Tidligere vismænd afdækker effekten af uddannelse i ny rapport

RAPPORT: Der er plads til at løfte danskernes uddannelsesniveau, flere ingeniører giver markant bonus på BNP, og så kører humanister i teorien på skattemæssigt frihjul. Sådan lyder konklusionerne i en ny rapport.

Hvor meget mere bidrager&nbsp;en ingeniør til BNP end en humanist? Det er et af de spørgsmål, som&nbsp;Jan Rose Skaksen og Torben M. Andersen besvarer i&nbsp;en ny undersøgelse fra Rockwool Fonden af de videregående uddannelser i Danmark.<br>
Hvor meget mere bidrager en ingeniør til BNP end en humanist? Det er et af de spørgsmål, som Jan Rose Skaksen og Torben M. Andersen besvarer i en ny undersøgelse fra Rockwool Fonden af de videregående uddannelser i Danmark.
Foto: /ritzau/Mathias Løvgreen Bojesen
Toke Gade Crone Kristiansen

En række økonomer med tidligere vismænd Torben M. Andersen og Jan Rose Skaksen i spidsen har i en ny bog fra Rockwool Fonden analyseret effekterne af det danske uddannelsessystem for videregående uddannelser under titlen "Afkast af Uddannelser". 

Bogen runder de tilbagevendende spørgsmål på området: om samfundet får nok ud af de store investeringer i befolkningens uddannelse, og om der satses på de rigtige uddannelser.

Jan Rose Skaksen, der som forfatter og forskningschef i Rockwool Fonden står bag undersøgelsen, forklarer om bogen, at den er undfanget med afsæt i den stigende skepsis overfor, om uddannelsessystemet producerer det, man ønsker.

Dokumentation

Bogen "Afkast af Uddannelse" er redigeret af Jan Rose Skaksen

Med bidrag af: Torben M. Andersen, Kristian Hedeager Bentsen, Lene Kromann, Jakob Roland Munch, Georg Schaur, Anders Sørensen, Jeanette Walldorf

Bogen er finansieret af Rockwool Fonden.


0:000:00