Chefredaktører afviser beskyldninger om kampagnejournalistik
MEDIER: Ulrik Haagerups beskyldninger om, at private mediers kommercielle dagsorden påvirker journalistikken, skydes ned af tre chefredaktører. Men ifølge mediekommentator Lasse Jensen er det svært totalt at adskille dagbladenes lobbyvirksomhed fra deres journalistik.
Peter Pagh-Schlegel
JournalistEr der et sammenfald mellem de private mediers redaktionelle prioriteringer og deres kommercielle interesser?
Hvis Ulrik Haagerup har oplevet det, som han siger, så falder det også meget godt i tråd med, at dagbladene jo ikke er uafhængige i denne her sag.
Lasse Jensen
Mediekommentator
Det mener DR's nyhedsdirektør Ulrik Haagerup, der tirsdag gav udtryk for – først i et debatindlæg og siden i et interview til Altinget – at den "massive dækning af DR" virker "meget koordineret" med de private mediers lobbykampagne. Ulrik Haagerup ønsker dog ikke at navngive, hvilke medier det drejer sig om.
Ikke desto mindre kan chefredaktørerne på henholdsvis Berlingske, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet blankt afvise beskyldningerne.