Næsten alle har sagt op i udflyttet styrelse: "Det er dybt, dybt alvorligt, hvis ventetiden på klagesager stiger"

SUNDHED: Styrelsen for Patientklager flytter til Århus, og næsten alle ansatte har sagt op. Ny direktør vil derfor ikke afvise, at borgerne fremover skal vente væsentligt mere end et år på afgørelse. I mellemtiden bliver fejl i sundhedsvæsnet ikke rettet op, advarer Danske Patienter.

Det er "uomgængeligt" med længere sagsbehandlingstid i Styrelsen for Patientklager, siger sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V). Hun advarer dog mod "forhastede konklusioner" om, hvor lange ventetiderne vil blive.
Det er "uomgængeligt" med længere sagsbehandlingstid i Styrelsen for Patientklager, siger sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V). Hun advarer dog mod "forhastede konklusioner" om, hvor lange ventetiderne vil blive.Foto: Mathias Bojesen
Kristine Korsgaard

Hvis du som patient klager over dårlig behandling, skal du og sundhedsvæsnet i dag regne med at vente i godt et år på at få afgjort, om der er sket fejl eller ej. Men fremover kan ventetiden måske blive endnu længere.

Det siger direktør i Styrelsen for Patientklager, Lizzi Krarup Jakobsen, i et interview med Altinget: udflytning.

Styrelsen er midt i at flytte til Århus som led i regeringens udflytning af statslige arbejdspladser, og næsten alle medarbejdere i København har valgt at sige op.

"Det er klart, at det betyder rigtig meget at få en afklaring, når man har klaget over en behandling. Vi rekrutterer massivt for at få nye medarbejdere og lære dem op, men vi vil ikke gå på kompromis med kvaliteten af sagsbehandlingen, og derfor kan jeg ikke udelukke, at ventetiden vil blive længere," siger Lizzi Krarup Jakobsen.

Langt de fleste af de patienter, der klager, gør det for at sikre sig, at andre ikke bliver udsat for samme fejl. Men hvis der går to år, før sagen er afsluttet, vil det jo betyde, at flere bliver udsat for de samme fejl

Morten Freil
Direktør i Danske Patienter

Lad nu lige styrelsen komme på plads (...), inden man begynder at springe til forhastede konklusioner og spekulationer om, hvordan ventetiderne vil se ud i fremtiden

Ellen Trane Nørby (V)
Sundhedsminister

90 har sagt farvel i år
Regeringen flyttede i 2015 omkring 80 medarbejdere fra Styrelsen for Patientsikkerhed fra København til Århus. Og med anden runde af udflytninger i år bliver hele opgaven om at behandle patientklager og ankesager om patienterstatning flyttet til Århus, hvor det bliver samlet i en ny, selvstændig styrelse: Styrelsen for Patientklager, som Lizzi Krarup Jakobsen i maj blev ansat til at opbygge og stå i spidsen for.

Foreløbig har hun sagt farvel til 90 medarbejdere i år, mens kun fire medarbejdere og to ledere har sagt ja til at følge med til Århus, oplyser direktøren.

Jeg må indrømme, at jeg tænkte: Hold da op, det bliver en stor opgave det her.

Lizzi Krarup Jakobsen
Direktør i Styrelsen for Patientskader om de mange opsigelser

Derudover har 30 af de ansatte i hovedstaden sagt ja til en overgangsordning, hvor de i en periode pendler mellem Århus og København for at lære nye medarbejdere op. En slags forlænget opsigelse.

Danske Patienter: Dybt alvorligt
Ifølge Styrelsen for Patientklagers egne tal er den gennemsnitlige ventetid på at få afgjort en klagesag i dag 12,9 måneder.

Det er et problem i sig selv, mener organisationen Danske Patienter. De frygter på baggrund af forskellige tilbagemeldinger, at ventetiderne nu kan stige væsentligt på grund af udflytningen – måske helt op til to år.

"Det er dybt, dybt alvorligt, hvis ventetiden på klagesager stiger. Når man klager over en behandling i sundhedsvæsenet, er det jo, fordi man synes, man har været udsat for noget forkert. Det går ud over folks retsfølelse, at de skal vente så længe, og samtidig lader man patienten hænge i en dårlig, uløst situation,” siger direktør i Danske Patienter, Morten Freil.

Og så kan ventetiden ikke mindst betyde, at alvorlige fejl ikke bliver stoppet i tide, påpeger han.

”Langt de fleste af de patienter, der klager, gør det for at sikre sig, at andre ikke bliver udsat for samme fejl. Patientklager er en af de vigtigste kilder til læring i sundhedsvæsenet. Men hvis der går to år, før sagen er afsluttet, vil det jo betyde, at flere bliver udsat for de samme fejl,” siger Morten Freil.

Han er helt enig med styrelsens direktør i, at udflytningen heller ikke må gå ud over kvaliteten af sagsbehandlingen. Derfor opfordrer Danske Patienter regeringen til at finde flere ressourcer, så klagestyrelsen i en periode kan få ekstra kræfter til at holde puklen af sager og ventetiderne nede.

Minister: Det er uomgængeligt
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby står dog ikke klar med en pose penge til styrelsen.

”Det er uomgængeligt, at der vil være en periode med længere sagsbehandlingstid, når man har et større medarbejderskift, og man samtidig ikke må gå på kompromis med kvaliteten. Med alle de dygtige og engagerede medarbejdere, som nu er blevet ansat i den nye styrelse, er jeg da også sikker på, at det nok skal lykkes at komme ned på en sagsbehandlingstid, som vi kan være tilfredse med,” siger hun i en skriftlig kommentar.

Trane Nørby understreger, at regeringen aldrig har lagt skjul på, at der i nogle tilfælde vil være ”en overgangsperiode” forbundet med udflytningen af statslige arbejdspladser.

”Men lad nu lige styrelsen komme på plads i de nye omgivelser, inden man begynder at springe til forhastede konklusioner og spekulationer om, hvordan ventetiderne vil komme til at se ud i fremtiden,” siger ministeren.

Målet er ni måneders ventetid
Uanset om ventetiderne kommer til at stige eller ej, venter klagere som nævnt allerede i dag mere end et år på at få afgjort deres sag.

Har Lizzi Krarup Jakobsen som ny direktør ambitioner om at gøre noget ved de lange ventetider?

"Lige nu handler det for mig mest om at lande oven på udflytningen. Vi kommer til at tabe lidt flyvehøjde nu, men det er klart, at vi på længere sigt skal sørge for, at det, der tager længere tid lige nu, bliver gjort hurtigere, så vi kommer op igen," siger hun og fortæller, at målet er at komme ned på ni måneder i gennemsnit.

Hvordan er antallet af opsigelser i forhold til, hvad du havde forventet?

"Jeg må indrømme, at jeg tænkte: Hold da op, det bliver en stor opgave det her. Men jeg har stor respekt for, at medarbejderne har truffet et valg, der passer til dem og deres familie," siger Lizzi Krarup Jakobsen.

Folk med en fyreseddel i hånden følger opgaverne til dørs
Hun roser medarbejderne for at have været "meget, meget ansvarlige" i forhold til at afslutte og overlevere deres opgaver.

"Det er folk, der står med en fyreseddel i hånden, men som oplever deres arbejde som så vedkommende, at de insisterer på at følge opgaverne til dørs," siger direktøren.

Hvordan går det med at rekruttere nye folk i Århus?

"Det går over al forventning. Vi søger primært jurister, men også administrative og sundhedsfaglige medarbejdere, og vi får rigtig mange velkvalificerede ansøgere. Jeg må sige, at vi er virkelig begejstrede," siger Lizzi Krarup Jakobsen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ellen Trane Nørby

Fhv. minister & MF 2007-22 (V), byrådsmedlem, Sønderborg
cand.mag. i kunsthistorie (Københavns Uni. 2005)

Lizzi Krarup Jakobsen

Direktør, Styrelsen for Patientklager
cand.merc.aud. (Aarhus Uni. 1994)

Morten Freil

Direktør, Danske Patienter og Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet
cand.oecon. (Odense Uni. 1993)

0:000:00