Opsamling på temadebat: Kilometerbaserede afgifter deler vandene på både klima, økonomi og køretøjer

Regeringen og dens støttepartier har vedtaget en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, men der mangler stadig en model for, hvordan den skal udformes. I de seneste uger har politikere, eksperter og transportsektoren debatteret afgiften på Altinget Transport. Læs her, hvad der blev skrevet i debatten.

De kilometerbaserede afgifter er en del af aftalen om grøn omstilling af vejtransporten, men ifølge flere debattører har vejafgiften ikke noget med klimavenlighed at gøre. 
De kilometerbaserede afgifter er en del af aftalen om grøn omstilling af vejtransporten, men ifølge flere debattører har vejafgiften ikke noget med klimavenlighed at gøre. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Marie Schønning Jensen

Fra 2025 træder Danmark ud af samarbejdet om EU’s vejafgiftsregler og indfører i stedet en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 tons. Det besluttede regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten i december 2020.

Mens vi venter på regeringens oplæg til, hvordan afgiftsmodellen skal se ud, har politikere, eksperter og transportbranchen debatteret emnet i en temadebat på Altinget Transport, og herunder kan du læse, hvordan debatten forløb.

De kilometerbaserede afgifter er en del af aftalen om grøn omstilling af vejtransporten, men ifølge flere debattører har vejafgiften ikke noget med klimavenlighed at gøre. Det skriver både Klimarådet og miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen i deres respektive indlæg.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00