Kommentar af 
Benjamin Rud Elberth

Benjamin Rud Elberth: Folkemødet – organisationens guide til sociale medier

<b>TWEET:</b> Er du taler eller debattør, eller rejser du dig op og stiller et spørgsmål, så prøv at tale, som var det et tweet, du komponerede, foreslår Benjamin Rud Elberth
TWEET: Er du taler eller debattør, eller rejser du dig op og stiller et spørgsmål, så prøv at tale, som var det et tweet, du komponerede, foreslår Benjamin Rud ElberthFoto: Colourbox
Benjamin Rud Elberth
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er ved at være tid igen. Organisationerne er ved at lægge sidste hånd på deres Folkemødeindsats, og de første organisationer har allerede kastet et par tweets af sted på #fm18 – hashtagget for Football Manager 2018 – så er linjen ligesom lagt.

Tre organisationer, der aldrig kunne drømme om den slags begynderfejl, Autobranchen Danmark, Plastindustrien og LO har allerede delt deres viden om, hvad der skal til for at få gennemslagskraft - og der er flere elementer, der er værd at bide mærke i.

Men der er også elementer og nogle parametre, der har ændret sig en smule de seneste år, så der er grund til lidt mindre fokus på Twitter og lidt mere på reel understøttelse af relationsbyggeri. Flere organisationer taler om i år, også for at spare penge, at de i højere grad vil satse på ”bare at tage derover” i stedet for at satse på telt eller debatter for at trænge igennem lydmuren.

Det vil sige, at flere har fået øjnene op for, at der kan ligge mest værdi i at skabe relationer i mødet en-til-en med vigtige interessenter, i stedet for at forsøge at lave et brag af en event, som ofte er dyr og svær at overbevise nogen om værdien af.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 
Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Du kan kommentere indlægget i bunden – vi opfordrer til en konstruktiv og ordentlig tone i debatten.
Debatindlæg kan sendes til: [email protected]
Debaredaktør Søren J. Damm

Et visitkort er den moderne forretningsverdens dummebøde.

Benjamin Rud Elberth

Derfor er er det også tid til at organisationerne finpudser deres kommunikative skills ift. et lidt ændret Folkemøde med færre events, men potentielt med flere møder. Det kan de gøre med følgende justeringer.

Professionalisér dit relationsgame
Der findes en meget magtfuld herre i et stort kinesisk sportsforbund, om hvem man siger, at man bare ikke får en tilladelse til at klatre på kinesiske bjerge, medmindre det har været forbi hans bord. Hans visitkort vil man gerne have, og man skal arbejde for at få det. Til gengæld har han sørget for, at hans visitkort har optimal værdi, fordi det er en mail-adresse, som han kun giver til ganske få.

Til gengæld skal du lære af en af de bedste Twitter-brugere (tweeps) i verden – Donald Trump. Altså når han ikke har en impulsstyring som en fem-årig.

Benjamin Rud Elberth

Insisterer du på at have et gammelt papirsvisitkort med, er det fordi, du har spiffet det op, som de unge siger – du har enten skrevet kontaktoplysninger, som rent faktisk giver modtageren noget eksklusiv adgang, eller visitkortet indeholder en væsentlig gimmick, en rabatkupon, noget ekstra, eller f.eks. som cykelmekanikeren, der forstod at lave sit visitkort om til et værktøj, man rent faktisk kunne bruge til at skrue på de mindst komplicerede dele af sin cykel.

Alternativt kyler du de der visitkort ad helvede til. Et visitkort er den moderne forretningsverdens dummebøde. De papirlapper, som, hvis de overhovedet overlever shortslommen på Folkemødet, når støvet hvirvler rundt, øllerne bliver mange, nætterne lange, i virkeligheden er blevet en sikker garanti for en lukket ubrugelig handel, hvor man bliver enige om, at fordi man har udvekslet visitkort, så skal man i hvert fald nok (som i aldrig nogensinde) kontakte hinanden, når man kommer hjem.

Det handler om noget så cremet som reciprocitet at tage på Folkemøde. Får du lavet handlen med ubrugelige visitkort, har du misforstået, hvordan dit indre salgsgen kunne antænde starten på en værdifuld relation, hvis du havde brugt tid på at sætte dig ind i, hvordan man udnytter reciprocitet. I et dating-game ville det være sådan noget med at tilbyde din modpart en plads i baren og en drink. Tager han imod, er han også forpligtet til at lytte til dit elevatorpitch.

I dit relationsgame bruger du LinkedIn og Twitter eller din kalender som relationsskabere. Når en eller spørger dig, om I skal udveksle visitkort, så klapper du dig undskyldende på bukselommerne og fortæller, at du da ikke lige har fået de der papirkort med, men at I da kan connecte på LinkedIn - eller få et møde i kalenderen med det samme. Den kalender sidder alligevel i begges telefoner. Og kender du til begejstringskurver f.eks. i forbindelse med salg eller en date, ved du, at du skal få den kalenderaftale i hus, når den helt rigtige søde kemi opstår. Godt nok falder begejstringskurverne hos begge parter eksponentielt, efterhånden som I kommer tæt på den dag, hvor I skal mødes, men så er det en kunst at få de begejstringskurver op igen.

Mange ægteskaber i det her land er startet med et henkastet blink med øjet eller et smil, der knap var en trækning ved overlæben. Mangen et salg eller tjenesteudveksling er sket med et varmt håndtryk, og det kan du understøtte med sociale medier. Det er en teknik at lave værdifulde relationer, som det er en kunst at forføre en partner. Prøv selv suset, når andre har kigget på din profil på LinkedIn, den moderne digitale pendant til at kaste den første kompliment om ”Sikke et par fantastiske Folkemøde-sandaler, du har på”.

Kan du ikke lide kalendergrebet, så brug dog LinkedIn, eller supplér med LinkedIn. Har du først en connection (du kan spørge eksplicit eller sende en connectanmodning til folk, når du har talt med dem), så er det ren teknik en halv uge efter at skrive: ”Jeg blev så inspireret af vores korte snak, at jeg var nødt til at blogge om det, vi diskuterede/fik lyst til at mødes med dig for at gøre noget konkret ved problemet/har lyst til at mødes med dig og tale videre for at se, om vi har fælles interesser vi kan hjælpe hinanden med/jeg har brug for at bede om din hjælp til at få løst mit problem. Det kan være jeg kan bidrage med noget andet til dig”. Og næste sætning hedder ”Hvornår har du lyst til at mødes? For jeg kan på tirsdag, onsdag og torsdag i næste uge”).

De sælgere, der prædiker social selling her i landet og ikke supplerer med teknikkerne i at få mødet/salget/relationen i hus, skaber en sovepude og en undskyldning for ikke at sælge, når de opfordrer folk til at lave endnu en lukket handel uden resultat, hvis begge bagefter bliver enige om på LinkedIn, at ”tak for connection, og vi skal da drikke en kop kaffe en dag”. Som i ”vi skal aldrig drikke en kop kaffe, men nu tror vi, at vi har aftalt det, selvom ingen af os kan finde ud af at bide på og kræve det”.

Test i øvrigt den seneste nye feature fra LinkedIn under ”Netværk”-fanen på din smartphone, hvor du hvis du tænder din Bluetooth kan se andre folk i nærheden, der også har tændt deres Bluetooth og givet LinkedIn lov til at søge i umiddelbar nærhed. Det er en ren Tinder-dating-app for businessmennesker. Og scoreteknikken er den samme, hvis du skulle være i tvivl, bortset fra at endemålet ikke er engangsknald eller giftermål, men derimod udveksling af interesser. Det store spørgsmål er, hvor modent Folkemøde-deltagerskaren er, og om de overhovedet har opdateret deres LinkedIn-app. Men den er der.

Er det for voldsomt for dig, så følg i det mindste personen på Twitter lige efter jeres korte snak på Folkemødet. Så er der en forbandet god chance for, at personen følger dig tilbage, og så sørger du for at tweete så meningsfuldt, at vedkommende har dig top of mind i et godt stykke tid, indtil I mødes igen.

Tre øvrige tricks du skal lære:

Tweet med Trump-koder
Du ved jo allerede, hvordan man tweeter som en garvet #fmdk’er, hvor der stort set ikke er sket noget på Twitter, siden vejledningen blev skrevet i 2016, bortset fra, at du har dobbelt så mange tegn til at skrive noget meningsfyldt på.

Til gengæld skal du lære af en af de bedste Twitter-brugere (tweeps) i verden – Donald Trump. Altså når han ikke har en impulsstyring som en fem-årig. Trump har typisk to typer tweets – en ”Great News!” eller en ”So Sad”. Den første er for at signalere i en strøm af tweets, at der er nyhedsværdi i det, han skriver, så det ikke bliver blandet sammen med alt muligt not so breaking. En dansk organisation kan altså med lederen som frontfigur tweete ”Vi har en stor nyhed med på #fmdk + resten af tweetet”. Eller de kan signalere en skarp holdning med en Trumpsk udgang og skrive ”Det skal vi have gjort noget ved!” eller ”Absurd!” eller et ord, der passer til deres tone.

Kan man de koder og de rigtige hashtags (brug #fmdk og så dit faghashtag f.eks. #sundpol), så er der de ekstra fem procents rækkevidde. Og så kan man grine af, at Spejderne notorisk retweeter sig selv i en uendelighed – men de formår at tweete, så de bliver toptweets på fanen for #fmdk – og det er første sorteringsnøgle, når vi trods alt bladrer Twitter op. Der er stadig dygtige Twitter-brugere i det her land, og så er der professionelle. Og de kloge narrer de mindre kloge også på 280 tegn.

Tal i tweetables – svar i soundbites
Er du taler eller debattør, eller rejser du dig op og stiller et spørgsmål, så prøv at tale, som var det et tweet, du komponerede. For det første bliver dit budskab husket langt bedre. For det andet motiverer du, at andre tweeter dit budskab. For det tredje kan du selv tweete det samme efterfølgende eller bruge det som overskrift eller vinkel i et blogindlæg. Så begynder du at blive opfattet som en tydelig kommunikatør med noget på hjerte.

Læs mere om at tale i Tweetables 

Prøv også at øve dig i at være den, der pakker debatten ud i to-tre meningsfulde tweets, som var du den, der skulle videreformidle hele debattens substans ud til de 5,695 millioner mennesker i Danmark, der er komplet ligeglade med Folkemødet, men godt kan lide substans.


Dokumentér med video
Uanset om debatten er din egen, eller om du deltager i en anden debat, er det verdens nemmeste ting at sende hjem til din organisations Facebook-følgere over Facebook Live. (Se eksempel fra Europa-Parlamentet fra 2017).

Selvfølgelig skal du have ordentligt batteri og en ordentlig 4G-adgang på din smartphone, men derfra er det relativt let. Alt for mange fokuserer på, om der er ti eller tyve live, der ser med – Facebook Live-formatet virker fint som ”Live on tape” når man bagefter booster det fra sin Facebook-side.

Har du flere penge, så lav den lækre sammenklippede video af din organisations Folkemøde-indsats, som du kan skære ud i bidder og lave et Facebook- eller LinkedIn-flow af, fordi du selvfølgelig har målrettet din Folkemøde-indsats til også at være organisationens Must Win-battles generelt. (Se, hvordan Kreab Kommunikation turnerer sådan, eller se, hvordan KFUK’s sociale arbejde skærer sådan noget ud.
Bornholm er en klippe-ø. Ved Folkemødet burde det også være en film-klippe-ø (tøhø).

------------

Benjamin Rud Elberth rådgiver om digitale og sociale medier. Han er direktør i firmaet Elberth Kommunikation, en del af Kreab, og tidligere digital chef for Socialdemokraterne. Han har rådgivet en lang række ministre, partier og politikere. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.
Benjamin har de sidste ti år rådgivet en lang række regioner, kommuner, styrelser, ministerier og offentlige institutioner og bestyrer blandt andet Altingets netværk med deltagelse af samme.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benjamin Rud Elberth

Digital direktør, Operate
cand.mag. i nordisk sprog og litteratur (Aarhus Uni. 2004), master i tværmedial kommunikation (Københavns Uni. 2008)

0:000:00