Løkke vil udvikle folkeskolen gennem partnerskab

360 GRADER: Der skal etableres partnerskaber mellem folkeskolens aktører, og de skal sætte langsigtede mål og nå dem. Det er første resultat af regeringens 360 graders-eftersyn af folkeskolen.
Marie Dissing Sandahl

I stedet for at vi sidder ved vores skriveborde og regulerer, hvordan frafaldet bliver lavere, så er der meget mere musik i, at alle de, som har et ansvar for at få eleverne videre fra folkeskolen, bliver enige om at løse opgaven, sætter sig nogle mål og bliver enige om en systematisk måde at følge målet til dørs på.

Lars Løkke Rasmussen (V)
Statsminister
Snart nærmer sig dagen for den endelige afrapportering fra det rejsehold, som regeringen for snart et halvt år siden sendte ud i det danske folkeskolelandskab for at undersøge folkeskolens tilstand og muligheder for forbedringer. På Marienborg fik rejseholdets leder, Jørgen Søndergaard, i sidste mulighed for at teste sine konklusioner på folkeskolens aktører, inden den endelige afgangseksamen på fredag, hvor resultaterne fremlægges i regeringens vækstforum.

Selvom Jørgen Søndergaard ikke kunne løfte sløret for sine konkrete anbefalinger, så ridsede han dog hovedtræk op.

"Jeg har fortalt organisationerne om, hvad der skal til, hvis man vil lave en folkeskole, der kan klare sig. Man skal arbejde med mange felter på én gang, for der findes ikke en bestemt opskrift, som vi kan kopiere og så have 1600 skoler, der er som de bedste i verden," siger han og forklarede, at rejseholdet blandt andet har fokuseret meget på mindre detailregulering af folkeskolen.

Og den tanke bakker statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) op om.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00