Lang vej til kørselsafgifter

KØRSELSAFGIFT: Det er tvivlsomt, om der bliver indført kørselsafgifter i 2015. Den hollandske gps-model er forsinket. Det presser regeringen til at tænke i alternative løsninger.
Foto: colourbox
Anders Jerking
Fra 2015 skulle der indføres intelligente kørselsafgifter på de danske veje. Sådan lød regeringens plan, men den er nu ved at skride i svinget.

Det skyldes, at regeringen satser på at bruge den hollandske model for roadpricing, som er baseret på gps-teknologi. Men udviklingen af teknologien er flere år forsinket og er formodentligt først klar i de hollandske personbiler i 2018.

"2015 var vores sigtepunkt for roadpricing, som vi nu justerer. Men det er ikke afgørende for os, om det bliver 2015 eller 2017. Det afgørende er, at vi har det rigtige system til den rigtige pris. Når vi har det, kan vi begynde at opkræve intelligente kørselsafgifter. Vi skal ikke ud i en IC4-lignende skandale, hvor vi bruger milliarder på selv at udvikle et system," siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

For den konservative trafikordfører, Henriette Kjær, har et velfungerende system også første prioritet.

"Men forsinkelsen er da pokkers ærgerlig. Det viser, at det er et vanskeligt system, og at vi i hvert fald ikke skal kaste os ud i selv at udvikle noget," siger hun.

2015 var vores sigtepunkt for roadpricing, som vi nu justerer. Men det er ikke afgørende for os, om det bliver 2015 eller 2017. Det afgørende er, at vi har det rigtige system til den rigtige pris.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Trafikordfører

Den tyske MAUT 
I øjeblikket sidder et udvalg i Skatteministeriet og arbejder på en model for kørselsafgifterne. Forslaget ventes fremsat inden årets udgang. Udgangspunktet er stadig den hollandske gps-model, men forsinkelsen betyder, at også andre modeller er i spil.

"Vi vil prøve at se, om der er andre systemer, vi kan bruge. Måske kan vi tage udgangspunkt i det tyske MAUT og se, om man kan udbygge det, så det også gælder personbiler. Men hvis vi ikke kan blive overbevist om, at der er en anden afprøvet teknologi, som kan bruges, så må vi vente på hollænderne. Så bliver det udsat. Det betyder, at vi ikke kan få reguleret trafikken, som vi gerne vil, og det er ærgerligt, men vi kan ikke gøre noget, hvis teknologien ikke er færdig," siger Henriette Kjær.

Penge til afgiftsomlægning 
Kørselsafgifterne skulle hjælpe med at finansiere omlægningen af bilafgifterne efter en model, hvor det bliver billigere at anskaffe sig en bil, men dyrere at køre i den. En udsættelse af kørselsafgifterne påvirker derfor også omlægningen af bilafgifterne.

"Skatteministeriet arbejder med forskellige modeller, og spørgsmålet er, hvad der skal gælde i perioden, indtil kørselsafgifter kan blive indført. Vi vil gerne halvere registreringsafgiften. Man kan gøre det gradvist, eller man kan finde pengene andre steder end ved kørselsafgifter, måske ved at justere ejerafgifterne. Der er mange knapper at skrue på, der trækker i en grøn retning," siger Kristian Pihl Lorentzen, der forventer, at lovforslaget bliver vedtaget til foråret eller næste efterår.

S: Helt uacceptabelt 
Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, kalder det fuldstændigt uacceptabelt at udskyde kørselsafgifterne.

"Det haster med at finde en løsning på trængslen, og vi skal finde en løsning, så vi får grønnere biler på vejene. Det er en helt uforståelig falliterklæring, hvis regeringen må udskyde det," siger han og opfordrer regeringen til at undersøge andre modeller end den hollandske gps-løsning.

Han peger på, at firmaet bag brobizz-teknologien allerede i dag laver differentieret roadpricing i Tjekkiet.
"Det er differentieret efter både tid og sted. Det fungerer allerede, og kan etableres med få omkostninger, så det virker. Derfor giver det ingen mening at vente i ti år," siger han.

I Venstre deler Kristian Pihl Lorenzen ikke brobizz-begejstringen.
"Det vil kræve, at man opstiller tusindvis af brobizz-læsere i hele landet. Det vil være en kæmpemæssig investering, så det er er helt urealistisk," siger han.

I Dansk Folkeparti har man ingen problemer med, at kørselsafgifterne muligvis bliver udskudt.
"Roadpricing er ikke noget, der er groet i vores have, så vi har det fint med med at vente. Vi skal i hvert fald sikre os, at teknologien er på plads, så det fungerer fra dag ét. Vi skal ikke have en hovsa-løsning eller en løsning, hvor hele provenuet bliver ædt op ad administrationen," siger partiets trafikordfører, Kim Christiansen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

Henriette Kjær

Public affairs-direktør, Geelmuyden Kiese, fhv. minister (K) & MF
student (Viby Amts Gymnasium 1985)

0:000:00