Debat

Elberth: Grundtvig til kamp mod finanslovbesparelser

KLUMME: Alle må holde for i regeringens finanslovbesparelser, messer ministrene igen og igen. Imens folder Grundtvig i egen høje person sig ud som digital campaigner, skriver Benjamin Rud Elberth.

Forskningsminister Esben Lunde Larsen er oppe mod selveste Grundtvig, som&nbsp;på ganske få dage har samlet 14.000 følgere på Facebook-kampagne-siden ”Nej til Højskolelukninger”.<div><br></div>
Forskningsminister Esben Lunde Larsen er oppe mod selveste Grundtvig, som på ganske få dage har samlet 14.000 følgere på Facebook-kampagne-siden ”Nej til Højskolelukninger”.

Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Altinget
Benjamin Rud Elberth
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen sparer blandt andet på forskning og udviklingsbistand i forslaget til finansloven for 2016. Og mens regeringens ministre forsøger i hver eneste talelinje at parkere aben hos Socialdemokraterne, der efter sigende har efterladt et hul i kassen, så ”alle må holde for”, er finanslov 2016 blevet en moderne kampplads på tværs af medier.

Interesseorganisationerne er simpelthen blevet bedre til at lave tryk på digitale medier som led i deres øvrige PA- og PR-indsatser, og det kan potentielt give resultater. Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) bruger sin taletid i nyhederne til at forklare, at besparelser er nødvendige, så vi ikke ”efterlader regningen i børneværelset” – en standard-tale-sætning, der vel er brugt lige så mange gange af skiftende politiske partier, som skabelonen ”[indsæt modstanderparti]s økonomiske plan er fugle på taget”.

Imens har højskolerne lavet en mobiliserende digital indsats af en anden verden, der lige nu vækker så meget genlyd, at de potentielt kan få regeringen til at vakle eller oppositionspartier til at få blod på tanden.

Grundtvig genoplivet
Esben Lunde Larsen er nemlig oppe imod selveste Grundtvig, der blandt andet i en tale til nationen og med hashtagget #nejtillukninger på ganske få dage har samlet 14.000 følgere på Facebook-kampagne-siden ”Nej til Højskolelukninger”.

Højskolerne har lavet en mobiliserende digital indsats af en anden verden, der lige nu vækker så meget genlyd, at de potentielt kan få regeringen til at vakle, eller oppositionspartier til at få blod på tanden.

Benjamin Rud Elberth

Det er ikke specielt morsomt at være oppe mod en folkehelt – spørg fhv. fødevareminister Dan Jørgensen (S), hvordan det var at sidde over for en af Danmarks mest populære mænd, Bengt Holst, i kampen for forbud mod dyresex.

Det bliver ekstra svært, når folkehelten endda er allestedsnærværende: Grundtvig er endda aktiv på Twitter med omkring 800 følgere, og så optræder han IRL (in real life, red.), når han som en blanding af Gandalf fra Ringenes Herre og den kinesiske demonstrant med tanken på den Himmelske Freds Plads i 1989 tvinger Claus Hjorts grønthøster til at vende om på Christiansborg.

Digital interessevaretagelse, hvor man blandt andet kan få politikerne til at dele et budskab eller en grafik eller giver politikerne kampagnemateriale og får dem til at poste et billede med en ”artefakt”, er det nye sort. 

Benjamin Rud Elberth

Grønthøsteren og regeringens sparekniv er nemlig ved at lukke højskolerne, forstås. Med to procent i besparelse på forsalget til finansloven vil 28 skoler ifølge Højskolernes egen udregning køre med underskud om fire år. Og det betyder, at de mobiliserer deres kernetropper og skaber ekstremt digitalt tryk, der sikrer dem omtale i medierne og skaber endnu mere sammenhold i bevægelsen.

Der bliver brugt Facebook-annoncer, instagram-mobilisering med afdækning af, hvem vennerne er, så de kan få rækkevidde, og der er kampagnelinks til, hvor folk kan gøre mere (og de klikker på det!). Digital interessevaretagelse anno 2015, som potentielt får effekt, når man samtidig sparker dørene ind på Christiansborg med PA-aktiviteter og laver PR-aktiviteter til at nå forsiden af Kristeligt Dagblad.

Virker det så?
Stryger regeringen besparelserne på grund af Højskolernes kampagne? Det er nok tvivlsomt, så Højskolerne må glæde sig over, at de i første omgang har fået samlet branchen om en fælles sag. Og de har sået frø til, at der ikke bliver sparet yderligere i 2017 og årene frem.

Men der kan reelt også ske det, at politikere, der ikke er regeringspartier, får endnu mere blod på tanden til at gå til forhandlingsbordet og forsøge at få minimeret besparelserne i finanslovforslaget.

Christine Antorini (S) har søndag på sin Instagram-profil postet et billede med kampagnematerialet fra Højskolerne – og det er en utvetydig opbakning, som Højskolerne kan skærmdumpe og bruge som digital snebold i deres kampagne – så har de et løfte om medspil fra Socialdemokraterne.

Oplever S, at der er nok opbakning fra stærke organisationer og nok volumen i kampagnen, eksempelvis med endnu mere omtale og digitale følgere, så kan de se vælgerpotentiale til at sikre noget, de faktisk normalt husker på, at de skulle forsvare.

Digital interessevaretagelse det nye sort
Digital interessevaretagelse, hvor man blandt andet kan få politikerne til at dele et budskab eller en grafik eller giver politikerne kampagnemateriale og får dem til at poste et billede med en ”artefakt”, er det nye sort – for så har de støttet kampagnebudskabet, og så bliver det rigtig svært at løbe den anden vej – især fordi dansk politik efter årene 2011-15 stadig befinder sig i et paradigme af løftebruds-skræk, hvor ingen rigtig tør love noget, fordi de har set, hvor galt det kan gå.

Kampagne virker. Spørg Sophie Løhde, der tog ”Depressionssokker” på for at sætte fokus på ”Depression Sucks”, som blandt andre Vestager har gjort før hende, og postede det på sine sociale medier. Så bliver det ekstra svært at undlade at redde livslinjen med satspuljemidler, som det skete i den forgangne uge.

I øvrigt fik vi også lovning på en national handlingsplan mod demens. Den kan blandt andre Alzheimerforeningen lave et kæmpe high five over. For den har de campaignet massivt for – også digitalt. Eller gør som jordemødrene, der har råbt op længe. Brug YouTube og en anonym video til at få Sophie Hæstorp i tale i regionen. Store organisationer med betydelige medlemstal vil de næste år flytte sig endnu mere i retning af det, Højskolerne gør.

For når en stor gruppe medlemmer marcherer i samme retning på nettet, så bliver man hørt. Og det skaber et pres og en volume, man kan bruge, når man banker på ministerens dør i fredstid og i krigstid.

 ---
Benjamin Rud Elberth er digital chef i Geelmuyden Kiese og fast politisk digital ekspert på TV 2. Han er tidligere digital chef for Socialdemokraterne og har rådgivet en lang række ministre, partier og politikere. Hver tirsdag skriver han klummen "Borgen digitalt" på Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00