Debat

Energinet gør status på et år med corona: Vores førsteprioritet var de kritiske samfundsfunktioner

Da Covid-19 ramte Danmark, handlede det for Energinet om at sikre, at kritisk infrastruktur forblev upåvirket. Det er vi lykkedes med uden at sætte medarbejdernes sundhed over styr, skriver Thomas Egebo. 

Vores første prioritet var at sikre, at covid-19 ikke blev en trussel for de kritiske samfundsfunktioner, som Energinet har ansvar for, skriver Thomas Egebo.
Vores første prioritet var at sikre, at covid-19 ikke blev en trussel for de kritiske samfundsfunktioner, som Energinet har ansvar for, skriver Thomas Egebo.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Thomas Egebo
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Online elastiktræning har nu i et lille års tid været en del af mange Energinet-medarbejderes arbejdsliv.

Under kyndig vejledning af en fysioterapeut strækker vi vores ømme muskler og sener foran computerskærmen på hjemmekontoret nogle gange om ugen, så vi kan holde til at sidde ved en arbejdsplads, der i mange tilfælde vil få ergoterapeuter til at græmme sig.   

Det er dog langt fra kun muskler og scener, som har krævet smidiggørelse i det seneste års tid. Også vores evner til mental omstilling og fleksibilitet har været sat på prøve.

For i Energinet valgte vi at bidrage til bekæmpelsen af covid-19 ved at følge retningslinjerne for offentlige virksomheder, da store dele af det danske samfund blev lukket ned i marts 2020.

Iværksatte beredskabsplan
Ligesom andre virksomheder og institutioner måtte vi derfor med raketfart indrette hovedparten af virksomheden og os selv på at arbejde hjemmefra. 

Vores førsteprioritet var dog at sikre, at Covid-19 ikke blev en trussel for de kritiske samfundsfunktioner, som Energinet har ansvar for.

Vi har som organisation lært en masse på kort tid, og samarbejde, ledelse og det kulturelle fællesskab har måttet finde nye takter.

Thomas Egebo
Direktør, Energinet

Den høje forsyningssikkerhed på el- og gasområdet, som vi er kendt for, er især afhængig af, at de to kontrolcentre - Elkontrolcenteret i Erritsø og Gaskontrolcenteret i Egtved – er bemandet døgnet rundt med erfarne specialister.

Derfor udarbejdede og iværksatte vi allerede et par dage før nedlukningen en beredskabsplan, som minimerer risikoen for, at medarbejderne smitter hinanden, og som sikrer, at kontrolcentrene og gaslagrene kan bemandes med det antal medarbejdere, som er nødvendigt for at opretholde den daglige drift af el- og gassystemerne, uanset hvordan Covid-19 spreder sig i det danske samfund.

Også de medarbejdere, som tager sig af den daglige vedligeholdelse af vores tekniske installationer rundt omkring i landet, må vi passe ekstra godt på. Derfor har vi reduceret antallet af medarbejdere, der arbejder samme sted. Det har har sikret, at risikoen for smitte blandt medarbejderne er nærmest nul. 

Desuden har vi opfordret medarbejderne med kritiske funktioner til at blive hjemme, hvis familiemedlemmer er smittede, og i øvrigt passe godt på sig selv.

Vi har oplevet en meget høj ansvarlighed blandt medarbejderne, og heldigvis har der blandt de medarbejdere, som varetager den daglige forsyningssikkerhed, indtil videre kun været en enkelt, som har været smittet.  

Fortsatte små og store anlægsprojekter
Mange steder i Danmark arbejder Energinet sammen med vores entreprenører med helt bogstaveligt at lægge sporene til den grønne omstilling og sikre, at vi som samfund også fremover har en pålidelig energiforsyning.

Vi er eksempelvis i gang med at udskifte og opgradere højspændingskablerne i København, vi er ved at etablere en elforbindelse til Storbritannien, og vi lægger store gasrør på tværs af Danmark, så Polen kan kvitte en del af deres kul.

I ledelsen besluttede vi at bidrage til at holde samfundshjulene i gang ved at fortsætte vores små og store anlægsprojekter. Det kræver en masse forholdsregler og løbende kommunikation at holde dette arbejde i gang på en måde, så medarbejderne ikke udsættes for unødig smitterisiko.

Og det kræver, at medarbejdere fra andre lande lader sig isolere i et antal dage, sådan som myndighedernes retningslinjer foreskriver.

Alle de medarbejdere, som før pandemien havde deres daglige arbejde på en af Energinets kontorarbejdspladser – og det er langt hovedparten af de cirka 1300 medarbejdere – blev bedt om at arbejde hjemme fra dag ét i nedlukningen.

Og selv om der i perioder har været mulighed for, at et vist antal medarbejdere ad gangen kunne møde på kontorerne, har hjemmearbejde nu i et år været fremherskende. 

Til alt held passede vores forholdsvis nye IT-platform til et arbejdsliv uden fysiske møder, så allerede et par dage inde i nedlukningen kunne vi sige goddag til hinanden i Microsoft Teams, og i løbet af et par uger var de fleste af os nogenlunde velbevandrede i at deltage i og lede virtuelle møder.

Har øget medarbejdernes fleksibilitet
For mange medarbejdere blev hjemmearbejde hurtigt en vane, man befandt sig godt med, og som befordrede en effektiv opgaveløsning.

For andre – og især medarbejdere med mindre børn, der var hjemsendt fra skole – var og er det stadig en svær balance, som kan udfordre motivationen i dagligdagen.

{{quote::R}}

Vi har som organisation lært en masse på kort tid, og samarbejde, ledelse og det kulturelle fællesskab har måttet finde nye takter – noget der ikke altid har været nemt.

Men efter et halvt års tid med nedlukning i forskellig grad stod det dog klart for mig, at vi som virksomhed, ikke mindst takket være vores dygtige ledere og engagerede medarbejdere, havde formået at fastholde vores produktivitet under de uvante omstændigheder, og undersøgelser blandt medarbejderne viste, at hovedparten var glade for hjemmearbejde. 

I disse dage får de Energinet-medarbejdere, der har ønsket det, derfor leveret et hæve-sænkebord og en justerbar kontorstol på hjemmeadressen.

Flere medarbejdere får også opgraderet deres it-udstyr, så det passer til øget grad af hjemmearbejde.

Og det er ikke fordi vi er pessimistiske og forestiller os, at Covid-19 vil tvinge os til at arbejde hjemmefra i lang tid endnu, men fordi jeg har lanceret visionen om den fleksible arbejdsplads, hvor hver enkelt medarbejder får en meget høj grad af frihed til at tilrettelægge sit eget arbejdsliv.

Passer dagens opgaver bedst til hjemmekontoret, skal den ni-årige datter til tandlæge midt på dagen, er der et vigtigt møde på kontoret, som kræver fysisk tilstedeværelse, eller er behovet for at mærke energien fra kollegerne så præsent, at man simpelthen må på kontoret?

Vi har tillid til, at den enkelte medarbejder sammen med sin leder og andre kolleger er i stand til at indrette hverdagen på en måde, som gavner både virksomhed og medarbejder, og vi tror på, at mere fleksibilitet vil øge arbejdsglæden, handlekraften og vores fælles værdiskabelse.

Denne vision glæder vi os til at udleve, og vi glæder os til, at det er os selv der bestemmer, hvor vi vil arbejde, og ikke en global epidemi, der dikterer, hvor vi tilbringer vores arbejdsdag.  

Læs også


 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00