Debat

Claes Nilas: Med ledelse i mellemrummene kan vi gøre en forskel

Tværgående opgaver giver en stærk organisation med fantastiske udviklingsmuligheder, sammenhæng og videndeling. Vi skal skabe attraktive offentlige arbejdspladser baseret på agilitet og nysgerrighed for at udvikle fremtidens offentlige ledertalenter, skriver Claes Nilas.

Der står mange tværgående udfordringer og banker på. De kræver især, at nogen griber bolden og er parat til at tage ansvar i mellemrummene, skriver Claes Nilas.
Der står mange tværgående udfordringer og banker på. De kræver især, at nogen griber bolden og er parat til at tage ansvar i mellemrummene, skriver Claes Nilas.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Claes Nilas
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg iler straks med at sige, at det her er ikke en covid 19-opsamlingsartikel. Sigtet er derimod at genoptage diskussionen om en stærk og nytænkende ledelse inden for den offentlige sektor, som vi var godt i gang med før covid-19, blandt andet med udgangspunkt i de idéer, der fremgik af det såkaldte forståelsespapir mellem de fire partier, der danner parlamentarisk grundlag for den nuværende regering.

Der er da også sket noget med offentlig ledelse - altså med hensyn til ledelsestænkningen – her i covid-19 tiden. Der skete jo det for et par år siden, at staten, Danske Regioner og KL fik den gode idé at udpege en ledelsesambassadør. Altså en offentlig topleder, der gennem et års tid har et særligt ansvar for at sætte fokus på ledelse i den offentlige debat.

Det offentlige skal dele ud af sin viden, men også være parat til at lade sig inspirere, supplere eller direkte indhente second opinions på den faglige side – det styrker kun vores arbejde med oplæg, når det skal videre til det politiske niveau.

Claes Nilas
Direktør, Hjemrejsestyrelsen

Den netop afgåede ledelsesambassadør, kommunaldirektør Jette Runchel, har under sit virke som ledelsesambassadør gennem det seneste år taget én bestemt ledelsesudfordring op, som jeg gerne vil slå et slag for debat om, nemlig med hensyn til det hun har kaldt at ”lede i mellemrummene”. Jeg synes det er en god betegnelse, fordi det er et forsøg på at italesætte den ledelsesudfordring, som jeg tror vi i ”gamle dage” kaldte at lede på tværs.

Så der vil nogen måske sige: nåh men det er der så ikke noget nyt i, vi har jo altid i den offentlige sektor haft behov for at kunne samarbejde med andre myndigheder for at løfte især de mange velfærdsopgaver i vores samfund.

Men lad mig give tre eksempler på, at ledelse ud i mellemrummene bør have en helt ny betydning for os som offentlige ledere her i 2021. Og mit ærinde er naturligvis også at sætte et emne på dagsordenen, som vi kan tage op, når det forhåbentlig bliver muligt at mødes til leder-og medarbejderkonferencer for den offentlige sektor efter sommerferien.

Det kræver, at nogen griber bolden og tager ansvar
Jeg tror, mange vil være enige med mig i, at rigtig meget af det arbejde, der har været på tværs i den offentlige sektor om mange forskellige aspekter af covid-19-bekæmpelsen, har vist en fantastisk agilitet i udøvelse af offentlig ledelse.

Der har været behov for handling og anvisning af veje til ny praksis, og det er på mange måder lykkedes, fordi der har været åbenhed, folk har trådt uden for siloen og delt erfaringer og viden på tværs af myndigheder og på tværs af de tre niveauer i den offentlige sektor: stat, regioner og kommuner. Og mange gode eksempler på både tværgående ledelse og umiddelbar kriseledelse er poppet up og er blevet foldet ud, også på tværs af traditionelle fagligheder.

Jeg synes udfordringen her er soleklar: hvordan tager vi noget af den friskhed og umiddelbarhed fra det seneste års tid med i samarbejdet i de næste mellemrum, for der står mange tværgående udfordringer og banker på, bare tænk på klimaudfordringerne og den grønne omstilling af vores samfund som et lysende eksempel. Det kræver især, at nogen griber bolden og er parat til at tage ansvar i mellemrummene, selvfølgelig på basis af et politisk mandat.

Læs også

Det offentlige skal dele ud af sin viden, men også lade sig inspirere
Jeg synes også, at vi skal tænke ”nye mellemrum” i den offentlige sektor.

For et par år siden var jeg med i et kursusforløb hos Djøf, hvor vi med unge talenter fra hele den offentlige sektor snakkede om håndgreb til at tage springet fra ung lovende medarbejder og til en mellemlederposition, enten fagligt eller ledelsesmæssigt.

En ting, som det slog mig, at de unge talenter fra kommunal, regional og statslig administration var usikre på, var når man i et sagsforløb havde behov for at gå uden for de sikre rammer og inddrage viden fra eksterne. Ikke fra andre offentlige myndigheder, der var de stadig på sikker grund, men ud til organisationer, ngo´er, borger- og interessegrupper og alle mulige andre eksterne aktører, der tit både kan bidrage, men som offentligt ansatte tit også vil være nervøse ved: hvor meget kan man fortælle, hvad har jeg mandat til?

Det giver en stærk organisation med fantastiske udviklingsmuligheder for medarbejdere, hvis der er mulighed og villighed til at tage ansvar og blive tovholder for det tværgående, det der netop ligger i mellemrummene, også selvom man derved typisk ikke kun løser en opgave for sin enhed eller sit kontor, men for helheden.

Claes Nilas
Direktør, Hjemrejsestyrelsen

Jeg påstår heller ikke, at det er et let ”mellemrum”, men jeg synes retningen har været ret klar i de senere år: det offentlige skal dele ud af sin viden, men også være parat til at lade sig inspirere, supplere eller direkte indhente second opinions på den faglige side – det styrker kun vores arbejde med oplæg, når det skal videre til det politiske niveau. For så kan vi også langt bedre vejlede om, hvor udfordringerne kan ligge i en sag, som måske skal navigeres igennem både i det politiske spektrum, men også i forhold til borgere, interessegrupper og medier.

Jeg tror så også, at når nye talenter i vores administrationer kan være usikre her, så kan det hænge sammen med usikkerhed om, hvorvidt de føler, at de har mandatet oppefra.

Så surpise – her er der brug for en ny ledelsestænkning. Lise Kingo, tidligere medlem af koncernledelsen i Novo Nordisk, har talt om bæredygtig ledelse, fordi så mange unge vælger arbejdsplads ud fra, om organisationen har en stærk bæredygtighedsstrategi. Og det betyder blandt andet, at det i processer er vigtigt at invitere kritikere indenfor samt få topledelsen med fra starten. Så har man både retning og opbakning.     

Udvikling af fremtidens offentlige ledere
Og ”mellemrumsdiskussionen” er også særdeles relevant inden for egen organisation. Jeg har flere gange siddet i ledelsen af offentlige styrelser og gør det også i øjeblikket.

Jeg oplever, at det stadig er meget lettere at lave klare arbejdsdelinger, hvor opgaver klart er lagt i kontorer og siloer, mens det kræver meget mere snak og ind imellem overtalelse at få skabt en kultur, hvor nogen byder ind på de tværgående opgaver, som i moderne administration konstant kommer flyvende ind, blandt andet fra kollegaer, medier, omverden, interessenter.

Her er en mulighed for den nye ledelsesambassadør Søren Kryhlmand til at tage faklen videre, udvikle offentlig ledelse i mellemrummene og i en bæredygtig retning, og på den måde vise en attraktiv sektor for de unge generation Z'er og millennials.

Claes Nilas
Direktør, Hjemrejsestyrelsen

Men det giver en stærk organisation med fantastiske udviklingsmuligheder for medarbejdere, hvis der både er mulighed og villighed til at tage ansvar og blive tovholder for det tværgående, det der netop ligger i mellemrummene, også selvom man derved typisk ikke kun løser en opgave for sin enhed eller sit kontor, men for helheden.

Det udvikler fagligheden, det skaber sammenhæng og tværgående kunnen, det medfører videndeling, og det udvikler fremtidens offentlige ledere. De skal nemlig være dygtige, og det bliver de, hvis de tidligt bliver udfordret og får mulighed for at markere sig fagligt og kommunikativt.

I mellemrummene kan vi for alvor gøre en forskel
Jeg vender lige tilbage til den netop afgåede ledelsesambassadør, Jette Runchel. Hun har sagt følgende helt rigtige om det at arbejde i mellemrummene:

”Det er ofte i mellemrummene, at vi for alvor kan gøre en forskel for borgerne. Derfor er vi nødt til at lykkes her, hvis vi vil bygge og styrke tilliden til den offentlige sektor. Det er selve vores eksistensgrundlag, der er på spil: at borgerne oplever, at vi skaber værdi”.

Jeg er 110 procent enig, men håber ovenfor at have illustreret, at det også er på den måde, at vi skaber attraktive offentlige arbejdspladser baseret på parathed, agilitet og nysgerrighed, og som skaber og udvikler fremtidens ledertalenter.

Så her er der da også en mulighed for den netop udpegede nye ledelsesambassadør, Søren Kryhlmand, der er departementschef i Beskæftigelsesministeriet, til at tage faklen videre, udvikle offentlig ledelse i mellemrummene og i en bæredygtig retning, og på den måde vise en attraktiv sektor for de unge generation Z'er og millennials.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jette Runchel

Præsident, Røde Kors, formand, Vestegnen HF & VUC
MPP (Roskilde Uni. 2003), cand.phil. i nordisk litteratur (Københavns Uni. 1986)

Lise Kingo

Internationalt bestyrelsesmedlem, fhv. koncerndirektør, Novo Nordisk, fhv. direktør, FN’s Global Compact
BA.mag. i religion og oldtidskundskab (Aarhus Uni. 1986), HD i afsætningsøkonomi (Copenhagen Business School 1991), MSC (Bath 2000)

Søren Kryhlmand

Departementschef, Beskæftigelsesministeriet
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2004)

0:000:00