Her er første del af vækstpakken

DOKUMENTATION: Regeringen, Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance indgik søndag aftale om første del af en vækstpakke. Læs aftalen her.
Redaktionen

Aftale om mindsket grænsehandel, BoligJobordning og konkrete initiativer til øget vækst og beskæftigelse

Delaftale om Vækstplan DK

Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er enige om, at der er et behov for at forbedre rammerne for vækst og beskæftigelse i Danmark. Derfor igangsættes en række initiativer, der gør det mere attraktivt at investere i danske virksomheder både her og nu og i de kommende år.

Aftaleparterne er enige om en målrettet indsats for at mindske grænsehandlen gennem en fuld afskaffelse af sodavandsafgiften og en nedsættelse af ølafgiften. Afskaffelsen af sodavandsafgiften gennemføres med halv virkning fra 1. juli 2013 og med fuld virkning i 2014. Ølafgiften reduceres med 15 pct. fra 1. juli 2013.

Herudover genindføres BoligJobordningen med fuld virkning i 2013 og 2014 og udvides samtidig til at omfatte sommer- og fritidshuse med virkning fra 22. april 2013. Det bidrager til øget vækst og beskæftigelse i især små og mellemstore håndværks- og servicevirksomheder.

Desuden forhøjes reparationsgrænsen for totalskadede biler midlertidigt fra 65 pct. til 75 pct. i 2014 og 2015. Det vil i de kommende år isoleret set medføre øget beskæftigelsen i de virksomheder, der reparerer bilerne, eller leverer ydelser hertil.

Aftaleparterne er endelig enige om at styrke grundlaget for vækst og beskæftigelse i Danmark gennem:

  • Mere og bedre voksen- og efteruddannelse.
  • Større fradrag for hotelmoms, lavere afgifter på emballage og procesenergi og en række yderligere konkrete og mærkbare lempelser for danske virksomheder med henblik på at gøre det mere attraktivt at investere i danske virksomheder.
  • En styrket indsats i de danske udkantsområder.
  • Aftaleparterne er samtidig enige om reformer af henholdsvis kontanthjælp og SU-systemet. Provenuet fra reformerne vil blive anvendt til finansiering af initiativerne i aftalen.

Aftaleparterne er således enige om i indeværende folketingssamling at stemme for den lovgivning, der implementerer de konkrete initiativer i nærværende aftale. 

Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti forbedrer grundlaget for nye investeringer i danske virksomheder og arbejdspladser.

Indsats mod grænsehandel
Aftaleparterne er enige om, at det er væsentligt at søge at mindske grænsehandlen, så flere vil placere deres indkøb i Danmark. Det vil særligt i grænseområderne forbedre vilkårene for den danske detailhandel.

Sodavand og øl er nogle af de varer, der er følsomme over for grænsehandel.

Aftaleparterne er enige om at halvere sodavandsafgiften med virkning fra 1. juli 2013 og afskaffe den fuldt med virkning fra 2014.

Aftaleparterne er samtidig enige om at reducere ølafgiften med 15 pct. med virkning fra 1. juli 2013 samt at afskaffe indeksering af ølafgiften frem til 2020.

Efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud) udgør den varige provenuvirkning i alt ca. 600 mio. kr. årligt.

Genindførelse og udvidelse af BoligJobordningen i 2013 og 2014
Den tidligere BoligJobordning udløb med udgangen af 2012.

Aftaleparterne er enige om at genindføre BoligJobordningen med fuld virkning i 2013 og 2014.

Aftaleparterne er samtidig enige om at udvide BoligJobordningen, så den fra 22. april 2013 indtil udgangen af 2014 også omfatter sommer- og fritidshuse.

Det vil bidrage til at øge efterspørgslen efter arbejdskraft i især små og mellemstore håndværks- og servicevirksomheder. Genindførelsen af ordningen bidrager dermed til at understøtte vækst og beskæftigelse på den korte bane.

Samtidig betyder genindførelsen af BoligJobordningen, at husholdningerne både i år og næste får hjælp til vedligeholdelse og istandsættelse af både deres almindelige bolig og sommer- og fritidshuse samt bedre mulighed for at betale sig fra tidskrævende dagligdagsopgaver som fx rengøring, vinduespudsning og havearbejde.

Provenutabet ved initiativet udgør (efter tilbageløb og adfærd) 1,6 mia. kr. i 2013 og 1,7 mia. kr. 2014. Heraf kan 1,5 mia. kr. årligt henføres til genindførelsen af BoligJobordningen, mens ca. 0,1 mia. kr. i 2013 og 0,2 mia. kr. i 2014 kan henføres til udvidelsen med sommer- og fritidshuse.

Forhøjelse af reparationsgrænsen for totalskadede biler
Aftaleparterne er enige om en midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen for totalskadede biler fra de nuværende 65 pct. til 75 pct. med virkning i 2014 og 2015.

Forhøjelsen af reparationsgrænsen vil give autobranchen ekstra reparationsarbejde i de kommende år. Det ekstra reparationsarbejde vil isoleret set medføre øget beskæftigelse i de virksomheder, der reparerer bilerne, eller leverer ydelser hertil.

Der afsættes 40 mio. kr. i 2014 og 135 mio. kr. i 2015 til gennemførelse af initiativet.

Mere og bedre voksen og efteruddannelse
Danmark er en del af en international økonomi og et globalt arbejdsmarked. Det stiller store krav til både virksomheder og ansatte. Vedligeholdelse og videreudvikling af medarbejdernes kompetencer er et vigtigt element i at fastholde produktion og arbejdspladser i Danmark.

Aftaleparterne er derfor enige om at afsætte en pulje på i alt 1 mia. kr. i perioden 2014-2017 til mere og bedre voksen- og efteruddannelse. Det skal løfte kompetenceniveauet i arbejdsstyrken og understøtte udvikling og fastholdelse af arbejdspladser i Danmark.

Aftaleparterne noterer sig, at regeringen sammen med arbejdsmarkedets parter vil igangsætte et fælles arbejde om anbefalinger til et uddannelsesløft, der skal forbedre produktivitet og vækst i Danmark.

Aftaleparterne er enige om på baggrund af anbefalingerne fra dette arbejde at aftale udmøntningen af puljen til mere og bedre voksen- og efteruddannelse.

Konkrete og mærkbare forbedringer af virksomhedernes vilkår
Det er centralt at gøre det mere attraktivt at investere i danske virksomheder både her og nu og i de kommende år.

Aftaleparterne er derfor enige om at gennemføre følgende konkrete lempelser:

  • Den vægtbaserede emballageafgift afskaffes fra 2015. Dermed sikres både en direkte reduktion af virksomhedernes produktionsomkostninger samt betydelige lettelser af virksomhedernes administrative byrder. Lempelsen for erhvervslivet udgør 460 mio. kr. årligt fra 2015 og frem.

  • Momsfradraget for virksomheders hotelovernatninger i Danmark øges fra 50 til 75 pct. Det vil forbedre danske hoteller og konferencecentres mulighed for at tiltrække danske og udenlandske kunder. Dermed understøttes et erhverv, der er vigtigt for beskæftigelsen blandt faglærte og ufaglærte. Lempelsen for erhvervslivet udgør 220 mio. kr. fra 2014 og frem.

  • Afgiftslempelser på procesenergi fremrykkes, så den fulde lempelse opnås i 2014. Det vil reducere virksomhedernes produktionsrelaterede omkostninger og bidrage til at understøtte Danmarks konkurrenceevne og nye danske arbejdspladser. Den fremrykkede lempelse for erhvervslivet udgør 210 mio. kr. i 2014 og falder frem mod 2020.

  • Forholdene for erhvervsdrivende fonde skal forbedres, så overtagelse af virksomheder kan ske med skattemæssig succession. Med virkning fra 2016 skal der således ikke betales aktieindkomstskat af avancen hos den hidtidige ejer, når denne donerer virksomheden til fonden. Regeringen vil præsentere aftaleparterne for et konkret forslag til udmøntning af den afsatte ramme på 300 mio. kr. årligt fra 2016.

  • Skattekreditten for forsknings- og udviklingsaktiviteter i virksomhederne forhøjes fra 2015. Dermed får virksomhederne bedre muligheder for at gennemføre aktiviteter relateret til forskning og udvikling. Det understøtter vækst og innovation. Lempelsen for erhvervslivet udgør 300 mio. kr. i 2015 faldende til 170 mio. kr. i 2020.

Styrket indsats i de danske udkantsområder
I tillæg til de generelle udfordringer med begrænset tillid til økonomien og svækket konkurrenceevne, oplever de danske udkantsområder en række øvrige konkrete udfordringer.

Aftaleparterne er enige om at gennemføre en række konkrete initiativer til en styrket indsats i de danske udkantsområder:

  • Bredbåndsudrulning på Bornholm forbedres. Der afsættes i alt 60 mio. kr. fordelt i 2014 og 2015 til formålet. Det bidrager til, at virksomheder og forbrugere kan få bedre adgang til bedre bredbåndshastigheder.

  • Indsatsen for nedrivning og istandsættelse af dårligt vedligeholdte boliger på landet styrkes. Der afsættes i alt 400 mio. kr. i 2014 og 2015 til formålet. Det vil sikre bedre muligheder for at løse problemer med faldefærdige huse og bidrage til en helhedsorienteret og fremadrettet indsats.

Aftaleparterne noterer sig, at regeringen på finanslovforslaget for 2014 vil afsætte 100 mio. kr. i 2014 og 2015 til indsatsen for kystbeskyttelse og oprensning ved den jyske vestkyst. Dermed understøttes det fremadrettede arbejde med at forebygge oversvømmelser og nedstyrtning af huse.

Finansiering 
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er enige om aftaler om reformer af henholdsvis kontanthjælp og SU-systemet.

Reformerne af kontanthjælp og SU-systemet skal øge den strukturelle beskæftigelse og gradvist styrke de offentlige finanser med i alt 3,4 mia. kr. i 2020. Heraf skal kontanthjælpsreformen bidrage med 1,2 mia. kr. i 2020, mens reformen af SU-systemet skal bidrage med 2,2 mia. kr. i 2020.

Provenuvirkningen af de konkrete initiativer til øget vækst og beskæftigelse i indeværende rammeaftale modsvares i perioden 2014-2020 af den samlede styrkelse af de offentlige finanser fra reformerne af kontanthjælp og bedre gennem uddannelserne.

Regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er enige om, at aftalen er betinget af, at der efterfølgende kan opnås en aftale, der sikrer finansieringsmæssig balance i det samlede aftalekompleks inden for rammerne af budgetloven, herunder kravet om balance på de offentlige finanser i de enkelte år.


Datagrundlaget for visse provenuberegninger vil blive konsolideret i forbindelse med udarbejdelse af lovforslagene.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00