Opposition: V-udspil lefler for vrede vælgere

TRAFIKUDSPIL: Oppositionen beskylder Venstre for at lefle for vrede vælgere i Vestjylland, fordi partiet vil foretage store infrastrukturelle investeringer i området. Venstres trafikordfører afviser kritikken.
Oppositionens ordførere mener, at Venstres nyeste trafikudspil er rendyrket populisme.
Oppositionens ordførere mener, at Venstres nyeste trafikudspil er rendyrket populisme.
Venstres udspil om en milliard til vejhængsler, som kobler landevejen til motorvejs-nettet, er ren leflen for tabte vælgere i landets yderkants-områder, specielt i Vestjylland. Det mener oppositionens trafikordførere, som er enige om, at udspillet fra Venstre er et forsøg på at genvinde nogle af de tabte vælgere i en af partiets vælgermæssige højborge.

"Det her er et udspil, som tydeligvis er designet til at tilfredsstille de utilfredse Venstre-vælgere i det vestjyske område og yderkants-Danmark," siger den socialdemokratiske trafikordfører, Magnus Heunicke.

Han bakkes op af Pia Olsen Dyhr, trafikordfører for SF, som ligeledes mener, at Venstre forsøger at fedte for vælgerne i Vestjylland.
"De har fået uvenner i det vestjyske, fordi de ikke vil ligge et hospital i Aulum. Så nu tror de, at de kan bestikke vælgerene med nogle veje i stedet for," siger hun.

Synspunktet deles af Johs. Poulsen og Per Clausen, som er trafikordførere fra henholdsvis Det Radikale Venstre og Enhedslisten.

Kritikken skyldes, at Venstre i et nyt trafikudspil foreslår investeringer i vejhængsler ved Herning, Skive, Thisted og Mors.

Det her er et udspil, som tydeligvis er designet til at tilfredsstille de utilfredse Venstre-vælgere i det vestjyske område og yderkants-Danmark.

Magnus Heunicke (S)
Trafikordfører

Vestjylland har længe været ideologisk kerneland for Venstre, men i den senere tid har partiet oplevet stor nedgang i medlemstallet. Årsagerne er blandt andet vrede over placeringen af det nye supersygehus i Herning og tabet af fire ministrer fra Vestjylland på grund af rokaden.

Kristian Pihl afviser kritikken
Trafikudspillet er et oplæg til trafikforhandlingerne i 2011, og Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, afviser, at beskyldningerne fra oppositionen har noget på sig. 

"Det har jeg kun skuldertræk til overs for. Hvis man læser i Venstres trafikudspil, som er mere end to år gammelt, så har det her hele tiden været et indsatsområde for os," siger han og fortsætter:

"Forslaget er en klar anbefaling fra Infrastrukturkommissionen, som vi har gjort for lidt ved i de trafikaftaler, vi lavede i 2009. Det er ikke noget, vi lige pludselig trækker op af hatten."

Infrastrukturkommissionen anbefalede at fokusere på seks områder, et af områderne var de såkaldte vejhængsler.

Kristian Pihl Lorentzen fastslår, at Venstre ser det som sin opgave at sørge for, at alle dele af landet bliver koblet bedre op på motorvejsnettet.

"Hvis man forestiller sig, at man kun bruger penge, hvor der er meget trængsel og trafik, så vil man jo få et Danmark, hvor der kun er udvikling i Østjylland, hovedstadsområdet og trekantsområdet. Det er en udvikling, som er uacceptabel set fra Venstres synspunkt," siger han og fremhæver, at Venstre ønsker at fastholde arbejdspladser i landets yderkants-områder, og derved forsøger at tiltrække flere virksomheder.

"Forudsætningen for, at virksomheder vælger at investere i nye arbejdspladser, er, at infrastrukturen er i orden. Derfor er overskriften på det her 'Danmark i balance'. Det er muligheden for udvikling og vækst i alle dele af landet, så vi ikke får områder, som bliver mere og mere affolkede, og andre steder, hvor man bare buldrer derudaf," siger Kristian Pihl Lorentzen.

DI ønsker fokus på motorveje
Erhversorganisationen DI påpeger, at der er større behov for investeringer andre steder.

"Vejpakken er interessant - også de strækninger der peges på. Men det må ikke blive et spørgsmål om enten-eller, men både-og. For politikerne mangler også at gøre det seneste vejforlig færdig. Det omhandler de absolut største flaskehalse i dansk infrastruktur; nemlig motorvejsstræningerne i trekantsområdet, på Vestfyn og til og fra København. Her blev man kun halvfærdig," siger chef for infrastruktur i DI Michael Carlsen til Altinget og understreger, at DI finder det positivt, at Venstre vil finde flere penge til vejene.

Kristian Pihl Lorentzen er langtfra enig i kritikken fra DI.
"DI har jo selv siddet i Infrastrukturkommissionen og været med til at formulere den anbefaling, som vi følger op på med dette forslag," siger han og tilføjer, at han er enig med DI i, at pengene skal bruges, hvor behovet er størst, men det mener han også, at man har gjort med trafikaftalerne fra 2009.

"Så det er derfor vi siger, at vi nu vil afsætte en milliard til forbedring af Danmarks vejhængsler, som er en klar anbefaling fra infrastruktur-kommissionen, hvor netop DI selv var med i en fremtrædende position," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Opbakning til V fra K
Konservatives trafikordfører, Henriette Kjær, er positiv over for forslaget fra Kristian Pihl Lorentzen, men påpeger behovet for en motorvej mellem Herning og Holstebro.

"Det vigtige for os er, at der er ordentlige transportårer i alle dele af landet, også i Vestjylland. Hvis man skal gøre noget for vestjyderne, som måske nok føler sig mindre tilgodeset end andre dele af landet, så er det nok, at vi kommer i gang med den motorvej mellem Herning og Holstebro," siger Henriette Kjær.

Hun påpeger, at det er nødvendigt at sikre en ordentlig infrastruktur i alle dele af landet, så også borgerne i yderkants-områderne har mulighed for at transportere sig til og fra arbejde.

"Vi vil godt have, at der bor mennesker i alle grene af Danmark. Så der også etableres virksomheder i andre dele af landet end i hovedstadsområdet og det Østjyske område, og det kræver, at der er gode transportforbindelser," siger hun og tilføjer:

"Så derfor er det vigtigt, så man ikke kun får udvikling to steder i Danmark. Vi er bange for, at virksomhederne vil forsvinde. Også er det klart, at så forsvinder folk også lige så stille, for der er grænser for, hvor lang tid de vil pendle."

Venstrefløjen ønsker investeringer i kollektiv trafik
Der er langtfra enighed mellem Folketingets partier om, hvor behovet for fremtidige investeringer er størst, når parterne igen skal forhandle i 2011. På venstrefløjen er der dog enighed om, at den kollektive trafik kommer i første række.

Magnus Heunicke mener, at Venstre med udspillet fraviger princippet om, at to tredjedele af investeringerne skal foretages i den kollektive trafik.

"Der skal bygges veje, hvor der er behov for det, men vi skal stadig holde fokus på den kollektive trafik. Har Venstre helt droppet satsningen på den kollektive trafik? Det virker det som om i dette udspil. Der skal være meget bedre balance mellem den kollektive, offentlige trafik og vejene. Jeg er helt enig i, at der er fornuft i at bygge veje, men vi skal have en styrkelse af den kollektive trafik," siger han.

Pia Olsen Dyhr fastslår, at SF først og fremmest er orienterede mod at forbedre forholdene i den kollektive trafik.
"Jeg vil gerne have, at vi får nogle flere dobbeltspor på S-banen i København. Jeg vil gerne have, at vi kigger på mere letbanetærræn i København. Og at vi får et boost i den kollektive trafik i Østjylland, så det bliver nemmere at bo i trekantsområdet og benytte den kollektive trafik. Vejene står ikke øverst på min dagsorden i forhold til, hvilke investeringer der skal laves i fremtiden," siger Pia Olsen Dyhr.

DF og R positive over for vejhængsler
Johs. Poulsen er mere positiv over for investeringen i vejhængsler.

"Det er bedre at bruge pengene på denne type investeringer som for eksempel vejhængsler og to-plus-en veje, som Kristian Pihl Lorentzen tidligere har været fremme med, end at bruge dem på nogle af de nye motorveje, der er beslutttet," siger Johs. Poulsen.

DF's trafikordfører, Kim Christiansen, er ligeledes positivt indstillet over for Venstres udspil, da man mener, at behovet for vejhængsler er stort i de ydre dele af landet.

"Når vi taler om vejhængsler til en milliard, så er det til yderkants-områderne, hvor der ikke er alternativer i form af kollektiv trafik. Og hvor kollektiv trafik heller ikke ville være rentabelt," siger han og tilføjer:

"Man skal hele tiden kigge på, hvad der er behov for i de områder, vi taler om. Og det er rigtigt, at specielt på mange jyske strækninger kan der være god fornuft i at lave to plus en løsninger," siger han. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

0:000:00