Debat

Unicef: Danskerne bruger flere penge på udviklingsarbejde

DEBAT: En ny rapport viser, at opbakningen til ulandsbistand daler. Men når danskerne skal demonstrere støtte til udviklingsarbejde med pengepungen, er der ikke tale om en faldende opbakning. Tværtimod, skriver Steen M. Andersen, generalsekretær, Unicef Danmark.

Foto: Marcel Oosterwijk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Steen M. Andersen
Generalsekretær i Unicef Danmark

Danskernes opbakning til udviklingsarbejdet stiger. Kan det synspunkt passe? For Wilkens seneste undersøgelse for Danida viser da, at opbakningen siden 2010 er faldet fra 76 til 60 procent?

Ja, det viser undersøgelserne. Men i samme periode – mere præcist fra 2011 til 2015 – er de samlede bruttoindtægter for de humanitære organisationer vokset med 33 procent til 1,8 milliarder kroner. Det viser Isobros årlige undersøgelser blandt danske indsamlingsorganisationer. Overskuddet af indsamlinger blandt private er steget med 115 procent, og indtægterne fra testamentariske gaver er vokset med 42 procent.

Med andre ord: Når danskerne skal demonstrere opbakning til udviklingsarbejde med pengepungen, er der ikke tale om en faldende opbakning. Tværtimod.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

De offentlige midler til udviklingsarbejde er faldet markant. Det gælder bestemt også for Unicef. Men hvad angår støtte fra private, firmaer, fonde med flere, ja, så har vi lykkeligvis oplevet en stigende opbakning: I 2014 donerede danskerne 130 millioner kroner til at hjælpe børn gennem Unicef. Året efter var beløbet steget til godt 218 millioner kroner, og i 2016 forblev det på nogenlunde samme niveau. Opbakningen gælder ikke bare enkeltdonationer til nødhjælp i katastrofer, men også fast, månedlig støtte – sidste år rundede Unicef 80.000 såkaldte Verdensforældre blandt danskerne.

Bred folkelig opbakning 
Nu vil der være dem, som mener, at opbakning ikke er ensbetydende med økonomisk støtte. Andre, der ligefrem vil påstå, at arbejdet for at samle penge ind kan skade den folkelige forståelse for udviklingsarbejdet. Det er jeg ikke enig i. Jeg er overbevist om, at den professionalisering, danske organisationer har været igennem, betyder, at vi når flere mennesker – ikke bare med hjælp, men også blandt danskerne. Og at vi som humanitære organisationer godt kan formidle kompleksiteten, samtidig med at vi skærer budskaber skarpt ud, når der er brug for det.

Hvad angår støtte fra private, firmaer, fonde med flere, ja, så har vi lykkeligvis oplevet en stigende opbakning.

Steen M. Andersen
Generalsekretær i Unicef Danmark

Alle med mandat til at arbejde for udvikling i verden har en interesse i at bevare en bred folkelig opbakning. Ikke mindst i en verden præget af polarisering; hvilket jeg i øvrigt tror kan spille ind på den udvikling, Wilkens undersøgelse viser.

Vi skal fastholde opbakningen både for forståelsen af nødvendigheden af vores arbejde, for at understøtte danskernes ansvar som globale medborgere og for at sikre omfanget af støtte – fra privatpersoner, virksomheder, såvel som fra regeringen. Hvis der er folkelig opbakning til en sag, er det jo alt andet lige sværere at skære i udgifterne til den!

Det skal der til
Og hvad skal der så til? I disse år er der nok af ulyksaligheder at kommunikere, som vi har en forpligtelse til at sætte fokus på og arbejde for at lindre. Men vi skal kombinere vores akutte opråb med viden om baggrunden, om resultaterne og om vanskelighederne undervejs. For Unicefs vedkommende glæder vi os over at kunne konstatere mere end en halvering af dødeligheden blandt børn 0-5 år siden 1990 – et helt konkret resultat af en stor indsats med fokus på børns sundhed og overlevelse.

Der vil være indsatser og udviklingsprojekter, som ikke altid går som planlagt. Det skal vi også fortælle. Jeg tror ikke, jeg kender en eneste erhvervsvirksomhed, som ikke har oplevet mislykkede projekter, salgsfremstød med mere. Det samme gælder kommuner og statslige institutioner. Det accepterer vi. Men når det gælder udviklingsarbejde, er der ofte en forventning om, at vi altid lykkes.

Det skal vi skabe en realistisk forventning omkring. Vi skal bruge den brede kontakt, vi har, blandt andet gennem fundraisinginitiativer, til at nå ud med budskaberne om både udfordringer og succeser. Det, tror jeg, på den lange bane vil være med til at øge opbakningen – ikke bare i kroner og ører, men sandelig også i Danidas undersøgelser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Steen M. Andersen

Direktør, FCG Global Goals, rådgiver, Steen Andersen Consult, bestyrelsesformand, Bryd Tavsheden og Influenter A/S, næstformand, Gerlev Idrætshøjskole
cand.mag. i historie og engelsk (Københavns Uni. 1982)

0:000:00