Ny struktur skal sikre bedre uddannelser i sygehusvæsenet

8/6-04: Ministeren orienterer Karen J. Klint om, at det er regeringens forventning, at regionerne får en tilstrækkelig stor faglig og økonomisk bærekraft til bl.a. at sikre uddannelse på højt niveau inden for sygehusvæsenet. Det gælder ligeledes uddannelsen til neurofysiologiassistent og audiologiassistent.

Det er regeringens forventning, at regionerne får en tilstrækkelig stor faglig og økonomisk bærekraft til bl.a. at sikre uddannelse på højt niveau inden for sygehusvæsenet.

Lars Løkke Rasmussen (V)
Sundhedsminister
Dokumentation
Spørger: Karen J. Klint (S)

Spørgsmål: Hvor og hvordan tager ministeren i regeringens udspil til ny sygehusstruktur højde for, at der fremover sikres det rette antal uddannelses- og praktikpladser til f.eks. neurofysiologiassistenter og audiologiassistenter, så sygehusene har det fornødne antal kvalificerede ansatte til disse områder, og hvem skal fremover have ansvaret for disse og tilsvarende uddannelser?

Begrundelse: I de seneste år er der sket en markant ændring i neurofysiologiassistenters arbejdsfunktioner på de respektive sygehusafdelinger. De løbende strukturtilpasninger på sygehusområdet har betydet, at der har været et skred i neurofysiologiassistenters arbejdsfunktioner, så assistenterne har overtaget dele af lægernes arbejdsfunktioner. Strukturændringerne har derfor visse steder medvirket til, at der er mangel på kvalificeret arbejdskraft, hvorfor området har brug for sikkerhed for, at uddannelsen udvides og ikke glemmes i en eventuel strukturreform. Godkendte sygehuse skal i samarbejde med de private klinikker lave såkaldte kombinationsaftaler. Men sygehusene mangler ressourcer til at uddanne eleverne i praktiktiden, og der er efter de oplysninger, spørgeren er i besiddelse af, endnu ikke indgået sådanne aftaler.

Svar fra sundhedsministeren: Jeg kan oplyse, at uddannelse af neurofysiologiassistenter og audiologiassistenter er reguleret ved bekendtgørelse nr. 1239 af 18. december 2000 om uddannelse til hospitalsteknisk assistent, der hører under Undervisningsministeriet.

Som en del af uddannelsen til neurofysiologiassistent og audiologiassistent indgår praktikophold på sygehus på hhv. neurofysiologiske og audiologiske afdelinger. Amterne er ansvarlige for at sikre den nødvendige praktikkapacitet på sygehusene.

Regeringen foreslår som bekendt, at der i stedet for amterne oprettes fem regioner til varetagelse af sygehusvæsenets opgaver. En konsekvens heraf er, at regionerne bl.a. vil blive ansvarlige for at sikre den nødvendige praktikkapacitet til uddannelse af neurofysiologiassistenter og audiologiassistenter. Det er regeringens forventning, at regionerne får en tilstrækkelig stor faglig og økonomisk bærekraft til bl.a. at sikre uddannelse på højt niveau inden for sygehusvæsenet.


Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00