitligt er 5,7 flere undervisningstimer på professionsbacheloruddannelserne end i 2013.

Læreruddannelsens blakkede ry er ikke uddannelsens egen skyld. Det kommer af dårlig finansiering, for kvalitet koster penge.

Christopher Ammentorp
Formand, Studenterforeningen UC

Men det gælder ikke læreruddannelsen. Her er antallet af undervisningstimer i samme periode næsten halveret. Så inden politikerne begynder at klandre læreruddannelserne på professionshøjskolerne for ikke at være gode nok, skal de hellere se på, hvad årsagen til dette er frem for at udbyde uddannelser på universiteterne.

Årsagen er pengemangel. Læreruddannelsens optagne i 2017 får færre undervisningstimer end de foregående år, så inden de jubler for meget inde i Uddannelses- og Forskningsministeriet over det stigende antal undervisningstimer, skal de se det fulde billede. Læreruddannelsens blakkede ry er ikke uddannelsens egen skyld. Det kommer af dårlig finansiering, for kvalitet koster penge.

Til sidst vil jeg opfordre politikerne til at høre dem, som faktisk tager uddannelsen, nemlig de studerende, om det ovenstående forslag overhovedet er ønsket ude i virkeligheden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Dahl

MF (LA), forfatter, foredragsholder
cand.scient.soc. (Københavns Uni. 1987), MA (Pennsylvania 1988), ph.d. (Handelshøjskolen i København 1993)

0:000:00