Frække fiduser fra Folkemødet

ANALYSE: Enhver kan rejse et telt og få nørder til at snakke indforstået en hel time. Kunsten er at få debatten på Bornholm til at leve – og nå publikum. Det lykkedes flere steder takket være en velforberedt drejebog, skarp vinkling, ægte autenticitet og en overraskende indretning.
Foto: Ditte Dalgaard/Altinget.dk

Af Susanne Hegelund og Peter Mose
Forfattere og rådgivere

Også i år var der eventmagere, der skilte sig positivt ud og gjorde det bedre end andre på et folkemøde, der overordnet set må betegnes som en kæmpesucces. Meget lykkedes i den afslappede atomsfære, der havde lokket flere almindelige mennesker til.

Folkemødet er derfor ikke ved at stivne i en rendyrket branchemesse for lobbyister og politikere – og har også for den nye gæst en attråværdig lav magtdistance: Inden for ganske få minutter kunne folkemødedeltagere fredag morgen møde en afslappet statsminister foran brandstationen foruden Dansk Folkepartis fokuserede formand i løbe-outfit – i firspring gennem Allinge – forfulgt af en mere magelig, cykel-trækkende SF-formand.

Ekstra grundig forberedelse
For arrangørerne er der fortsat plads til forbedring her og der, ikke mindst for dem, der vil nå et bredere publikum, hvad vel er ambitionen for ni ud af 10 arrangører på Folkemødet. Naturligvis skal der være plads til indforståede niche-debatter for de særligt indviede. Men hvis man vil have større opmærksomhed på en festival, der viser små faretegn på volumensyge, skal man gøre sig ekstra umage, forberede sig godt, skarpvinkle sine budskaber og tydeliggøre sit ærinde; et krav, der vil vokse de kommende år.

En række organisationer og partier formåede at komme godt ud over rampen i 2014, mens andre fortsat har noget at arbejde med: Kan du oversætte svære problematikker til dagligdags, letforståelig viden, er missionen ofte opfyldt.

Det lykkedes eksempelvis installatørernes organisation Tekniq at leve op til det eviggyldige: Don’t tell it – show it! Kommunikation om tekniske installationer og brug af autoriserede håndværkere kan gøres belærende og korreksende. Det kan også laves til et eksperimentarium, som når et par folketingsmedlemmer sammen med almindelige gæster bygger menneskekroppe af bajerske pølser, sætter strøm til pølserne og meget andet – for at illustrere problematikken med korrekte installationer og veluddannede håndværkere. Den slags husker tilskuerne, når de kommer hjem, mens et teknisk foredrag nok var blevet glemt.

En arrangør, man også kun dårligt kunne undgå at lægge mærke til, var førstegangsdeltageren ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport. ITD tilførte teltpladsen maskulinitet med sin gigantiske grønne lastvogn og en kæmpemæssig anhænger som publikumsvenlig scene. Hvorfor fortælle nogle få sjæle i et beklumret telt, hvad du laver, hvis du kan – og tør – vise dig potent frem på en catwalk? Samt husker dit samfundsbudskab!

Au pair debat uden autenticitet
NGO-organisationer og lønmodtagerorganisationer havde også i år en ekstra mulighed for at kaste et særligt drys af autenticitet over deres arrangementer – skæbner, cases, brugere, der er kommet i klemme i systemet. Hvis dette var ambitionen for Dennis Kristensens FOA, lykkedes det ikke med det arrangement, som Mandagstræneren ellers havde set frem til – efter at have oplevet formanden omringet af filippinske au pairs forud for debatten.

Først efter mange tal og statistikker fra forskere og fagforeningsfolk fik en au pair-pige kort lov at fortælle om sin skæbne. Da ordet herefter – igen – blev givet til en ekspert, gik Mandagstræneren videre i sin jagt på autenticitet. Uden at FOA behøver at overgå Fritz og Poul fra Rytteriet i munterhed, kunne fagforbundet – og andre på Folkemødet – med fordel også appellere til ”maven” – med brug af cases, følelser og humor frem for mestendels at appellere til ”hovedet” i en timelang debat.

Ved det nordjyske telt var der bingo i en herlig egns-udnyttelse af de ellers så ens telte. Det er ikke hver dag, at nordjyderne drager til en fremmed landsdel på PR-turné. Det ligger ikke til selvforståelsen. Men når det nu skulle være, havde man medbragt en kopi af ægteparret Brøndums brune spisestue på Skagen Museum og indrettet teltet med person-frise, Krøyer billeder og brune, polstrede lænestole.

Den slags letter ligesom debatten fra starten af. Ved hjælp af store landkort og flag-markeringer a la krigsherrerne i 2. Verdenskrig – og lidt underspillet nordjysk humor – lykkedes det også i en debat at tydeliggøre, at de statslige institutioner ikke fylder meget nordenfjords – og dermed gøre problematikken til én af dem, tilhørerne tager med sig hjem.

DR og TV 2 satser hårdt på Allinge-mødet, men for folkemødedeltagerne selv er det, som om Politiken én gang for alle har sat sig på ikke alene debatten, men også underholdningen.

Jyllands-Posten nøjes med at rapportere journalistisk fra begivenheden, mens Berlingske Media hverken signalerer fugl eller fisk i sit event-udtryk, og spørgsmålet er, hvad Pilestræde brandingsmæssigt får ud af sin deltagelse med egne arrangementer.

Tydeligt fremstod til gengæld Radio 24Syv, som i år sendte en række debat-programmer direkte fra en gammel Distortion-bus. Simpel, men effektiv PR for public service stationen midt i hovedgaden.

Ordstyrerrollen er vigtig
En del af udfordringen med at ”nå” publikum handler om den velforberedte, kreative og lyttende ordstyrer. Vi oplevede de sædvanlige to skoler af ordstyrere: Den ene sætter debatten i gang med ”en indledende runde” til debattørerne og lader herefter mikrofonen gå rundt efter tur. Debattørerne går givet fra debatten med en følelse af, at de fik sagt, hvad de skulle. Publikum keder sig derimod.

Ordstyrere fra den anden skole lægger en klar vinkel på debatten, inddrager publikum aktivt og sætter selv noget på spil som djævelens advokater, hvis paneldeltagerne er ved at overgå hinanden i enighed. Panelet vil føle sig en smule udfordret. Publikum? Går berigede videre. Og det er vel dét, det handler om i sidste ende.

 

Rådgiver- og forfatterparret Susanne Hegelund og Peter Mose er partnere i HEGELUND & MOSE, der rådgiver om strategisk kommunikation og indflydelse. De har bl.a. skrevet bøgerne Håndbog for Statsministre, Javel, hr. minister og senest Lobbyistens Lommebog. Se også www.hegelundmose.dk.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00