Debat

Sæt fokus på alliancer med afrikanske virksomheder

DEBAT: Strategiske alliancer og samarbejde med afrikanske virksomheder kan være værdifulde for danske eksportvirksomheder. Det mener Henrik Hansen, professor ved Økonomisk Institut, Københavns Universitet.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henrik Hansen
Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet

Danske virksomheder skal ikke have bistandshjælp til at eksportere mælk, medicin eller mekaniske pumper.

Det gavner hverken de fattige familier i udviklingslandene eller de danske skatteborgere på længere sigt. Men Danida kan forbedre og øge støtten til strategiske alliancer, eller partnerskaber, mellem danske virksomheder og private virksomheder i vores partnerlande.

Via sådanne strategiske alliancer kan danske virksomheder være med til at øge væksten i udviklingslandene gennem teknologioverførsel og innovationer i produktionsprocesserne.

Fakta

Fra 1. april og en måned frem sætter Udviklingsdebatten fokus på vækst gennem bistand.

Mød denne måneds debatpanel her.

Udviklingsdebatten på Altinget | Udvikling har til formål at fokusere og styrke den udviklingspolitiske debat i Danmark. Løbende inviterer Altinget l Udvikling eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for udviklingsområdet.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til kafr@altinget.

Samtidig kan danske virksomheder få øget afsætning igennem bedre viden om markedsadfærd og forretningsvilkår i lande, hvor forretningskulturen kan være meget forskellig fra den danske.

Eksport og markedskræfter
Økonomisk vækst hænger tæt sammen med, at virksomheder producerer og eksporterer stadig mere avancerede produkter.

I den nuværende form af Danida Business Partnerships er der nok lidt for meget støtte til danske virksomheder og for lidt støtte til virksomheder i partnerlandene, men det ændrer ikke på, at programmet er udviklet og har et godt potentiale.

Henrik Hansen
Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet

Sammenligner man eksempelvis produktionen i Danmark og Tanzania, er det oplagt, at Danmark har flere virksomheder, som producerer og eksporterer avancerede maskindele og kemiske produkter end Tanzania.

Desværre er vi ikke særligt gode til at give råd om, hvordan man kommer fra at producere mindre til at producere mere avancerede produkter. Normalt hidkalder vi markedskræfterne og siger, at hvis bare rammerne er i orden, så skal den private sektor nok finde vejen frem.

Beklageligvis er dette ikke vores, altså økonomernes, mest succesfulde fortælling, når man ser på det historiske forløb.

Forholdet mellem vækst og udvikling
En af de mest spændende nyere økonomiske teorier for handel og udvikling lægger vægt på, at den eksisterende produktsammensætning i et lands eksport har afgørende betydning for den fremtidige produktudvikling og dermed for den fremtidige vækst.

I en artikel i Science fra 2007 understreger forfatterne Hildago, Klinger, Barabási og Hausmann, vigtigheden af produktsammensætningen ved en allegori, hvor produkter repræsenteres af træer, mens virksomhederne er aber som lever i træerne (C.A. Hildago, B. Klinger, A.-L. Barabási og R. Hausmann, "The Product Space Conditions the Development of Nations", Science, Juli 2007).

I en skov vil vækst og udvikling være kendetegnet ved, at aberne flytter sig fra træer med få eller dårlige frugter til andre dele af skoven, hvor træerne har flere eller bedre frugter.

Det rigtige i dette billede er, at udvikling foregår i spring, altså fra produkt til produkt, og den nye indsigt kommer af at indse, at skove har tæt bevoksede områder og områder med langt mellem træerne.

Abernes rejse mod de bedste dele af skoven er let, når træerne står tæt, så springene er små, og den hindres af øde skovområder, hvor aberne skal springe langt. Hvis aberne ikke kan springe langt, vil der være områder, de ikke kan nå, og det er her, der er brug for hjælp udefra.

Vigtigheden af strategiske alliancer
Direkte oversat kan danske virksomheder hjælpe virksomhederne i udviklingslandene med at lære, hvordan man producerer stadig mere avancerede produkter.

I Danmarks tilfælde synes vi at have stor erfaring med blandt andet animalsk landbrug og mejeriprodukter (mælk), kemiske produkter (medicin) og avancerede maskindele (mekaniske pumper).

Denne erfaring kan støtte vækst og udvikling i de fattige lande, men det er klart, at danske virksomheder ikke har nogen interesse i ubetinget at videregive teknologier og forretningshemmeligheder.

Det er her de strategiske alliancer er vigtige. Alliancer er en noget-for-noget strategi, hvor alle parter forventer at tjene på samarbejdet.

Interesse for Danmark? 
Spørgsmålet er naturligvis, om virksomhederne i udviklingslandene har noget af værdi for danske virksomheder, så en strategisk alliance har interesse?

Hvis man ser på den danske eksport til Danmarks prioritetslande over de seneste 20 år, synes der at være muligheder for forbedring. Dansk eksport er faldet fra at udgøre 1.5 promille af den disponible indkomst i prioritetslandende i midten af 1990'erne til kun 0.5 promille i 2010.

Danske eksportvirksomheder har altså - med DI's ord - sovet i timen. Det er derfor meget plausibelt, at et samarbejde med afrikanske virksomheder vil kunne give de danske eksportvirksomheder noget værdifuldt i form af lokal viden om produktions- og markedsadfærd og forretningsvilkår.

Tilbage står spørgsmålet, hvad strategiske alliancer har at gøre med bistand. Det interessante er her, at Danida faktisk allerede har et program til at støtte sådanne alliancer, det hedder på godt Danida-dansk "Danida Business Partnerships".

Programmet er ikke uden problemer, således er der nok i den nuværende form lidt for meget støtte til de danske virksomheder og for lidt støtte til virksomhederne i partnerlandene, men det ændrer ikke på, at programmet er udviklet og har et godt potentiale.

Støtte til danske virksomheder
Vores handels- og udviklingsminister behøver altså ikke opfinde nye bistandsprogrammer, der kan støtte dansk eksport.

Der findes allerede programmer, hvor danske virksomheder kan få støtte til at udvikle partnerskaber med lokale samarbejdspartnere.

Det eneste krav er, at partnerskaberne skal bidrage til partnerlandets udvikling, herunder medvirke til at skabe beskæftigelse i udviklingslandene og have en positiv betydning for udviklingen i lokalsamfundet.

Det er vel ikke et urimeligt krav at stille til modtagere af danske bistandsmidler.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00