Overblik: Markant stigning i mediers dækning af verdensmål

OPSAMLING: Øget mediedækning af verdensmål, Carlsberg dropper plastik omkring dåsebajere, og fond vil bekæmpe fattigdom i Afrika. Og så halter de små virksomheder efter i kampen om at implementere SDG'erne.

Rasmus Dahl Løppenthin

Vi går efter at investere i virksomheder, som har bevist, at de skaber impact, og de skal helst være profitable og have en skalerbar forretningsmodel. Entreprenørens nationalitet er mindre vigtig, men selskabet skal være til stede i Østafrika.

Lisbeth Stausholm Zacho
Stifter, Nordic Impact Funds

Det er mandag og dermed tid til dit ugentlige overblik med stof om verdensmål og bæredygtige investeringer.

Og vi begynder med en graf. Altinget har nemlig sat sig for at monitorere, hvordan mediedækningen af SDG'erne udvikler sig over tid. Vi har i første nedslag set på august 2016, august 2017 og august 2018. Her kan man se, at der er sket en kraftig stigning i antallet af historier i de landsdækkende dagblade, som omtaler verdensmålene.

Umiddelbart kan man sige, at lige under én historie om dagen ikke er meget blandt de 17 dagblade, som Infomedia registrerer som landsdækkende. Men ved den slags optællinger her skal man passe på med ikke at stirre sig blindt på antallet af historier. Der bliver lavet rigtig meget journalistik i dag, som aldrig udkommer på print. Det er Altinget et dagligt bevis på. Men i medieforskningen ser man stadig de landsdækkende dagblades samlede dækning som et validt udtryk for, hvad der optager opinionen. Derfor er det bemærkelsesværdigt, at der ser ud til at være sket så stor en stigning i antallet af artikler, hvor verdensmålene indgår. Selvom der selvfølgelig er statistisk usikkerhed, når antallet af historier ikke er højere.

Altinget logoUdvikling
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget udvikling kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00