Ekspertgruppe om læreruddannelsen: Hæv ambitionsniveauet

EVALUERET: For mange slipper gennem læreruddannelsen med "for ringe studieindsats", konkluderer en ekspertgruppe nedsat af regeringen. Uddannelsesministeren er bekymret for uddannelsens faglige niveau.

Formand for Akkrediteringsrådet, Per B. Christensen, er en af eksperterne bag en ny evaluering af læreruddannelsen.
Formand for Akkrediteringsrådet, Per B. Christensen, er en af eksperterne bag en ny evaluering af læreruddannelsen.Foto: Pressefoto
Tyson W. Lyall

der er for mange studerende, der slipper gennem læreruddannelsen med en for ringe studieindsats

Evalueringen 'Kvalitet og relevans i læreruddannelsen'

"En fælles, ambitiøs læringskultur" er "ikke dominerende" på læreruddannelsen.

Det er én af de kritiske konklusioner, en ekspertgruppe under Uddannelses- og Forskningsministeriet fremlagde tirsdag aften.

Gruppen har haft til opgave at evaluere læreruddannelsen som opfølgning på den seneste reform fra 2013.

Dokumentation

Ekspertgruppens medlemmer: 

Elaine Munthe (formand), professor og dekan ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger, og leder af Nasjonalt Råd for Lærerutdanning.

Sven-Erik Hansén, Ph.d., professor emeritus, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi.

Per B. Christensen, formand for lærerkommissionen, formand for Akkrediteringsrådet og tidligere direktør for Børn, Unge og Uddannelse i Næstved Kommune.

Carsten Aude, skoleleder på Sabro-Korsvejskolen i Aarhus Kommune og medlem af Skolelederforeningens lokale bestyrelse i Aarhus Kommune.

Inaluk Hede Pedersen, lærer på Bagsværd Skole, dimittend fra 2017 og tidligere formand for Studenterrådet UCC.

Lise Tingleff Nielsen, chef for grundskoleområdet på Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og tidligere forskningschef på Professionshøjskolen UCC.


Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00