Trods krav: Hver tiende elev får ikke nok lektiehjælp

LEKTIEHJÆLP: 11 procent af eleverne i udskolingen oplever hverken at kunne få hjælp til lektierne derhjemme eller i skolen. Det konkluderer ny undersøgelse, der også viser, at hver femte skole fortsat eksperimenterer med organiseringen af lektiehjælpen.

Foto: Morten Germund / Ritzau Scanpix
Simon Lessel

Til trods for, at det allerede i folkeskolereformens andet leveår blev obligatorisk for eleverne at deltage i lektiehjælp, oplever én ud af ti elever i udskolingen hverken at kunne få hjælp til lektierne i skolen eller af en voksen derhjemme.

Hvis det tal er rigtigt, så bliver vi nødt til at kigge på det politisk, for det handler jo om, at alle børn skal blive så dygtige, som de kan, uanset social baggrund.

Annette Lind
Undervisningsordfører, Socialdemokratiet

Det fremgår af en ny rapport, som VIVE, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, har udarbejdet som en del af følgeforskningen, der skal undersøge folkeskolereformen. I rapporten har man undersøgt skolernes implementering af lektiehjælpen, efter at folkeskolereformen trådte i kraft i 2014.

De tal tyder på, at der er nogle elever, man fortsat bør have opmærksomhed på.

Chantal Nielsen
Seniorforsker, VIVE

Samtidig oplyser VIVE til Altinget: uddannelse, at udviklingen i andelen af elever, der oplever ikke at kunne få hjælp til lektierne, har været uændret siden 2015.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00