Debat

Direktører: Madfaglighed skal ind med skolemælken

I 2030 står vi til at mangle 9000 madprofesionelle. Hvis flere skal tage en madfaglig uddannelse, kræver det, at alle børn og unge får oplevelser med madglæde og håndværk som en del af skolegangen, skriver Judith Kyst og Anne-Birgitte Agger.

I dag har kun hver tiende familie børn med i køkkenet på en almindelig aften. Både maddannelse og madkundskab står svagt. Man kan sige, at vi har en udbredt madanalfabetisme, skriver Judith Kyst og Anne-Birgitte Agger. 
I dag har kun hver tiende familie børn med i køkkenet på en almindelig aften. Både maddannelse og madkundskab står svagt. Man kan sige, at vi har en udbredt madanalfabetisme, skriver Judith Kyst og Anne-Birgitte Agger. Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix
Judith Kyst
Anne-Birgitte Agger (Gigger)
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Mangel på dygtige madhåndværkere kan mærkes hos stadig flere danske fødevarevirksomheder. Inden for primærproduktion, hoteller og restauranter er det nu kun hvert tredje job, som bliver besat af en kandidat med de ønskede kompetencer, ifølge en ny rekrutterings-survey.

Problemet kommer til at spidse endnu mere til frem mod 2030, hvor vi står til at mangle 9000 madprofesionelle. Det truer ikke bare virksomhedernes vækst og udvikling, men også adgang for os alle sammen til gode og bæredygtige fødevarer i de kommende årtier. 

Alle med aktier i fremtidens fødevareerhverv og madkultur har grund til at tage den udfordring alvorligt. En del af løsningen er at give en gastronomisk øjenåbner til næste generation. Så alle børn får mulighed for at opleve glæden ved god mad og potentialet i at mestre et håndværk.

I årtier har fortællinger om fremtidens videnssamfund nudget unge til at søge mod universiteterne frem for de praktiske fag

Judith Kyst og Anne-Birgitte Agger
Hhv. direktør, Madkulturen og direktør, Hotel- og Restaurantskolen

De usynlige madhåndværk

Den sørgelige prognose for fødevareerhvervene hænger tæt sammen med elevtallet på de madfaglige erhvervsuddannelser. Her er tilgangen halveret på bare seks år, samtidig med at op imod hver fjerde af de nye elever falder fra, inden der er gået et år. 

Årsagerne er mange. Og blandt de umiddelbare er hårde arbejdsforhold i branchen, nedslidte skoler, utidssvarende undervisning og fraværet af et stærkt uddannelsesmiljø, som kan matche det sociale ungdomsliv på gymnasierne.

Men under alt det lurer et mere grundlæggende problem og en samfundstendens, som i høj grad kan være med til at forklare, hvorfor mange unge vælger håndværksuddannelserne fra.

Alt for få børn får erfaringer med håndværk og basal maddannelse med fra barndommen. Når uddannelsesvalget skal træffes, ser man derfor ikke meget status eller perspektiv i en fremtid som madfaglig. Faktisk er det de færreste, der overhovedet overvejer det som en mulighed. 

Inspirerende madfaglighed i skolen

I årtier har status, ambitioner og fortællinger om fremtidens videnssamfund nudget unge til at søge mod universiteterne frem for de praktiske fag. Derfor vokser stadig færre børn op i familier, hvor man har håndværk inde på livet.

Maddannelse er heller ikke længere noget, man får med hjemmefra. I dag har kun hver tiende familie børn med i køkkenet på en almindelig aften, og mange forældre er selv ved at afvikle deres kultur for hjemmelavet mad til fordel for takeaway og færdigmad. Både maddannelse og madkundskab står svagt. Man kan godt sige, vi har en udbredt madanalfabetisme.

Læs også

Vi har derfor brug for en ny fælles arena for inspirerende oplevelser med mad og håndværk. Den må nødvendigvis findes i skolen, hvor alle danske børn tilbringer samlet set 2000 dage. Hvis hver af de dage byder på bare én inspirerende oplevelse med mad eller håndværk, er vi godt på vej.

Det kan ske gennem god skolemad, som eleverne selv er med til at lave sammen med dygtige madprofessionelle på skolen. Gennem et styrket madkundskabsfag, hvor man både lærer at lave gode måltider og reflektere over råvarer, produktionsformer og processerne i gryden. Og gennem møder med dygtige madprofessionelle, der kan virke som forbilleder gennem deres engagement og faglige stolthed. 

Lokale initiativer kan lette vejen 

Skolemad og mere madkundskab kræver politiske beslutninger, faciliteter på skolerne og en gennemtænkt implementering over en årrække. I anbefalingerne fra tænketanken Madtanken, som udkommer i dag, giver vi et bud på, hvordan det kan gribes an.

Vi har brug for en ny fælles arena for inspirerende oplevelser med mad og håndværk. Den må nødvendigvis findes i skolen

Judith Kyst og Anne-Birgitte Agger
Hhv. direktør, Madkulturen og direktør, Hotel- og Restaurantskolen

På meget kortere sigt kan madhåndværkere og uddannelsessteder gøre en forskel ved at tage fat på de skoler, der er dem nær.

Hvis alle lokale kroer, landmænd, restauranter og medarbejdere herfra tilbød sig med samarbejde til skolerne med fælles arrangementer, virksomhedsbesøg, praktik og meget mere – så vil de åbne øjnene for madfagenes magi og måske få hænderne med hos mange flere børn og unge. 

Størst effekt vil vi få af en koordineret indsats, hvor erhvervsskoler og aktører fra hele fødevaredanmark sammen slår en ring om hver enkelt skole på danmarkskortet. Så kan vi sikre, at alle får et tilbud fra lokale madhåndværkere efter en model, hvor det er nemt at gå til for både skoler og virksomheder. 

For eleverne vil det give tiltrængte input af madglæde og håndværk i en teoritung skoledag. For fødevarevirksomhederne er det en mulighed for at række ud til morgendagens eftertragtede madarbejdere. For os alle sammen handler det om at sikre fremtiden for den branche, der står for 11 procent af værditilvæksten i den danske økonomi, for 27 procent af potentialet for klimareduktion og for produktionen af de råvarer, fødevarer og måltider, vi alle lever af.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne-Birgitte Agger (Gigger)

Fhv. direktør for Hotel- og Restaurantskolen og direktør for Københavns Madhus
iværksætter

Judith Kyst

Direktør, Madkulturen, formand, Fairtrade Mærket
m.phil. (Uni. of Cambridge 1995), kandidat i geografi (Uni. of St. Andrews 1994)

0:000:00