Uddannelsesforbundet om FGU: Største forandring i nyere tid

INTERVIEW: Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan, holder et tæt øje på finanslov og forberedende tilbud i den nye politiske sæson. Sidstnævnte kan blive den ”største uddannelsespolitiske omorganisering i nyere tid,” vurderer hun.

"Dannelsesaspektet ligger i modpol til resultatfikseringen," siger Hanne Pontoppidan blandt andet i et interview om prioriteterne i den kommende politiske sæson. 
"Dannelsesaspektet ligger i modpol til resultatfikseringen," siger Hanne Pontoppidan blandt andet i et interview om prioriteterne i den kommende politiske sæson. 
Tyson W. Lyall

Det (manglede midler, red.) er et problem i hele systemet, men det er helt specifikt et problem på erhvervsuddannelserne. Her er man særligt ramt af kombinationen af nedskæringer, øgede politiske ambitioner og færre elever

Hanne Pontoppidan
Formand, Uddannelsesforbundet

Hvis man politisk ender med at vedtage en uddannelse, som nogenlunde ligner den, der er fremlagt nu, vil det formentlig betyde den største uddannelsespolitiske omorganisering, vi har set i nyere tid

Hanne Pontoppidan
Formand, Uddannelsesforbundet

Vil politikerne på Christiansborg bakke egne målsætninger op med den nødvendige økonomi?

Hvordan lander den forberedende grunduddannelse, og hvad kommer der ud af overenskomstforhandlingerne?

Det er nogle af de centrale spørgsmål, Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan, ser mest frem til at få svar på i det kommende år. Læs her, hvad formanden, som repræsenterer en bred vifte af lærere, ledere og vejledere på ungdomsuddannelser og sprogcentre, ellers har på skemaet i den kommende tid.

Dokumentation

Altinget: uddannelse har som indledning på uddannelsesåret 2017-18 bedt formændene for en række organisationer sætte ord på den kommende sæsons vigtigste emner, sager og prioriter.

Artiklerne med formændene bringes løbende i august.

Læs de foreløbige interview med:

Peter Amstrup (Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne)

Jakob Bonde Nielsen (Danske Skoleelever)

Mette With Hagensen (Skole og Forældre)

Karsten Suhr (Danmarks Private Skoler)

Anders Bondo Christensen (Danmarks Lærerforening)

Claus Hjortdal (Skolelederforeningen)

Verner Rylander-Hansen (Danske HF & VUC)

Anne-Birgitte Rasmussen (Danske Gymnasier)

Annette Nordstrøm Hansen (GL)

Jeppe Rosengård Poulsen (Danske SOSU-skoler)


0:000:00