Kommentar af 
Mathias Milling

Sveriges nye tilgang til luftfarten bør give stof til eftertanke hos danske politikere

Sverige er begyndt at prioritere luftfarten langt højere, fordi de har indset, at deres samfund og borgere bliver fattigere og dårligere stillet, når luftfarten bliver svækket. Det bør give stof til eftertanke i Danmark, skriver Mathias Milling.

Svenskerne er klar til at investere i lufthavne og fjerne afgifter for at styrke vilkårene for luftfarten i Sverige, så de så småt kan begynde at få flere folk i flyene, flere ruter og så videre, skriver Mathias Milling.<br>
Svenskerne er klar til at investere i lufthavne og fjerne afgifter for at styrke vilkårene for luftfarten i Sverige, så de så småt kan begynde at få flere folk i flyene, flere ruter og så videre, skriver Mathias Milling.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Mathias Milling
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Luftfarten var engang en transportform for de få. Sådan er det heldigvis ikke længere. I dag er der er langt mellem danskere, der ikke har fløjet, og for de fleste af os er flyet en favorit, når vi skal på ferie eller forretningsrejse.

Luftfarten er nemlig vildt effektivt. Ingen andre transportformer kan konkurrere med luftfartens hastighed. Forestil dig bare at skulle tage bilen til Mallorca, toget til Rhodos eller bussen til København fra Aalborg til et morgenmøde. Her vil valget altid lande på flyet.

Det er vigtigt, at vi som samfund stiller krav til vores folkevalgte politikere om at sikre, at luftfarten har de bedst mulige rammer for at udvikle sig.

Mathias Milling

Derfor er det vigtigt, at vi som samfund stiller krav til vores folkevalgte politikere om at sikre, at luftfarten har de bedst mulige rammer for at udvikle sig. Det vil give Danmark endnu mere tilgængelighed, flere arbejdspladser og vækst.

Det kan vi gøre med ro i sindet, fordi luftfarten har ambitiøse planer for at blive grøn og klimaneutral. Der er allerede politiske planer for den grønne omstilling af luftfarten, og dem bakker vi op om, selvom vi nok havde gjort nogen ting anderledes, hvis vi kunne bestemme. Men klimamålsætningerne deler vi.

Den tidligere VLAK-regering fik i 2017 udarbejdet en omfattende analyse, som udgjorde fundamentet for en luftfartspolitisk strategi for Danmark. Her blev værdien af tilgængelighed sat på formel og med det en tydeliggørelse af luftfartens betydning.

Der blev sat tal på, hvor mange milliarder kroner luftfarten bidrager med til samfundsøkonomien, hvor mange arbejdspladser luftfarten skaber og fastholder, og hvor stor betydning for dansk turisme og erhvervsliv luftfarten har.

Tallene har nogen år på bagen nu, men betydningen kan fortsat ikke overvurderes. Værdiskabelsen blev dengang vurderet til 30 milliarder kroner i BNP for de direkte og indirekte effekter af tilgængeligheden. Og det blev regnet ud, at luftfarten og dens følgeindustrier beskæftigede omkring 30.000 personer.

Læs også

Med luftfartsstrategien blev diskursen for luftfarten ændret, så vi begyndte at italesætte den enorme samfundsøkonomiske betydning af tilgængelighed. Vi taler i dag om luftfart i kølvandet på den diskurs og forståelse, som blev slået fast dengang.

Når vi kigger over sundet på vores svenske naboer, så har vi de seneste år set en negativ folkelig opfattelse af luftfarten. Begrebet ’flyskam’ opstod i Sverige, og politikerne tog det til sig og indførte passagerafgifter med videre. De svækkede konkurrencevilkårene for svensk luftfart. I dag mærker svenskerne betydningen af de politiske valg og prioriteringer.

Svensk luftfart har udfordringer; særligt den vigtige indenrigsluftfart, som er en livsnerve for mange svenskere i et meget stort land med lange afstande mellem byer og egne. Det er blevet dyrere at flyve og samtidig mindre velset.

Svenskerne har indset, at deres samfund og borgere bliver fattigere og dårligere stillet, når luftfarten bliver svækket.

Mathias Milling

Men stemningen er ved at ændre sig. Det er kommet dertil nu, hvor svenske politikere åbent taler om at fjerne passagerafgiften. Det er faktisk ret sandsynligt, at det kommer til at ske.

Samtidig annoncerer den svenske transportminister, at den svenske regering er klar til at investere massivt i de svenske lufthavne. Det gør de for at styrke vilkårene for luftfarten i Sverige, så de så småt kan begynde at få flere folk i flyene, flere ruter og så videre.

Svenskerne har indset, at deres samfund og borgere bliver fattigere og dårligere stillet, når luftfarten bliver svækket.

Hvad betyder det så for Danmark? Det er svært at sige på nuværende tidspunkt. Men udviklingen i Sverige kan måske være en gylden mulighed for et kig ind i krystalkuglen. Er Danmark på vej i samme retning, som Sverige var år tilbage?

Det er nok for tidligt at sige noget om med sikkerhed, men det svenske eksempel bør give stof til eftertanke hos de danske politikere. Luftfarten skal have rimelige vilkår for at operere. Nationale afgifter på et internationalt konkurrenceudsat marked er ikke rimelige vilkår. Trafikken flytter sig lynhurtigt derhen, hvor afgifterne er lavest.

Fremtiden er svær at spå om, men når man får muligheden, så er det klogt at udnytte den. Jeg vil derfor opfordre vores politikere til at anlægge et mere helhedsorienteret og strategisk syn på luftfarten, som en drivkraft for vækst og arbejdspladser i Danmark. Det skal vi sammen sikre, at dansk luftfart bliver ved med at være om fem, ti og 20 år.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mathias Milling

Sekretariatschef, Dansk Luftfart
cand.merc (pol) (CBS 2015)

0:000:00