Feriedanmark går efter juvelen i udflytningskronen

TURISME: Jammerbugt og adskillige andre feriekommuner har lagt billet ind på VisitDenmark. Organisationen ligger dog stadig i København, mens andre arbejdspladser rykker vestpå. VisitDenmarks formand ønsker at blive i hovedstaden og har arbejdet for sagen.

Cirka halvdelen af de udenlandske turister, der besøger Danmark, bor i feriehuse. Derfor finder flere af landets store sommerhuskommuner langs Vestkysten det naturligt, at turistorganisationen VisitDenmark flytter til Jylland.
Cirka halvdelen af de udenlandske turister, der besøger Danmark, bor i feriehuse. Derfor finder flere af landets store sommerhuskommuner langs Vestkysten det naturligt, at turistorganisationen VisitDenmark flytter til Jylland.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Morten Okkels

VisitDenmark med sine 50 medarbejdere ligger på Islands Brygge i København, også efter den anden udflytningsrunde er gennemført. Måske varer det ikke ved forevigt. I hvert fald har mange kommuner efterhånden lagt billet ind på organisationen, som trækker udenlandske turister til Danmark.

"Ja, her for Jammerbugt Kommunes vedkommende er vi jo en af de kommuner i Danmark, hvor turisme fylder allermest, også i forhold til samfundsøkonomien. Det, der er vigtigt i forhold til udflytning, er, at man ikke skal ødelægge tingene undervejs. Men arbejdet med turisme tager jo ikke skade af at komme ud blandt folk, der lige præcis lever af turisme – tværtimod," siger Jammerbugts borgmester, Mogens Gade (V).

Målt på antallet af kommuner, der har udtrykt ønske om at lægge by til turistorganisationen, kunne man kalde VisitDenmark for den mest efterspurgte udflytning, der aldrig er besluttet.

I hvert fald har både Odsherred, Guldborgsund, Varde, Ringkøbing-Skjern og altså Jammerbugt Kommuner aktivt meldt sig på banen som VisitDenmarks nye værter, viser Altingets research.

Fakta
Udenlandske turister i Danmark 

Foreløbig var 2016 det bedste år for udenlandsk turisme nogensinde. Her stod turister fra udlandet for 26,1 millioner overnatninger. Region Syddanmark er den mest populære destination, målt på overnatninger, mens Region Hovedstaden er det målt på omsætning i kroner og øre. Her skal dog bemærkes, at regionale opgørelser deler den jyske vestkyst i tre. 

72 procent af overnatningerne falder i kategorien kyst- og naturturisme. Omtrent halvdelen af de udenlandske turister bor i feriehuse, og en fjerdedel på hotel. Tyskere står for over halvdelen af de udenlandske turisters overnatninger. 

"Som formand for organisationen har jeg helt naturligt gjort, hvad jeg kunne, for at dele min viden og min holdning for at undgå, at der sker noget uhensigtsmæssigt."

Allan L. Agerholm
Formand, VisitDenmark

Andre kandidater giver begrundelser, der ligner Mogens Gades: For det første fordi man er en stor turistkommune. Dertil kommer gerne nogle individuelle bonusargumenter: Guldborgsund har for eksempel nærheden til det vigtige tyske marked. Vardes nedlagte privathospital skulle passe fortrinligt til VisitDenmarks behov. Jammerbugt Kommune har selvfølgelig også sit eget trumfkort:

"Vi har i forvejen Dansk Kyst- og Naturturisme (erhvervsdrivende fond, red.), som er et af flere ben, som den danske turistindsats står på, sammen med VisitDenmark, og der kunne opstå nogle meget positive synergieffekter mellem de to heroppe i Nordjylland," mener Mogens Gade. 

Fakta
VisitDenmark  kort fortalt 

Turistorganisationen  VisitDenmark markedsfører Danmark for udenlandske turister. VisitDenmark ligger på Islands Brygge i København og beskæftiger cirka 50 medarbejdere.

VisitDenmark er et såkaldt selvstændigt forvaltningssubjekt. Det indebærer, at organisationen ikke er omfattet af det almindelige statslige hierarki. Men erhvervsministeren fører tilsyn med VisitDenmark og sammensætter en bestyrelse af turistkyndige folk.

Den nuværende formand, Allan J. Agerholm, er udpeget for 2016-2018. 

Ud over de rare arbejdspladser lægger bejlerne heller ikke skjul på, at der vil være ære og hæder forbundet med udflytningen. Samtidig vil det være et stærkt udtryk for, at Danmark fastholder og udvikler sin turisme i landdistrikterne, mener de.  

Agerholm bliver helst i København 
Den store interesse kan VisitDenmarks formand, Allan L. Agerholm, tage som en kompliment. Trods dette håber han bestemt ikke, at nogen udflytning kommer til at ske. Som det første vil han gerne forsikre, at sol og strand ikke bliver glemt, fordi hans medarbejdere sidder på Islands Brygge i København: 

"Faktisk bliver 60 procent af VisitDenmarks aktivitetsmidler brugt i kategorien kyst og natur. De sidste to blokke, vi arbejder med, storby- og mødeturisme, deler så de resterende 40 procent. Vi anerkender fuldt ud potentialet og indtjeningen angående kyst og natur," siger han. 









0:000:00