Debat

Grove anklager fra Scandlines

REPLIK: Der er intet usædvanligt i de tal, som Femern A/S har fremlagt i forbindelse med etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt. Meldingerne fra Scandlines er også inddraget i rapporten, skriver Ajs Dam, kommunikationsdirektør i Femern A/S.

Der er ingen hokus-pokus i Femern A/S' finansielle analyser. Det skriver Ajs Dam, kommunikationsdirektør i Femern A/S.
Der er ingen hokus-pokus i Femern A/S' finansielle analyser. Det skriver Ajs Dam, kommunikationsdirektør i Femern A/S.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ajs Dam
Kommunikationsdirektør i Femern A/S

Det er stærke ord, når Scandlines anklager de nye Femern-analyser fra de tyske modeleksperter for at være ”fantasifulde illusionstricks”.

Færgerederiets ordvalg taler nok nærmest for sig selv. Men der skal på den anden side ikke herske nogen tvivl om, at vi i Femern A/S kvitterer for og deltager i enhver form for debat om Femern-projektet uanset afsenderens ordvalg og bevæggrunde. Jeg vil derfor knytte nogle få kommentarer til Scandlines' forskellige anklager i Altinget den 11. december 2014.

Scandlines fastholder, at de vil blive ved med at sejle på ruten Rødby-Puttgarden, når den faste Femern-forbindelse står færdig. Det er selvsagt noget, rederiet selv afgør sammen med deres kunder og ejere.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til: [email protected]

De tyske eksperters beregninger viser, at færgerne selv med væsentligt lavere priser vil få en så beskeden del af trafikken, at der ikke vil være grundlag for en rentabel forretning.

Meldinger fra Scandlines er inddraget
Vi så på Storebælt og Øresund, at færgerne ikke kan konkurrere med den fleksibilitet og hurtigere overfart, som en fast forbindelse kan tilbyde. Men igen: Det er ikke vores beslutning. Vi er forpligtet til at basere vores antagelser på realistiske og gennemsigtige antagelser. Og det er det, vi søger at gøre.

De tyske eksperters beregninger viser, at færgerne selv med væsentligt lavere priser vil få en så beskeden del af trafikken, at der ikke vil være grundlag for en rentabel forretning.

Ajs Dam
Kommunikationsdirektør i Femern A/S

Men meldingerne fra Scandlines er noteret og inddraget i vores arbejde. Det betyder blandt andet, at vi har udarbejdet og fremlagt følsomhedsberegninger for vores egen økonomi, hvis færgerne vælger at fortsætte over vores tunnel, og at vi under alle omstændigheder vil sikre en fortsat vejadgang til færgelejerne i Rødbyhavn efter åbningen af den faste Femern-forbindelse.

Følsomhedsberegningerne på vores økonomi viser i øvrigt, at en fortsat færgedrift over tunnelen naturligvis vil forlænge vores tilbagebetalingstid, men at økonomien i Femern-projektet fortsat vil være solid. Man kan læse mere i vores finansielle analyse fra den 20. november 2014 på www.femern.dk/prognose2014.

Intet usædvanligt i tallene
Scandlines skriver, at vi ”på overnaturlig vis” kommer frem til et trafikspring på 54 procent. Intet kunne være mere forkert. Det er ikke noget, vi påstår eller ”tryller” frem. Trafikspringet er beregnet konkret af de tyske eksperter på deres trafikmodel. Beregningerne er lagt frem. Den publicerede danske forskning, vi kender til, understøtter i øvrigt også, at et trafikspring på 54 procent på nye store vejbroer på ingen måde er usædvanligt - måske tværtimod.

Scandlines kritiserer også vores tal for gående passagerer på færgerne. Vi kan naturligvis ikke afvise, at Scandlines ligger inde med mere præcise tal for de gående passagerer, end der har været tilgængelige for de tyske trafikeksperter, og der kommer naturligvis ikke gående passagerer i Femern-tunnelen.

Men statistikken for biler, busser og lastbiler, som indgår i vores finansielle analyser, er heldigvis offentligt tilgængelige. At landgangspassagererne forsvinder, påvirker næppe biltrafikken på Femern-forbindelsen negativt – måske tværtimod.

Ingen hokus-pokus
Alle vore antagelser bygger på ekspertvurderinger, offentlig tilgængelig statistik og de bedste erfaringer, som vi har kunnet indhente. Bag Femern-projektet ligger den mest omfattende udredning af økonomiske, tekniske, miljømæssige og trafikale forhold i et dansk anlægsprojekt nogensinde.

Intet mindre bør man forvente og forlange, når vi taler om Danmarks største infrastrukturprojekt. Når vi kan konkludere, at økonomien i Femern-projektet er kernesund, er det således på det bedst mulige grundlag.

Det er der ingen hokus-pokus i.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00