Patienterne efterspørger inddragelse

KORT NYT: Tilfredsheden er generelt høj. Men patienterne ønsker en forbedring, når det kommer til inddragelse, sammenhæng og kommunikation på landets sygehuse.

Christian Juhl MølgaardCamilla Schouw
Fakta
Fakta om undersøgelsen
Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) er en årlig landsdækkende spørgeskemaundersøgelse, der gennemføres på vegne af de fem regioner. Spørgeskemaet er blevet besvaret af patienter, der har været planlagt indlagt, akut indlagt eller har haft et ambulant besøg på et af landets offentlige somatiske sygehuse. Derudover har planlagt indlagte og ambulante patienter, der er behandlet på privathospitaler efter reglerne om udvidet frit sygehusvalg, og som dermed er finansieret af regionerne, også svaret på spørgeskemaet. Resultaterne i LUP 2014 er baseret på svar fra 20.881 planlagt indlagte, 26.280 akut indlagte og 93.464 ambulante patienter fra perioden augustoktober 2014. Svarprocenten er 61 % for de planlagt indlagte patienter, 45 % for de akut indlagte patienter og 56 % for de ambulante patienter.

Kilde: Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse, Region Hovedstaden, April 2015

Patienterne er generelt meget tilfredse med oplevelsen af det danske sygehusvæsen. Men de efterspørger dog også mere inddragelse, kommunikation og sammenhæng, viser en ny undersøgelse, som Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) har foretaget. 

Det skriver Danske Regioner i en pressemeddelelse.

Den netop offentliggjorte LUP somatik 2014 peger på erfaringer i psykiatrien, hvor patienter og pårørende i høj grad bliver inddraget i behandlingen. 

Dokumentation

De mest positive resultater for LUP 2014
For alle patientgrupper i LUP er de mest positive resultater:
• Personalet er venligt og imødekommende – omkring otte ud af ti patienter vurderer ”i høj grad” og ”i meget høj grad”, at det personale, de møder, er venligt og imødekommende
• Patienternes behov for smertelindring er dækket – omkring ni ud af ti patienter for planlagt indlagte patienter og otte ud af ti akut indlagte patienter får ”i høj grad” eller ”i meget høj grad” dækket deres behov for smertelindring under indlæggelse (indgår ikke for ambulante patienter)
• Patienternes overordnede tilfredshed - der dækker over patienternes tilfredshed med plejen, behandling for sygdom samt tilfredshed med indlæggelse/besøg alt i alt - findes blandt den tredjedel af spørgsmål med de højeste gennemsnit.

Hvor er der mulighed for forbedring?
På tværs af patientgrupperne i LUP er de områder, der markerer sig med de mest negative resultater:
• Patientinvolvering – patienterne oplever ikke i tilstrækkelig grad, at personalet giver dem selv og deres pårørende mulighed for at deltage i beslutninger om behandling og pleje
• Patientoplevede fejl - 9 % af planlagt indlagte, 11 % akut indlagte og 4 % af ambulante patienter oplever, at der sker fejl
• Manglende information i forbindelse med udskrivelse eller besøg – mellem 13 og 27 % af patienterne inden for alle patientgrupper oplever ”slet ikke” at blive informeret om virkninger og bivirkninger ved ny medicin, de skal tage efter udskrivelse eller besøg.

Kilde: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2014


Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00