Ny undersøgelse får direktør til at reagere: "Er et hierarki mellem skole og dagtilbud, som sætter sig i alt"

I ny kortlægning angiver pædagoger, forskere og kommunale chefer samstemmende, at der er store problemer med anerkendelsen af det pædagogiske arbejde. Fagets prestige er helt ude af takt med betydningen af arbejdet, siger DEA-direktør.

Der er store problemer med anerkendelsen af pædagogfaget, viser ny undersøgelse.
Der er store problemer med anerkendelsen af pædagogfaget, viser ny undersøgelse.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Rasmus Dahl Løppenthin

Pædagogfaget kæmper med at blive anerkendt tilstrækkeligt fra den øvrige del af samfundet. Sådan lyder det samstemmende fra pædagoger, kommunale chefer, forskere og forældre i en ny undersøgelse fra tænketanken DEA.

“Alt omkring pædagogik og dagtilbud har simpelthen alt for lidt prestige i samfundet. Og den prestige er helt ude af takt med betydningen af arbejdet,” siger adm. direktør Stina Vrang Elias.

76 procent af det pædagogiske personale angiver i DEA's undersøgelse, at der er "ret store" eller "meget store" udfordringer med, hvilken værdi det pædagogiske arbejde tilskrives i den øvrige dele af samfundet. For forskerne er tallet 75 procent, forældrene 67 procent, mens 56 af de kommunale chefer også peger på problemet.

73 procent af pædagogerne angiver også, at der er store udfordringer med anerkendelsen af pædagogiske ansattes arbejde, mens hele 80 procent af forskerne mener, det er et stort problem. Her er der dog opbakning fra en mindre del af kommunale chefer og forældre, hvor henholdsvis 48 procent og 47 procent angiver det som en stor udfordring.

Samlet set tegner rapporten et klart billede af, at vi står med et problem, mener Stina Vrang Elias.

“Dagtilbudsområdet taber altid til skoleområdet. Skole ses som vigtigere end dagtilbud. Og det har betydning for den politiske prestige, samfundets prestige, hvor meget man investerer i pædagoguddannelsen, hvor meget man investerer i forskning,” siger hun.

Dagtilbudsområdet taber altid til skoleområdet. Skole ses som vigtigere end dagtilbud.

Stina Vrang Elias
Direktør, DEA

Image er historisk betinget
DEA-direktøren mener, at dagtilbud lider under, at det historisk har været set som en “arbejdsmarkedsforanstaltning”.

“Det har handlet om, at man skulle have passet nogle børn, så kvinderne kunne komme ud på arbejdsmarkedet,” siger Stina Vrang Elias.

0:000:00