Sådan vil EU beskytte forbrugerne mod greenwashing

EU-Kommissionen har foreslået nye regler, der skal modvirke greenwashing på det europæiske marked og styrke forbrugernes ret til at få produkter repareret. Forslagene hilses velkommen af interesseorganisationer – men anses for at være utilstrækkelige. 

EU-Kommissionen med Didier Reynders i spidsen har foreslået en række nye regler, der skal beskytte det europæiske markeds forbrugere mod greenwashing. 
EU-Kommissionen med Didier Reynders i spidsen har foreslået en række nye regler, der skal beskytte det europæiske markeds forbrugere mod greenwashing. Foto: Pool/Reuters/Ritzau Scanpix
Charlotta Asplund Catot

EU-Kommissionen fremlagde onsdag to forslag, der skal øge beskyttelsen af de europæiske forbrugere – og gøre forbruget i EU grønnere.

Dels handler det om at modvirke såkaldt greenwashing, hvilket vil sige, når virksomheder fejlagtigt foregiver at sælge grønne produkter.

Derudover ønsker Kommissionen at styrke forbrugernes muligheder for at bruge deres produkter længere ved at styrke deres ret til at få ødelagte produkter repareret.

{{toplink}}
Læs også

De to forslag er de sidste brikker i puslespillet i initiativet om bæredygtige produkter, som EU-Kommissionen fremlagde i marts 2022.

"Vi kan se, at efterspørgslen efter at købe grønne produkter er stigende i EU. Desværre er det i dag vanskeligt for forbrugerne at vide, hvad der virkelig er grønne produkter, og hvad der er opdigtet. Vi mener, at dette forslag vil gøre en stor forskel og styrke de forbrugere, der ønsker at gøre en forskel ved at reducere deres indvirkning på vores planet,” sagde EU's miljøkommissær, Virginijus Sinkevičius, da han og kommissæren for retlige anliggender, Didier Reyners, fremlagde forslagene onsdag.

En undersøgelse foretaget af Kommissionen i 2020 viser, at mere end halvdelen af de positive miljøgevinster som de undersøgte virksomheder fremhæver ved deres produkt var enten vage, vildledende eller ubegrundede. Heraf blev hele 40 procent karakteriseret som ubegrundede.

Det er ikke underligt, at forbrugerne er forvirrede.

Miljøkommissær
Virginijus Sinkevičius

For at modvirke denne greenwashing ønsker Kommissionen nu strengere regler for, hvordan virksomheder kommunikerer om produkters miljøpåvirkning.

0:000:00