Kulturinstitutioner vil være trækplaster for de unge: Ny rapport skal hjælpe med at knække koden

Repræsentanter for et bredt udsnit af danske kulturinstitutioner var tirsdag samlet for at diskutere, hvordan de bliver dygtigere til at tiltrække de unge. Afsættet var en ny og efterspurgt rapport fra Applaus, som kaster lys over brugen af kulturtilbud blandt unge mellem 15 og 29 år.  

Kun rytmisk musik - både live og streamet - er en integreret del af kulturforbruget blandt unge i alle aldre, viser den kvalitative analyse, som stiller skarpt på 44 unges kulturforbrug.  
Kun rytmisk musik - både live og streamet - er en integreret del af kulturforbruget blandt unge i alle aldre, viser den kvalitative analyse, som stiller skarpt på 44 unges kulturforbrug.  Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Karl Emil Frost

Mange kulturinstitutioner kæmper med at få ordentligt tag om de unge, men det kan bedre viden om den diffuse målgruppe og sociale medier som TikTok og Instagram hjælpe til med.

Det er nogle af hovedpointerne i en ny analyse fra Applaus, som et bredt udsnit af dansk kulturliv tirsdag var samlet for at diskutere i Vartov-bygningen i indre København.

Her fortalte direktør i Applaus Lene Struck-Madsen, at det er nødvendigt for museer, teatre og koncertsale at være tilstede på alle platformene med skarpt indhold, hvis de vil have de unges opmærksomhed.

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00