Debat

Scandlines' kritik klinger hult

REPLIK: Scandlines' spørgsmål vedrørende landgangspassagererne er sagen uvedkommende, for de indgår ikke i det samlede regnskab. Rederiet skyder på snart sagt hvad som helst, og det bliver nok aldrig helt tilfreds med vores svar, skriver Ajs Dam, kommunikationsdirektør i Femern A/S.

Eksperternes mest vidtgående scenarie med timedrift og billetpriser for færgen, der er 25 procent lavere end tunnelen, giver en op til otte år længere tilbagebetalingstid. Det skriver Ajs Dam, kommunikationsdirektør i Femern A/S.
Eksperternes mest vidtgående scenarie med timedrift og billetpriser for færgen, der er 25 procent lavere end tunnelen, giver en op til otte år længere tilbagebetalingstid. Det skriver Ajs Dam, kommunikationsdirektør i Femern A/S.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ajs Dam
Kommunikationsdirektør, Femern A/S

Scandlines søger i Altinget 18. december 2014 igen at skabe forvirring om de tyske eksperters trafikprognose for Femern-forbindelsen. Rederiet kalder de tyske prognoseeksperters seriøse arbejde ”fantasifulde illusionstricks”.

Ja, man skal høre på meget, og vi fornemmer, at Scandlines nok aldrig bliver helt tilfredse med vores svar. Lad mig indledningsvist gentage, Femern A/S er etableret og ejet fuldt ud af den danske stat. Vi har af et bredt flertal i Folketinget fået til opgave at projektere Femern-forbindelsen.

Vores opgaver er fastlagt af Folketinget i projekteringsloven fra 2009, og der er fuld åbenhed om vores arbejde. Det er i den forbindelse også fastlagt, at overskuddet fra en kommende Femern-forbindelse skal gå til udbygning af de nye danske jernbaneanlæg mellem Ringsted og Rødby. 

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til: [email protected]

Landgangspassagerer bidrager ikke
Scandlines tæppebomber med klager til EU og lange høringssvar både i Danmark og Tyskland, i hvilke de skyder på snart sagt hvad som helst. Alene i Tyskland har de indsendt 385 sider med kommentarer om vej- og tunneldesign over miljøhensyn og tunnelsikkerhed til projektets økonomi og mistænkeliggørelse af Femern A/S som virksomhed. Vi er gang med at besvare de mange synspunkter og anklager fra rederiet. Det har de krav på. Men påstanden om, at vi som selskab ikke forholder os til deres kritik, klinger uendeligt hult.

Rederiet spørger nu en hel masse til landgangspassagerer på færgerne - det vil sige passagerer, som primært kommer for at shoppe. Mange og lange spørgsmål, som intet har med sagen at gøre. Jeg kan oplyse, at landgangspassagerer ikke bidrager til den fremtidige biltrafik gennem tunnelen.

Scandlines tæppebomber med klager til EU og lange høringssvar både i Danmark og Tyskland, i hvilke de skyder på snart sagt hvad som helst.

Ajs Dam
Kommunikationsdirektør, Femern AS

Prognosen beregner, at landgangspassagerne forsvinder helt. De indgår derfor ikke i regnskabet, og det skal de heller ikke, for der kommer jo ikke gående trafik gennem tunnelen. Femern A/S spekulerer ikke i, hvad Scandlines vil eller ikke vil gøre i fremtiden. 

Urentabel færgedrift
De tyske rådgivere skal ikke fastlægge rederiets nærmere forretningsmodel. Det er Scandlines selv særdeles dygtige til. Men i Femern-prognoserne er der af forsigtighedsgrunde naturligvis gennemført følsomhedsberegninger. De viser konsekvenserne, hvis Scandlines fortsætter færgedriften i forskelligt omfang for at vurdere, hvor meget det i givet fald påvirker tunnel-projektets økonomi.

Eksperternes mest vidtgående scenarie med timedrift og billetpriser for færgen, der er 25 procent lavere end tunnelen, giver en op til otte år længere tilbagebetalingstid. Et scenarie, de i øvrigt vurderer ikke vil være rentabelt for rederiet. Andre af de fremlagte scenarier for fortsat færgedrift viser, at færgedriften kan forlænge tilbagebetalingstiden for tunnelen med 2-3 år. Det vil altså koste Femern-tunnelen penge, men det er ikke noget, der grundlæggende rokker ved Femern-projektets sunde økonomi.

Scandlines mener, de kan få en forretning ud af at drive færge med en samlet overfarts- og ventetid på en time oven på en tunnel, hvor det tager 10 minutter at krydse bæltet. Samtidigt er det helt afgørende for dem, at deres kunder kan komme hurtigt ned til færgen på meget få minutter. Det respekterer vi.

Bevisbyrden for, hvordan det kan betale sig, bør vel egentlig ligge hos Scandlines. Men vi vil under alle omstændigheder løse opgaven med at sikre fortsat vejadgang til færgelejerne i Rødbyhavn. Også på det punkt følger vi selvsagt Folketingets beslutninger til punkt og prikke.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00