Debat

Styrk overgangene mellem uddannelserne

DEBAT: Unge med både en gymnasie- og erhvervsuddannelse er spild af penge, og derfor skal overgangene mellem uddannelserne gøres nemmere, lyder det konkrete forslag fra Kim Simonsen, formand for HK, til undervisningsministerens eftersyn af erhvervsuddannelserne.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Kim Simonsen
Formand for HK

Undervisningsminister Troels Lund Poulsen har varslet et 360-graders-eftersyn af erhvervsuddannelserne. Der er masser af udfordringer i erhvervsuddannelsessystemet, og derfor god fornuft i at bruge ressourcer på en grundig gennemgang. Men et eftersyn af erhvervsuddannelserne skal foretages i sammenhæng med de øvrige uddannelser, som erhvervsuddannelserne har tætte relationer til.

22 procent af eleverne på erhvervsuddannelserne har en gymnasial baggrund - et par procent har endda en videregående uddannelse. Det betyder, at erhvervsuddannelserne skal rumme både unge, der kommer direkte fra folkeskolen, og unge, der kommer fra de gymnasiale og videregående uddannelser. En kæmpe udfordring - men et reelt vilkår.

Samfundsmæssigt set er det ikke rentabelt, at unge gennemfører to ungdomsuddannelser. Det er dyrt i uddannelseskroner, giver dobbeltuddannelse og forsinker det tidspunkt, hvor uddannelsen er færdiggjort, og den unge står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Studenterproletariatet
Set i det perspektiv er det relevant at diskutere, hvordan unge fra gymnasierne nemmere og billigere kan gøres erhvervsparate uden omkostningskrævende dobbeltuddannelse. Der uddannes flere studenter, end der er studiepladser til på de videregående uddannelser, og det er reelt set heller ikke alle studenter, der har mod på en videregående uddannelse. Debatten bruger begrebet "studenterproletariatet" om de mange studenter, der har en studieforberedende uddannelse, men som aldrig bruger den. En slags gymnasialt uddannede ufaglærte.

Det skal gøres muligt for dem at tage en erhvervsuddannelse, der som noget nyt bygger oven på deres allerede gennemførte gymnasiale uddannelse, og ikke tager afsæt i folkeskolen. Tanken er, at studenter på deres vej gennem erhvervsuddannelsessystemet hæves til et niveau, der svarer til VVU-niveauet, og at de opnår formelle ECTS point.

Vi må erkende, at de gymnasiale uddannelser ikke udelukkende er studieforberedende. Således er det ca. 40 procent af de studerende fra HHX-uddannelsen, der efterfølgende indgår en praktikaftale i erhvervsuddannelserne - primært de merkantile. Tidligere var de erhvervsgymnasiale uddannelser defineret som både erhvervs- og studieforberedende, men nu er de alene defineret som studieforberedende.

Fakta
Vil du blande dig i debatten? Send en mail til [email protected]
Foto:

Styrk sammenhængen i hele uddannelsessystemet
Virkeligheden er en anden, og vi må acceptere, at mange unge søger de erhvervsgymnasiale uddannelser med det formål at få en praktikplads eller komme på arbejdsmarkedet uden at fortsætte på en videregående uddannelse. Det faktum bør afspejles i målene for de gymnasiale uddannelser.

Ligesom gymnasieelever lettere skal kunne gennemføre en erhvervsuddannelse, skal det også være nemmere for unge, der har gennemført en erhvervsuddannelse, at bygge ovenpå med en videregående uddannelse. Det er alt for vanskeligt for eleverne at opnå anerkendelse af de opnåede kompetencer og dermed få adgang til en videregående uddannelse - også selvom mange gerne vil. Det nye tiltag EUX har til hensigt at bibringe eleverne studieforberedende kompetencer. Problemet er bare, at det er blevet meget omstændeligt på samme tid at skulle gennemføre både en fuld erhvervsuddannelse og en gymnasial uddannelse. I stedet bør det være muligt at supplere en erhvervsuddannelse med gymnasiale suppleringskurser (GSK) og ad den vej opnå studiekompetence.

360-graders-eftersynet er tiltrængt, men de spændende muligheder ligger i grænsefladerne mellem erhvervsuddannelserne, de gymnasiale uddannelser og de videregående uddannelser. Derfor giver det ikke mening at se på erhvervsuddannelsessystemet alene, det skal ses i sammenhæng med det øvrige uddannelsessystem.

Kim Simonsen
Formand, HK

360-graders-eftersynet er tiltrængt, men de spændende muligheder ligger i grænsefladerne mellem erhvervsuddannelserne, de gymnasiale uddannelser og de videregående uddannelser. Derfor giver det ikke mening at se på erhvervsuddannelsessystemet alene, det skal ses i sammenhæng med det øvrige uddannelsessystem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Simonsen

Formand, AKF-Holding , Refshaleøen Ejendomsselskab, næstformand, Sampension a/s, DRC-Dansk Flygtningehjælp
(Grenaa Handelsskole 1979)

0:000:00