Debat

Stine Bosse: Den maksimale grænse for dyretransporter i EU skal være otte timer

EU-Kommissionens forslag, der skal forbedre dyrevelfærden på transporter i Europa, skal være mere ambitiøst. Blandt andet skal den maksimale transporttid fastsættes til otte timer, skriver Stine Bosse.

Vi må erkende, at det ikke er en opgave, vi kan løfte alene. Det er en fælles europæisk indsats, som skal sikre, at andre storeksportører ikke blot overtager depechen med de dårlige forhold, skriver Stine Bosse.
Vi må erkende, at det ikke er en opgave, vi kan løfte alene. Det er en fælles europæisk indsats, som skal sikre, at andre storeksportører ikke blot overtager depechen med de dårlige forhold, skriver Stine Bosse.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Stine Bosse
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der var engang, hvor vi havde et mere respektfuldt forhold til dyrehold og vores madvaner.

Oprindeligt var det jo sådan, at vi "kendte" vores mad. Vi havde ofte set den løbe levende omkring, og vi vidste, at dyrenes liv endte med, at vi spiste dem.

I dag er mange både børn og voksne meget langt fra de dyr, vi spiser. Men det ændrer ikke på, at vi fortsat skal have fokus på dyrevelfærden.

Men hvordan står det egentlig til med dyrenes velfærd? Faktisk rigtig dårligt, hvis du spørger mig – og hvis dyrene kunne tale, er jeg sikker på, at de også ville beklage sig.

I december sidste år præsenterede EU-Kommissionen en ny dyrevelfærdspakke, som indeholder en række tiltag, der blandt andet skal forbedre forholdene under dyretransporter. Den pakke skal selvfølgelig honoreres, da pakken tager et stort opgør med de regler, der lige nu forelægger. Dog må jeg ærligt sige, at ambitionerne kunne være højere. 

Læs også

Den maksimale transporttid skal være otte timer

Lad os starte med transporttiden for dyrene. EU-kommissionen foreslår, at transporttiden for slagtedyr skal fastsættes til maksimalt ni timer. 21 timer for andre dyr. Men i Moderaterne foreslår vi en maksimal transporttid på otte timer – et forslag, der læner sig op ad EFSA’s anbefalinger om dyrenes vandbehov.

Jeg må ærligt sige, at ambitionerne kunne være højere.

Stine Bosse (M)
Spidskandidat til EU-valget 2024

Temperaturerne i Europa kan nå ufattelige højder. Særligt for grisene kan varmen være en udfordring, da de ikke er i stand til at svede. For at undgå overophedning af dyrene, må dyrene, hvis temperaturen er 25 og 30 grader, også kun transporteret i maksimalt ni timer. Også her forstår jeg ikke, hvorfor Kommissionen ikke læner sig op ad EFSA's anbefalinger om en transporttid på højest otte timer. Lad os nu tænke på dyrene.

Og når vi er ved det, synes jeg også, at der skal være et krav om klimaanlæg i alle lastbiler for at holde temperaturerne nede. For dyrenes skyld.

Når vi taler om dyretransporten kan vi selvfølgelig ikke komme udenom pladsmanglen i lastbilerne. For dyrene skal have meget mere plads. I dag står de stablet i lastbilerne. Fem grise per kvadratmeter. Det er ikke værdigt, og jeg synes faktisk, vi burde skamme os. Og af samme årsag mener jeg, at vi selvfølgelig skal sikre dyrene mere plads under transporten.

Alle de nye tiltag på området vil unægtelig kunne mærkes hos os forbrugere. Det vil få priserne til at stige. En prisstigning, som forhåbentlig også får os til at spise mindre kød til dagligt. Men det er vist ikke, det værste vi kan gøre for os selv og klimaet. 

Læs også

Brug for fælles europæisk indsats

Vi sender årligt næsten 15 millioner smågrise ud over landets grænser til opfedning i andre lande. Det sker samtidig med, at vi lukker store slagterier herhjemme, og dermed mister mange arbejdspladser.

Smågrisene bliver transporteret under kummerlige forhold. Uden pauser, uden plads og uden respekt for, at alle levende dyr skal behandles ordentligt. Vi skal have gjort noget ved forholdene på dyretransporterne i EU.

Alle de nye tiltag på området, vil unægtelig kunne mærkes hos os forbrugere. Det vil få priserne til at stige.

Stine Bosse (M)
Spidskandidat til EU-valget 2024

Vi skal også have gjort noget ved dyrevelfærden herhjemme, og vi skal sikre, at det bedre kan betale sig at opfede og slagte grisene i Danmark i stedet for at køre dem rundt på de europæiske motorveje.

Udfordringen er, at lovgivningen ikke er blevet strammet i årtier. Danmark er ubestridt den største eksportør af grise Europa, og derfor bærer vi selvfølgelig selv et stort ansvar for de dårlige forhold.

Af samme årsag vil det klæde os at gribe i egen barm og ændre lovgivningen, så den passer til den virkelighed, vi lever i. Men vi må også erkende, at det ikke er en opgave, vi kan løfte alene. Det er en fælles europæisk indsats, som skal sikre, at andre storeksportører ikke blot overtager depechen med de dårlige forhold.

Selvom vi i dag bor længere fra dyrene, skal vi stadig kæmpe for dyrevelfærden. 

Læs også
 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Stine Bosse

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (M), formand, PlanBørnefonden, bestyrelsesmedlem i Allianz, Assistancebolaget og DNB
cand.jur. (Københavns Uni. 1987)

0:000:00