Debat

Venstre: Sæt folkeskolen fri

Folkeskolens popularitet falder. Hvis den udvikling skal vendes, skal vi stole på forældre, lærere og pædagogisk personales dømmekraft og frisætte folkeskolen, skriver Anni Matthiesen.

Tilslutningen til folkeskolen er faldende. Det kan ændres ved at frisætte folkeskolen, men stiller krav til forældre, lærere og pædagogisk personale om sammen at tage ansvar, skriver Anni Matthiesen.
Tilslutningen til folkeskolen er faldende. Det kan ændres ved at frisætte folkeskolen, men stiller krav til forældre, lærere og pædagogisk personale om sammen at tage ansvar, skriver Anni Matthiesen.Foto: Venstre
Anni Matthiesen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er ingen grund til at pakke det ind. Over en bred kam falder tilslutningen til vores folkeskoler. Seneste undersøgelse peger på, at folk i hobetal vælger folkeskolen fra til fordel for eksempelvis en friskole.

Og selvom jeg som Venstre-kvinde er varm fortaler for den fri grundskole, så er det et problem, at så mange vælger vores folkeskole fra.

En friskole bør være et aktivt, positivt tilvalg. Ikke et fravalg af folkeskolen. 

Men sådan tyder alt desværre på, at det er blevet. Og det skal ændres.

Rundt omkring i landet har flere kommuner som led i frikommuneforsøg fået friere rammer til deres folkeskoler. Med stor succes til følge. Det har vi som politikere en forpligtelse til at lytte til.

Jeg er Venstre-kvinde. Jeg tror på, at beslutningerne træffes bedst decentralt. At man på mange skoler selv ved, hvad der virker.

Med frihed følger ansvar

Alt tyder på, at der er stort mod på en frisættelsesreform hos alle, der har berøring med folkeskolen.

Jeg tror på, at beslutningerne træffes bedst decentralt. At man på mange skoler selv ved, hvad der virker.

Anni Matthiesen
Børne- og undervisningsordfører, Venstre

En bunden opgave for en kommende frisættelse af folkeskolen er derfor at lærerne får nogle friere rammer til selv at sætte deres præg. Lærerne skal vide, at vi som politikere bakker dem op. Og at vi stoler på deres faglighed.

Men med mere frihed kommer også et større ansvar. Jeg tror på, at vi bliver bedre af at stille krav til hinanden. Også i folkeskolen.

Folkeskolen skal være et lærested ­– ikke udelukkende et værested. Og når vi giver frie rammer til dagligdagen, så er det også min klare forventning, at lærere, forældre og elever tager lokalt ejerskab for deres egen skole. At de sammen skaber ”vores skole”.

I den forbindelse kommer vi ikke udenom at tale inklusion. Det er et svært emne, men jeg er ikke i tvivl. Inklusionen i folkeskolen er kommet for at blive. Derfor handler en kommende frisættelse af folkeskolen ikke om, hvorvidt vi skal have inklusion eller ej, men om hvordan.

Folkeskolen skal rumme inklusionsbørn

Vi kommer derfor til at se på, om lærere har de rigtige redskaber til at få inklusionsbørn til at blive en bedre del af hverdagen. Eksempelvis om vi skal ændre på psykologernes tilstedeværelse i skolerne eller give mulighed for at bygge oven på læreruddannelsen, så lærerne bliver bedre i stand til at håndtere en stadig større gruppe af børn med særlige behov.

Desværre eksisterer der i dag et billede af, at inklusionsbørn er problembørn. Altså nogle, som forstyrrer såkaldte ”almindelige børn”. Det gør mig ked af det, at det er sådan.

For i mine øjne er børn med særlige behov lige så meget almindelige børn med kammerater og fritidsinteresser som alle andre børn. De reagerer måske bare anderledes, når de bliver presset. Det må og skal folkeskolen kunne rumme – også i fremtiden.

Læs også

Disse børn har som alle andre børn brug for at være en del af fællesskabet, og vi løser ikke opgaven ved at flytte flere og flere væk fra folkeskolen, fordi de ikke passer ned i ”normal-kassen”.

Jeg tror, at fastere rammer og mere ro – ja, disciplin i folkeskolen – kan medvirke til, at vi får skabt de omgivelser, som er til gavn for alle – men som især inklusionsbørnene bedre kan være i. Det handler ikke om kæft, trit og retning, men om at give lærerne et rygstød og redskaberne til at kunne sætte nogle fastere rammer for deres klasser. Så alle kan være med. Og her har vi brug for samarbejde – og at forældrene bakker op og hjælper på vej til at skabe roen.

Det er min og Venstres ambition, når vi efter sommerferien sætter os ved forhandlingsbordet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anni Matthiesen

MF (V), børne- og undervisningsordfører, handicap- og turismeordfører
HH (Esbjerg Handelsskole 1985), diplomuddannelse (Danmarks Forvaltningshøjskole 2003), Studentereksamen STX (Grindsted Gymnasium 1983)

0:000:00