Debat

Samkørselsvirksomhed: Bilen kan løse problemerne i den kollektive transport

Det voksende bilejerskab giver trængsel og belaster klimaet. Men når vi kører sammen, bliver biler løsningen på problemet. Samkørsel er allerede en del af den kollektive transport, men justeringer af loven og politisk opbakning kan understøtte udviklingen, skriver Anders Muusmann, der står bag samkørselsinitiativet, Nabogo.

Både Trafikselskaberne og Danske Regioner meldte sidste år ud, at de ser samkørsel som en løsning på den kollektive transports udfordringer, skriver Anders Muusmann.
Både Trafikselskaberne og Danske Regioner meldte sidste år ud, at de ser samkørsel som en løsning på den kollektive transports udfordringer, skriver Anders Muusmann.Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Anders Muusmann
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der findes flere misforståelser i debatten om samkørsel og kollektiv transport, og den mest udbredte er, at det er et nulsumsspil.

Hvis man får det ene, kan man ikke få det andet. 

I Nabogo får vi folk til at køre sammen i hverdagen – som supplement til kollektiv transport. I en undersøgelse fra 2023 angiver 62 procent af de aktive Nabogo-brugere, at de har kombineret kollektiv transport og samkørsel på samme dag eller rejse.

Mobilitetspaletten udvides, hvilket giver flere passagerer i busser og tog, samtidig med at der er færre biler på vejene. Og det virker: I 2023 firedoblede vi antallet af samkørsler i forhold til året før.

Flere trafikselskaber arbejder på forskellig vis med at integrere samkørsel. Samkørsel er altså allerede en del af den kollektive transport, og hvordan understøtter vi den fortsatte udvikling? Det har vi tre bud på. 

Fyld bilsæderne ud

For det første: Der er de penge, der er. Men hvorfor ikke bruge dem på at flytte så mange passagerer som muligt?

Temadebat

Hvordan forbedrer vi den kollektive transport?

Tomme sæder og stigende billetpriser præger den kollektive transport.

Sidst i 2024 vil et ekspertudvalg præsentere anbefalinger for den kollektive transports fremtid. Altinget Transport giver aktører mulighed for at give deres bud på, hvordan vi skal løse udfordringerne.

Læs de øvrige indlæg her.

Ønsker du at deltage i debatten, er du velkommen til at kontakte Sophie Bavnhøj.

I landdistrikter er de traditionelle løsninger alt for dyre, og her kan hverdagen lettere hænge sammen, når de ledige sæder i private biler aktiveres.

Samkørsel kan fastholde kunder i busser og tog og omvendt. 

Det virkelige problem er, når det samlede mobilitetstilbud er så dårligt, at man ser sig nødsaget til at købe en bil. For den bil kommer man aldrig ud af.

Det voksende bilejerskab giver som bekendt både trængsel og belaster klimaet, men når vi kører sammen, bliver biler løsningen på problemet med biler.

I en undersøgelse blandt vores brugere anførte hele 47 procent, at de ville anskaffe sig en bil, hvis der ikke var samkørsel.

Når dén erkendelse slår rod, og vi alle taler hinanden op og gør det, vi gør godt, går vi den rette vej. Ikke i takt, men mod et fælles mål om at gøre den kollektive transport mere attraktiv. 

Fjern bøvlede regler

For det andet: Tre stort set gratis justeringer af lovgivningen kan give samkørsel luft under vingerne.

Lyt til Trafikselskaberne, som ønsker metodefrihed, så de kan lave direkte aftaler med samkørselsaktører.

I dag har de en bruttoliste over transportformer, som de må indkøbe. Sådan er det ikke i eksempelvis Norge og Holland, hvor vi har direkte aftaler med trafikselskaber, og det giver skarp projektledelse og stor synergieffekt.

Læs også

Når folk er så venlige at gøre noget, som samfundet vinder på – mere mobilitet og mindre trængsel samt CO2 – skal det være let.

Der er en absurd kompleks skattelovgivning, som kan ramme dem, der er særligt gode til at samkøre. Indfør et bundfradrag, som vi kender det fra eksempelvis privat udlejning af biler og lejligheder.

Virksomhederne vil gerne understøtte medarbejdernes grønne transportvaner. Giv dem frihed til at gøre det uden at ramle ind i regler om medarbejdergoder og lignende.

Ordførere støtter samkørsel

For det tredje: Hold fast i den politiske nysgerrighed og opbakning, som er markant.

Eksempelvis har både Trafikselskaberne og Danske Regioner sidste år meldt ud, at de ser samkørsel som en løsning på den kollektive transports udfordringer.

Folketinget er også med. Til TØF’s nytårskur på Christiansborg spurgte vi transportordførere, hvordan de forholder sig til samkørsel, og om man fra statslig side kan understøtte den udvikling, som er i gang.

Fremtidens kollektive transport kommer til at stå stærkt.

Anders Muusmann
Medstifter og administrerende direktør, Nabogo

Der var så at sige 'fuld plade' på opbakning til samkørsel, og der var endda konkrete ideer: Jens Meilvang (LA) foreslog at indføre et bundfradrag, så samkørsel bliver enkel for dem, der kører meget med andre.

Christina Olumeko (ALT) nævnte blandt andet, at årets landdistriktspulje kunne understøtte samkørsel, og Niels Flemming Hansen (K) pegede på unge i landdistrikter som en oplagt målgruppe.

Også regeringspartierne bakkede op, da Peter Juel-Jensen (V) erklærede sig som fan af samkørsel, fordi det giver borgerne flere valgmuligheder, og Thomas Jensen (S) så samkørsel som en væsentlig del af ekspertgruppens arbejde med anbefalinger til fremtidens kollektive transport. 

Også transportministeren ser fornuften i samkørsel - og delebiler - som en væsentlig del af mobilitetsmixet.

Fremtidens kollektive transport kommer til at stå stærkt, hvis man ser muligheder frem for begrænsninger, gør det let at gøre det rigtige og tager udgangspunkt i de vigtigste; borgerne og deres virkelighed. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Muusmann

Medstifter og administrerende direktør, Nabogo

Thomas Jensen

MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2005)

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)

0:000:00