Debat

Femern A/S forholder sig ikke til kritikken

REPLIK: Femern A/S forholder sig ikke til den fremførte kritik fra Scandlines. Når der er tale om Danmarks største infrastrukturprojekt, er det rimeligt at forlange, at analysegrundlaget er i orden. Det skriver Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines.

Kritikken af Femern A/S er hård, men berettiget. Det mener Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines.
Kritikken af Femern A/S er hård, men berettiget. Det mener Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines.
Simon Bohlbro
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Søren Poulsgaard Jensen
CEO i Scandlines

Kommunikationsdirektør i Femern A/S, Ajs Dam, kommenterer på Altinget, at vi fremfører kritik af de ’analyser’, som Femern har fået fremstillet hos deres sydtyske konsulenter. Vi noterer, at han finder vores kritik hård. Det har han fuldstændig ret i.

Men vi konstaterer også, at han ikke forholder sig til eller svarer på den kritik, vi fremfører. Og det er desværre skuffende, omend ikke overraskende. Nu skal vi ikke trætte nogen med lange gensvar. Derfor vil vi blot foreslå, at Femern A/S ville komme med nogle helt enkle svar på ganske enkle spørgsmål. Det kunne for eksempel være følgende:

Er Femern A/S enig med sine tyske konsulenter i, at hovedparten af Scandlines shoppingkunder er landgangspassagerer? (Se f.eks. side 147 i Fehmarnbelt Forecast 2014, hvis der skulle være tvivl. Eller spørg os efter tallene, som vi gerne oplyser).

Er det korrekt forstået, at fremstillingen af Scandlines’ billetpriser i den nyeste finansielle analyse ikke nævner vores grænsehandelsbillet til 299,- tur/retur? (Se gerne side 31 i den nyeste finansielle rapport, hvis der er tvivl om svaret). Hvis vi har ret i, at det er tilfældet: hvorfor udelades det?

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til: [email protected]

Er det ikke korrekt, at Femern A/S’ planlagte ”opretholdelse af vejadgang til Rødbyhavn” vil medføre en forringelse af de adgangsforhold, Scandlines’ kunder har i dag? (Se diverse rapporter fra Femern A/S’ konsulent Rambøll, hvis det ikke står helt klart).

Konsulentrapport er fuld af fejl
Når de tyske konsulenters færgekonkurrence-scenarier antager maksimalt 1 eller 2 gange skibsdrift 24 timer i døgnet året rundt, hvor har de så det tal fra? Kender de Scandlines’ planer bedre end os, eller mener de og Femern A/S, at Scandlines har udtalt sig om sådan et serviceniveau? Det sidste kan vi afvise.

Når de tyske konsulenters færgekonkurrence-scenarier antager maksimalt 1 eller 2 gange skibsdrift 24 timer i døgnet året rundt, hvor har de så det tal fra? Kender de Scandlines’ planer bedre end os, eller mener de og Femern A/S, at Scandlines har udtalt sig om sådan et serviceniveau? Det sidste kan vi afvise…

Søren Poulsgaard Jensen
CEO, Scandlines

Med hensyn til Femern A/S’ tyske konsulenter må vi desværre konkludere at deres rapport:

  • er fuld af faktuelle fejl,
  • opstiller en række trafikestimater som værende fakta,
  • fodrer en model med disse estimater for at nå frem til resultater, som passer til projektets økonomi,
  • er baseret på en meget ringe forståelse af vores marked,
  • opstiller færgescenarier, som operationelt ikke giver mening og resulterer i markant undervurdering af Scandlines’ fleksibilitet i drift, og
  • demonstrerer rapportskrivernes uvidenhed om eller negligering af helt grundlæggende forståelse af Scandlines’ driftsøkonomi.

Vi vil naturligvis stille faglige spørgsmål som ovenfor, og det vil vi blive ved med. For vi er helt enige med Ajs Dam i én ting: Når vi taler om Danmarks største infrastrukturprojekt, bør man forvente og forlange, at grundlaget er ordentligt, så politiske beslutningstagere får et ordentligt grundlag at træffe beslutning på. Og at vi som privat virksomhed får lige konkurrenceforhold og uhindret adgang for vores kunder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00