Riisager nærmer sig rød model for kortere skoledage

SKOLE: SF og R vil lade skoler bestemme frit over deres understøttende undervisningstimer. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) er varm på ideen.

"Det er afgørende for, hvordan folkeskolen fungerer i hverdagen, at vi kan lave et kompromis," siger undervisningsminister Merete Riisager.
"Det er afgørende for, hvordan folkeskolen fungerer i hverdagen, at vi kan lave et kompromis," siger undervisningsminister Merete Riisager.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall

Undervisningsministeren rækker en hånd hen over bordet i forhandlingerne om justeringer af folkeskolereformen.

På det store spørgsmål om skoledagens længde åbner hun nemlig for en model, som særligt SF og R har talt varmt for.

Det handler om, hvorvidt skolerne selv skal bestemme over sine understøttende undervisningstimer.

"Særligt SF og R taler for en fleksibilitet omkring de understøttende undervisningstimer. Det synes jeg lyder spændende. Det er noget andet, end regeringen lagde frem, men jeg mener, at vi skal se på det med åbenhed," siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).

I stedet for, at vi præcis skal styre skoledagenes længde, vil vi give frihed.

Jacob Mark (SF)
Uddannelsesordfører

Hun forsøger i disse dage at nå en aftale om regeringens foreslåede justeringer af skolereformen og erkender, at den fremstrakte hånd skal være med til at sætte skred i forhandlingerne.

"Det er vigtigt, at vi i forligskredsen forsøger at komme hinanden i møde, så vi kan få lavet en aftale, der giver tryghed og motivation på skolerne," lyder det fra ministeren.

"Skolerne ved bedst"
Forslaget, som det er præsenteret af SF, betyder, at skoler ikke længere skal søge om tilladelse til at afkorte skoledagen via § 16 b.

Ifølge SF's forslag skal skolerne blot rådføre sig med kommunen.

"I stedet for, at vi præcis skal styre skoledagenes længde, vil vi give frihed. Skoler, der synes godt om mange timer, kan beholde dem. Dem, som vil gøre skoledagen kortere og eksempelvis bruge nogle timer med to voksne, kan gøre det," forklarer partiets uddannelsesordfører Jacob Mark.

Læs også

Radikales Marianne Jelved bakker op om forslaget.

"Skolerne skal have frihed til at bruge ressourcerne, som det passer bedst lokalt. Det giver dem et større medejerskab, når de kan tilrettelægge dagen – med de ressourcer, der er vedtaget med reformen."

"Vi hører som kritik, at forvaltningerne sidder og bestemmer, hvordan den enkelte skole skal bruge ressourcerne. Det er igen en provokation i forhold til forskellene og fagligheden på de enkelte skoler," siger Marianne Jelved.

Læs hele artiklen på Altinget: uddannelse og hør blandt andet også, hvad Skolelederne mener om sagen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Annette Lind

Generalkonsul, Flensborg, fhv. MF (S)
lærer (Nørre Nissum Seminarium 1994)

Claus Hjortdal

Formand, Skolelederforeningen, formand, LCLederforum
lærer (Nørre Nissum Seminarium 1986)

Jacob Mark

MF, gruppenæstformand (SF)
bachelor i journalistik, politik og administration (Roskilde Uni. 2017)

0:000:00