Finanslov: SF vil bekæmpe social dumping med øget overvågning af lastbiler

FINANSLOV: Der skal sættes et ekstra beløb på 20 millioner kroner af til politiets kontrolindsats på de danske veje, mener SF-formand Pia Olsen Dyhr. Partiet vil undgå, at danske lastbilchauffører bliver underbudt af billig udenlandsk arbejdskraft.

Gruppeformand Jacob Mark (SF) og partiformand Pia Olsen Dyhr (SF) sidder i disse uger i finanslovsforhandlinger med regeringen. 
Gruppeformand Jacob Mark (SF) og partiformand Pia Olsen Dyhr (SF) sidder i disse uger i finanslovsforhandlinger med regeringen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Niels Frederik RickersJeppe Sahlholdt

Der er brug for en strammere politiindsats på de danske motorveje i kampen mod social dumping.

Sådan lyder det fra SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, i forbindelse med dagens finanslovsforhandlinger med regeringen.

”Vi vil gerne have, at de mennesker, der arbejder på det danske arbejdsmarked for det første arbejder under sikre vilkår, og at de for det andet får nogle ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det kræver, at man har en ordentlig myndighedsindsats,” siger SF-formanden til Altinget.

Foreslår øget overvågning
Hun understreger, at det er afgørende, at eksempelvis løn- og arbejdsvilkårene for polske lastbilchauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark, kommer op på et niveau, der svarer til dansk overenskomst. Det skal sikre, at danske chauffører ikke bliver underbudt.

Cabotagekørsel betyder, at udenlandsk registrerede lastbiler har mulighed for at køre ind og ud af Danmark med varer. De må dog kun køre med gods inden for landets grænse i en begrænset periode. 

Ifølge SF-formanden har den politisektion, der står for at overvåge lastbilerne, et klart behov for en opgradering i deres nuværende dataudstyr.

Partiet har derfor lagt et forslag på forhandlingsbordet om at tilføre 20 millioner ekstra til den såkaldte tungvognskontrol for at modkæmpe snyd blandt udenlandske chauffører, der kører til-og-fra Danmark.  

”I dag er det sådan, at lastbilchauffører må tage ind i Danmark, læsse af tre gange og køre ud igen inden for syv dage. Det kræver, at politiet kan overvåge dem og tjekke dem med nummerpladescanner og samtidig tjekke, hvor de har været,” siger Pia Olsen Dyhr.

Idéen om at bevilge flere penge til tungvognskontrollen er da heller ikke helt ny. Sidste år fremhævede 3F’s transportgruppe, at en fordobling af kontrolindsatsen på de danske veje er nødvendig, hvis man skal komme problemet med social dumping blandt lastbilchauffører til livs.

Intet nyt om mindsteløn
SF-formanden ville ikke komme ind på, om man ved forhandlingsbordet talte om muligheden for at indføre en decideret mindsteløn for lastbilchauffører, der kører cabotagekørsel.

Statsminister Mette Frederiksen (S) har tidligere udtryk bekymring over for en mulig indførelse af en lovbestemt mindsteløn.

I slutningen af august nedsatte regeringen med beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i spidsen dog et lovforberedende udvalg, der skal se på, hvordan man sikrer ordnede forhold for de chauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark.

Heriblandt vil udvalget med kraftig anbefaling fra arbejdsmarkedets parter kigge på muligheden for en lovbestemt mindsteløn.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

0:000:00