Ingen flyttede med: Men Lønmodtagernes Garantifond fik hurtigt ro på driften

EKSEKVERING: Lønmodtagernes Garantifond blev udflyttet for under et år siden, men i 2019 forventer ATP alligevel at nå sine servicemål. “Vi gik efter så hurtig en udflytning som muligt,” siger koncerndirektør Anne Kristine Axelsson.

Anne Kristine Axelsson kom til ATP i 2016, og her har hun senest stået i spidsen for blandt andet udflytningen af Lønmodtagernes Garantifond.
Anne Kristine Axelsson kom til ATP i 2016, og her har hun senest stået i spidsen for blandt andet udflytningen af Lønmodtagernes Garantifond.Foto: ATP
Sine Riis Lund

Under to måneder efter regeringen i januar måned satte Lønmodtagernes Garantifond i Hillerød på udflytningskortet, trådte nye ansatte ind på et kontor i Frederikshavn.

“Vi har en del erfaringer med, at udflytninger fungerer bedst, hvis de eksekveres hurtigt. Derfor tog vi beslutningen, at det gjaldt om at lave en så hurtig udflytning som muligt for ikke at komme ud i driftsproblemer,” fortæller Anne Kristine Axelsson, der er koncerndirektør for Pension, Sikring og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring hos ATP.

Det stod hurtigt klart, at der ville blive brug for en rekrutteringsindsats, hvis der fortsat skulle sikres en stabil drift af fonden, der sikrer løn og pension til lønmodtagere, når virksomheder går konkurs.

Ingen af de 22 berørte medarbejdere i Hillerød ønskede nemlig at flytte med til den nye lokation i Frederikshavn.

Udflytningen af Lønmodtagernes Garantifond havde sådan set oddsene imod sig, fordi det er et specialiseret område, som samtidigt er grundforsørgelse for nogle lønmodtagere. Så det er ikke et nemt område at udflytte.

Anne Kristine Axelsson
Koncerndirektør, ATP

Trods behov for nye specialiserede kompetencer forløb rekrutteringen som planlagt. Første maj i år var de 22 nye ansatte i Frederikshavn rekrutteret.

“Det var ikke svært at finde de kandidater, som vi gerne ville have. Der var et meget fint felt af ansøgere,” fortæller Anne Kristine Axelsson.

Vi har en del erfaringer med, at udflytninger fungerer bedst, hvis de eksekveres hurtigt.

Anne Kristine Axelsson
Koncerndirektør, ATP

Omkring 75 ansøgere kappedes om de 16 job som kunderådgivere, mens der var 27 ansøgere til de fem stillinger som jurister.

Glad beskæftigelsesminister 
Meget tyder på, at ATP har gjort noget rigtigt. For godt nok var servicemålene for sagsbehandlingen udfordret i andet og tredje kvartal af 2018, men 1. oktober var tallene igen begyndt at rette sig op. Fonden nåede sine servicemål for alle sager på nær de mest komplekse, hvor 86 procent af sagerne blev behandlet inden for den fastsatte frist mod et mål på 90 procent.

Anne Kristine Axelsson er yderst tilfreds med forløbet så langt.

0:000:00