Civilstyrelsen kritiseres for træg sagsbehandling

ROD: Langsommelighed og rod i sagsgangen præger sagsbehandlingen i Civilstyrelsen, kritiserer fonde og organisationer. Udflytningen til Viborg har markant øget ventetiden på styrelsens svar.

Lang ventetid og dokumenter, der bliver væk, har præget den erfaring, som Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed har haft med Civilstyrelsen de seneste fem år.
Lang ventetid og dokumenter, der bliver væk, har præget den erfaring, som Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed har haft med Civilstyrelsen de seneste fem år.Foto: Colourbox
Sine Riis Lund

Lange sagsbehandlingstider. Ansøgninger, der bliver væk. Og simple svar, der trækker ud i månedsvis.

Organisationer og fonde oplever et særdeles trægt samarbejde med Civilstyrelsen, der blandt andet står for at regulere og kontrollere private fonde.

Plums Fond for Fred, Økologi og Bæredygtighed har de seneste fem år haft flere sager, hvor de har været i berøring med Civilstyrelsen.

“Hver eneste gang måtte vi vente, vente og vente,” bemærker sekretær Mille Rode.

Vi må bare konstatere, at Civilstyrelsen er ekstremt langsomme og ekstremt konservative i sin tilgang.

Jon Krog
Branchedirektør, Selveje Danmark

Som da fonden i 2016 ansøgte om at sælge nogle af fondens værdipapirer, fordi man skulle finansiere renoveringen af et hus. Det tog 16-17 måneder at få svar.

“De smed vores ansøgning væk, så jeg måtte genfremsende den efter cirka et halvt år. De svarede ikke, når jeg rykkede for svar, og de overholdt ikke deres egne frister,” bemærker Mille Rode.

I et system, hvor de fuldmægtige rokerer så meget, ligger den faglige hukommelse hos de chefer og souschefer, som alle sammen er udskiftet. Så det er klart, at vi er i en svær periode lige nu.

Nina Koch
Direktør, Civilstyrelsen

Eller da fonden havde haft et møde med styrelsen i 2014 for at spørge, om nogle konkrete investeringer ville være inden for lovens rammer. Det tog mere end 13 måneder, før fonden fik svar herpå.

Og det er sket mere end én gang, at ansøgninger eller andre papirer er forsvundet.

En absurd situation
Også brancheforeningen for selvejende organisationer oplever et usmidigt samarbejde med Civilstyrelsen.

0:000:00