Økologien slår rod i storkøkkener
VÆKST: Landets professionelle køkkener køber i stigende grad økologisk. Sidste år steg salget med 27 procent. Særligt de offentlige køkkeners økologi-indkøb er i vækst.
Tyson W. Lyall
Redaktør* Salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice (private og offentlige professionelle køkkener) udgjorde i 2015: 1661 millioner kroner. Det er en markant stigning på 27 procent i forhold til 2014.
* Økologiske varer udgjorde 7,6 procent af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2015.
* Antallet af spisesteder med "Det Økologiske Spisemærke" er steget med mere end 50 procent fra januar 2015 til januar 2016.
* Den offentlige sektors køkkener stod for ca. 44 procent af det økologiske marked til foodservice – svarende til 725 millioner kroner. Det er en stigning fra ca. 526 millioner kroner i 2014.
* Den private sektor aftog de resterende 56 procent – svarende til ca. 936 milloner kroner. I den private sektor er andelen faldet fra 60 pct. i 2014. Der er dog sket en stor stigning i salget i kroner i sektoren i perioden.
Det røde økologimærke gør i stigende grad sit indtog i landets professionelle køkkener.
Alene i 2015 udgjorde salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice 1.661 millioner kroner.
Det svarer til en stigning på 27 procent i forhold til 2014.